Dlouho očekávaný závěr tetralogie přináší očekávané i neočekávané završení událostí. Je to pravděpodobně zdaleka nejlepší díl, ačkoli předchozí „Brisingr“ „Inheritanci“ silně konkuruje. Při rozsahu a plynulosti ságy je však celý „Odkaz dračích jezdců“ spíše jedna velká kniha rozdělená do několika dílů než skutečná knižní série. Za těchto okolností se zdá logické, že na konečné rozuzlení příběhu se čtenáři těší a autor si na něm dá náležitě záležet.

Pár slov k příběhu

Pryč jsou ty časy, kdy byl Eragon jen vyjukaný prosťáček, který se pod tíhou okolností rozhodl pro boj proti Království. Přičemž okolnostmi rozumíme dračici Safiru, která se pro Eragona vylíhla a kterou by král Galbatorix rád měl pod svou kontrolou – je to ostatně poslední dračice na světě, jak by jen mohl ji a jejího jezdce jen tak nechat, aby si žili, kde se jim zlíbí?
Po všech přípravách na velké střetnutí, po dílčích výhrách i prohrách, zkrátka po všem, co činí z chlapce muže (kromě milostné zkušenosti), je Eragon konečně připraven naplnit naděje, které do něj vložil nejeden národ. Proti němu však nestojí jen samotný král, ale i Eragonův starší bratr Murtagh. Toho si Galbatorix podmanil poté, co mu umožnil stát se rovněž dračím jezdcem – po vylíhnutí Trna už pro Murtagha nebylo úniku. Jak Safira obstojí v boji proti dvěma drakům? A její jezdec? Dokáže Eragon zabít bratra?

Poslední esa

Většina karet už je na stole a je na čase, aby hráči odkryli poslední trumfy. A několik pěkných jich skutečně lze očekávat – přinejmenším se autor snažil, aby poslední bitva nebyla úplně průhledná. Což se mu i podařilo. Hrdina ostatně musí buď zvítězit, nebo prohrát. Remíza je ve fantasy tohoto druhu nepřijatelná a z charakteru příběhu si čtenář často již v prvním díle odvodí, jaký bude výsledek. Otázka potom nezní, jak to skončí, ale proč to tak skončí. Paolini se oproti předchozím dílům až nečekaně vytáhl se slušným rozřešením. V podobě „Inheritance“ přestává „Odkaz dračích jezdců“ působit jako nekonečné vykrádání starších autorů i děl a začíná žít vlastním životem.

Paoliniho proměny

Nelze však říci, že by na čtenáře čekalo 637 stran zábavy. Pokud si nepotrpíte na protahované vedlejší zápletky a drobné příhody, je to však u tohoto dílu už jedno – pravděpodobně jste „Odkaz dračích jezdců“ opustili už někde mezi „Eragonem“ a „Eldestem“. Navíc je to do značné míry věc názoru, zda konkrétní událost v knize považujete za přínosnou či nikoli. Osobně bych v knize našla několik okamžiků, které bych klidně oželela, neboť mi připadaly nepodstatné a nudně vylíčené. Někdo jiný tytéž části klidně může považovat za důležité pro hlubší souznění s postavami.
Objektivně každopádně nejde popřít, že autor na „Odkazu dračích jezdců“ značně vyspěl a v řemesle se zdokonalil. To je posun, který je vždy příjemné sledovat. Šance, že někoho zaujme samotný „Inheritance“ bez znalosti předchozích dílů, je však pramalá. Proto pravděpodobně nikdy nevystoupí z nepříliš lichotivého stínu „začátečnických“ knih, do kterého ji vrhá zbytek ságy.

Shrnutí

Na pár místech sice něco drhne – ať už plynulost, popisy nebo dynamika – celkově však je „Inheritance“ důstojný závěr ságy. Takový, jaký fanoušci chtěli a zároveň takový, který se je přinejmenším snaží překvapit.

Zdroj obrázků: legie.info

Autor: Christopher Paolini
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2012
Překlad: Olga Staníčková

[learn_more caption="Eragon"]

EragonKdyž mladý vesnický chlapec Eragon najde v horách za podivných okolností krásný modrý kámen, nemá tušení, že se tím jeho život nenávratně změní. To, co našel, totiž není žádný kámen, ale dračí vejde. Jedno z posledních, které zbylo…

Začne se tak brzy zaplétat do událostí, které dalece přesahují rámec jeho představivosti. Je nucen utéct z domova, zanechat za sebou všechno, co kdy znal a miloval. Objevují se před ním nové cesty, spousta dobrodružství a nová přátelství. Musí čelit mocným nepřátelům, ale také si získá silné spojence.

Kniha je psána svižně a velice příjemným stylem. Je to velké dobrodružství mladého chlapce, na jehož bedrech leží nelehký úkol.

Kniha nadchla nejen mladší čtenáře, kterým byla bezesporu určena, ale získala si fanoušky i z řad starších čtenářů. Příběh chlapce Eragona a jeho věrné dračice Safiry se tak stal brzy velice oblíbenou knihou, která dostala mnoho ocenění. Udivující se i fakt, že ji autor napsal již ve svých patnácti letech. Na motivy knihy byl natočen i stejnojmenný film, který se ovšem divácky příliš neujal.

[/learn_more]

[learn_more caption="Eldest"]

EldestDruhé pokračování ságy Odkaz Dračích jezdů nám připravilo další porci dobrodružství. Poté, co Eragon se Safirou zachránili vzbouřence Vardeny, musí se vydat do elfského města Ellesméry, kde je oba čeká výcvik Dračího jezdce. Není divu – Eragon, který zatím svou moc neumí příliš ovládat, dělá spíše více škody než užitku. Všechny své bitvy vyhrál s pomocí přátel nebo díky nadlidské porci štěstí. Pokud se ale chce někdy Galbatorixovi skutečně postavit, musí spoléhat i na sebe a své schopnosti, ne jen a štěstí.

Začíná tak období Eragonova učení. Tato část knihy je popisována velice zevrubně, což pro některé čtenáře může být značně nudné. Je zde skutečně popisován den po dni Eragonova výcviku. Mimo to je Eragon zmítán pochybami o tom, komu může věřit, kdo je zrádce… a co se vlastně stalo s Murtaghem. Určitě se dá ocenit fakt, že je vše promyšlené do detailů, ale věřím, že si spousta čtenářů oddychla, když se konečně zase schylovalo k bitvě.

Dalším rozdílem oproti předchozímu dílu je fakt, že se příběh odehrává ve více liniích. Sledujeme i osud Eragonova bratrance Rorana, který se vrátil do rodného Carvahallu jen proto, aby ho našel v troskách. A ve chvíli, kdy je unesena jeho milovaná Katrina, již není důvod k váhání – jde se do boje!

Pokud patříte k milovníkům pomalejších příběhů se spoustou detailů, psychologickými pochody jednotlivých postav, meditace a filosofie, určitě si knihu užijete. Já bohužel patřím k těm, kteří si myslí, že Paolinimu svědčí spíše poloha akční a dobrodružná než filosofická, a proto jsem byla poněkud zklamaná absencí těchto prvků.

[/learn_more]

[learn_more caption="Brisingr"]

BrisingrTřetí díl tetralogie nás zastihl po Eragonově šokujícím zjištění, že Murtgah je ve skutečnosti jeho starší bratr. Po bitvě Eragon odchází jako spráskaný pes s vědomím, že žije jen díky Murtaghově síle odepřít Galbatorixovi poslušnost.

Zrádci byli odhaleni, přátelství utužena v boji. Eragon doposud jen hýřil sliby, ale nyní nadchází čas je splnit. Je třeba zachránit Katrinu ze spárů Galbatorixe, porazit zlo v podobě Raˈzaků, pomoc elfům, trpaslíkům a dokončit výcvik.

Eragon však stihne jen část svých úkolů, neboť Galbatorix nehodlá čekat, až Vardenové získají spojence a vytáhnou proti němu. Strhává se tak velká bitva, která způsobuje velké ztráty na obou stranách.

Drobnou spisovatelskou neřestí se zde stávají eldunarí – dračí srdce srdcí, které ukrývá jejich vědění a moc i po smrti. A proč se jedná o neřest? Vyrukovat na konci třetího dílu s „předmětem“, o němž do té doby nebyla ani zmínka a který může takřka „zázračně“ porazit nepřátele, působí trochu dojmem deus ex machina. Ale zdá se, že fanouškové to autorovi prominuli.

Příběhu prospívá i více dějových linií, které se oproti předchozímu dílu ještě  rozmnožily. Umožňuje tak autorovi řešit více věcí najednou a děj to zpřehledňuje. Kniha je tak svižnější, příběh je uvěřitelnější a drží více pohromadě.

[/learn_more]

Zuzana „Daletth“ Vašíčková