Proběhla první zkouška učňů mistra Ambrosia. Někteří učni odešli do světa, aby své štěstí našli v jiných oblastech; někteří zůstali, aby pracovali pod dohledem starého učitele. Mistr Ambrosius bloumá po svém rozlehlém domě a s upokojením pozoruje své učně. Usmívá se, když vidí, jak tvrdě pracují a provádí smělé alchymistické experimenty. Jakmile se ale zavřou dveře za důstojným mistrem, začíná nemilosrdná soutěž mezi mladými alchymisty o to, kdo získá vzácné suroviny potřebné na zhotovení receptů. Malí pomocníci patřící učňům pobíhají všude kolem a pokoušejí se vyhovět přáním učňů. Vytvářejí řetěz mezi pracovními místy svých pánů a uskladněnými přísadami a alchymistickými potřebami. Který z mladých alchymistů bude schopen ovládnout proud a stane se pánem všech homunkulů??

Takto Vás vítá hra KAZAAM DICE, kterou pro nás vydal v roce 2009 WOLF FANG. Hra se podle mě může pyšnit úžasným grafickým zpracováním, o které se postarala Agnieszka Bała a Radosław Gruszewicz. Tato povedená grafika by nevznikla bez skvělého nápadu autorů hry Britta Stöckmann a Jens Jahnke.

Příprava hry

Jelikož jsme se už dokochali kresbou na krabičce, tak jí můžeme otevřít. Tam na nás čeká hromada kostek, přesně 32 prázdných kostek, později kostek homunkulů. Co s nimi? Polepit. Tudíž se dostáváme k další věci, která na nás čeká a to jsou samolepky, které nalepíme na kostky. V jakém pořadí a jak je nalepit? S tím nám poradí návod. Co zde máme dál? Je tu figurka mistra Ambrosia, bariéra, 4 obyčejné přísady a 4 oblíbené přísady. A nakonec se dostáváme k hracímu plánu, který se skládá ze 4 částí, takže takové male puzzle nakonec.

Kostky máme polepené, takže si můžeme jít zahrát. Připravíme si hrací plán. Doprostřed postavíme figurku mistra Ambosiuse a kolem něj rozestavíme obyčejné a oblíbené přísady, viz návod. Bariéru dáme vedle hracího plánu. A co nám ještě chybí abychom mohli začít hrát? Vybrat si alchymistického učně, za kterého budeme hrát. Každý učeň má svou oblíbenou přísadu. Jaká to je, to nám znázorňují pravidla. Jedná se o péro z fénixe, roh z jednorožce, rtuť nebo mandragoru. A právě tyto čtyři suroviny najdeme mezi 49 poli na hracím plánu.

Cíl hry

Co je tedy cíl hry? Nic těžkého, jenom vytvořit pomocí kostek nepřerušenou linii mezi políčkem alchymisty a jeho oblíbenou přísadou. Jakmile se to někomu podaří, hra ihned končí.

Během plánování a stavění cesty můžeme i škodit. Nejjednodušší způsob, jak někomu uškodit, je přetáčení kostiček. Dále přesunout do cesty mistra Ambrosiuse nebo postavit bariéru. Takže cesta je narušena a musí se překážka obejít. Pozor! Kostky jsou propojené pouze vodorovně nebo svisle, ne úhlopříčně.

Průběh hry

Vše už máme nachystáno, tak můžeme začít hrát.

Tah je rozdělen do dvou částí:

1)    Hod dvěma kostkami

2)    Rozhodnuti, co s výsledkem udělat

Už jsme rozhodli, kdo začne, takže začínající hráč může hodit kostkami a rozhodnout se co udělá. Jestliže padli dva různí homunkulové máme dvě možnosti. Za prvé umístíme jednu z těchto dvou kostek na odpovídající prázdné políčko na hrací desce. Homunkula můžeme na kostce natočit jakýmkoliv směrem. Nebo máme druhou možnost. Vybereme si na hrací desce kostku se stejným homunkulem jaký je zobrazen na jedné z hozených kostek. Přetočíme tuto kostku přes jednu hranu na vodorovné nebo svislé sousedící políčko.

Když hodíme double, výsledek hodu jsou dva stejní homunkulové, tak máme na výběr ze čtyř možností. První a druhá možnost jsou stejná jako, když hodíme dva různé homunkuly, tedy umístit jednu kostku na hrací plán nebo přetočit kostku. Třetí možnost je přesunou mistra Ambrosia na jakékoli prázdné políčko (s výjimkou políček alchymistů nebo cílových políček), kvůli zablokování určitého políčka. A čtvrtá možnost je umístit bariéru mezi jakákoli dvě políčka.

Zvláštní políčka

Nesmíme zapomenout na ohnivé a vodní políčko a políčko mistra Ambrosiuse. Na ohnivé políčko mohou být použiti pouze homunkulové, kteří jsou imunní vůči ohni. Pokud ne, tak shoří. Na vodní políčko mohou být použiti pouze homunkulové, kteří umí plavat. Pokud ne, tak se utopí. Pokud se homunkulus utopí nebo shoří, tak kostička jde do zásob.

Ve středu hrací plochy je pole mistra Ambrosiuse. Na toto políčko nesmí být žádná kostka přímo umístěna, pouze přetočena.

Žetony přísad

Na hrací desce je 8 žetonů. Žetony můžeme použít buď během hry nebo až na konci hry.

Pokud jste sebrali svou oblíbenou přísadu a chcete jí použít, tak získáte tah navíc. Hodíte dalšími dvěma kostkami a použít je jako obvykle. Použijete-li  jakoukoli jinou přísadu (obyčejnou přísadu nebo oblíbenou jiného alchymisty) zopakujete svůj hod ještě jednou. Takže jestli se vám nelíbí, co jste právě hodily a máte jakoukoli přísadu, tak ji použijete a hodíte ještě jednou a teprve teď uděláte vyhodnocení hodu. V obou případech jsou žetony vyřazeny ze hry.

Nebo si můžete žetony nechat na konec hry, kdy je proměníte v body.

A jak žetony získat? Musíme postavit cestičku z homunkulů od políčka alchymisty až k políčku přísady. Jakmile vede propojovací linie z homunkulů od políčka alchymisty hráče až k jednomu (nebo více) žetonu přísady může (ale nemusí) si hráč tuto přísadu vzít. Pokud si přísadu vezmete, odstraníte z hrací desky tento žeton i s kostkou na něm. Kostka se vrací do zásoby.

Konec hry a počítání bodů

Hra končí ihned, když jeden z hráčů propojí svého alchymistu s jeho oblíbenou přísadou nebo když vyčerpáte zásobu kostek. Hráč s největším počtem bodů se stává vítězem.

Hráč, který propojil svého alchymistu s jeho oblíbenou přísadou a ukončil tímto hru, získává 5 bodů. Pokud jste svým posledním tahem propojili i cestu jiného alchymisty a jeho oblíbené suroviny, tak hráč jemuž alchymista patřil, získává 3 body. K tomuto si připočteme ještě body za suroviny, které jsme nasbírali a nepoužili. Alchymistova oblíbená surovina je za body 2 a každá jiná přísada za bod 1.

Pokud po hodu kostkami a umístění kostky na hrací plán zbývá pouze jedna kostka, hra končí. Hráč, který tuto kostku umístil na hrací plán, získává 3 body.

Verdikt

Mé hodnocení hry je více než pozitivní. Nejen, že mě nadchlo zpracování hry po grafické stránce, ale i co se týče herní stránky. Rychlá hra a ve více hráčích než jsou dva i strategická. Jak postavit cestu aby to moc nepomohlo hráči po pravici a jak využít cestu hráče po levici. Přesunout mistra Ambrosiuese? Umístit bariéru? Otočit kostku? Umístit kostku? Nakonec z toho není jen obyčejné házení kostkami, ale příjemná zábava, kde se snažíte stát nejlepším alchymistou mladé generace.

Komentáře

komentářů

About The Author

Leave a Reply