Strážcové Varadínu

Juraj Červenák

Úvodní díl historické trilogie Juraje Červenáka Dobrodružství kapitána Báthoryho nás vrhá na Balkán do období protitureckých válek v druhé polovině 17. století.

Červenák je zkušený autor, a i když tato historická trilogie byla první jeho velkou prací z odvětví historické fantasy, samozřejmě trošku okořeněnenou fantastikou, dokazuje svou zručnost a vypravěčský um znovu a bez zaváhání.

Určitě hlavním magnetem knihy je její protagonista kapitán Báthory, který donedávna pouze sekal hlavy tureckých vojevůdců, ale nyní, sledem událostí, se vydává po stopách syna, aby jej ze spárů tureckých pohanů vysvobodil.

Kdysi nejhrozivější turecký nepřítel, člověk, který nejde porazit, byl najednou zasažen na velmi citlivém místě a navíc si uvědomuje, že za všechno může on sám. Že jeho částečná pýcha, bezohlednost nejen k nepřátelům, ale i k vlastní rodině, mu způsobila zranění, které se nedá zahojit.

Během své poutě naráží na různé postavičky, některé si měří pouze přes ústí své bambitky, s jinými se dává dohromady a zjišťuje, že ne vždy by dokázal udělat všechno sám. Hrdina prochází proměnou, od vojáka milujícího pouze boj, k někomu, kdo začíná milovat i něco jiného. Ale je to sympaťák, spíše méně mluvný, o to lépe bojující, o kterého se budete bát.

Jen pokud toužíte o větší projev dalších postav, budete zklamáni. Protože kapitán je top jednička a mimo něj se tam každý objeví vždy jen na chvíli, případně hraje vždycky až několikáté housle. Milovníci mnoha spletitých a prolínajících se dějových linií si moc neužijí, ale na druhou stranu, právě jedna linie dává autorovi možnost, pořádně se s hrdinou pomazlit a držet děj stále pevně pod kontrolou. Samozřejmě úvodní díl znamená i absenci velkolepého finále, přestože kniha k finále směřuje, v konečném výsledku dějový proud spíše rozšíří, čímž vytvoří poctivý základ pro následující díly.

Druhý magnetem je, snad bezchybně vyvedené, prostředí a dobové reálie, které si autor velmi pečlivě nastudoval; mimochodem kdo s autorem četl nějaký rozhovor anebo se přímo účastnil nějaké debaty s ním, se o tom může přesvědčit přímo od něj – léta práce, tisíce stran knih, …

Na rozdíl však například od Sapkowského husitské trilogie autor dokáže s termíny nakládat opatrně a přívětivě ke čtenáři, takže s několika stránkovým slovníčkem na konci knihy si bohatě dostačíte, pokud chcete opravdu všemu rozumět, ale obejdete se i bez něj. O listování slovníky a projížděním Wikipedie nemusíte mít strach, pokud vás to přímo nebaví, ani turecky nebo srbsky nemusíte umět:) (oproti zmíněné husitské trilogii, kde se základy latiny shodnou velmi).

Doporučuji také přečíst si ještě před nakousnutím této série povídku ze sborníku Memento mori od Ondřeje Jireše, kde má autor takový prequel – povídku Turkobijce, Právě touto povídkou mě, do té doby sérií opomíjející, k ní přitáhl.

Strážcové Varadínu

Další skvost historické fantasy u nás, který skrývá krev, písek, horko, turbany, šavle, balty, bambitky, děla, prostě krásu i hrozbu protitureckých válek. Nezalekněte se nebezpečné pouti kapitána Báthoryho a doprovoďte ho při ní ať už po svých, nebo na koni, ať ve zbroji, nebo s turbanem na hlavě.

Hodnocení: 75 %

Strážcové Varadínu

Zařazení: první díl Dobrodružství kapitána Báthoryho