Poslední argument králů je posledním dílem trilogie První zákon britského autora J. Abercrombieho. Uzavírá tak cestu plnou intrik, zrad, přátelství i nenávisti. A uzavírá ji po vzoru všemožných jiných fantasy děl velkolepou bitvou, kde se s konečnou platností ukáže, kdo je hrdina, kdo zbabělec a kdo vychytralá krysa.

Abercrombie si pro třetí díl nechal velké množství dějových zvratů a vysvětlených point, které nepřekvapí jen málokoho. Autor má tu úchvatnou schopnost, kdy stačí odhalit jednu skutečnost a čtenář si hned vybaví všechny ty momenty, během kterých si říkal „to je přece divný,“ a uvědomí si, že divné není vůbec nic. Ba naopak, vše do sebe zapadá jako ozubená kola.
Poslední argument králů nechává množství věcí nevyřešených. Jsem přesvědčen, že spoustu z nich se dozvíme někdy později z další tvorby britského autora. Abercrombie svůj svět totiž rozhodně nevyčerpal a nemusí skákat o staletí sem a tam, aby dokázal vypracovat kvalitní příběh. Stačí použít známé kulisy z Prvního zákona, přihodit pár nových hrdinů a nový román bude na světě.

Poslední argument králů

Ale nepředbíhejme a řekněme si ještě pár detailů o závěru trilogie. Kniha si drží kvalitu předchozích dílů, což znamená dobré, ale i špatné věci. Některé úseky a dějové linky odsýpají rychle, jiné se zas lehce vlečou ve stylu fantasy děl z minulých desetiletí. Z celé trilogie je cítit touha po složení pocty všem pilířům fantasy žánru a Poslední argument králů není výjimkou. Noir fantasy, hrdinská fantasy, městská fantasy… to vše se zde míchá v chutném koktejlu podávaném ve zdobené sklenici, na jejímž dně se leskne zlatá mince.

První zákon se právem stal bestsellerem v každé zemi, ve které vyšel. Důkazem je i Česká republika – trilogie z regálů knihkupectví mizí před očima. Abercrombie se totiž nebál rozehrát velkou hru bez hlavního hrdiny, téměř bez magie a bez soucitu. Vytvořil tak reálné a hutné prostředí, které nebrzdí nově se objevující hybatelé děje v roli vedlejších postav, nebo klasika ze starého Řecka: deus ex machina. Samozřejmě tomu vysvětlování zcela neunikneme, ale je osekané na tu nejmenší možnou míru.

Sama čepel, Až budou viset a Poslední argument králů jsou knihy, které doporučuji každému, kdo si libuje v intrikách a reálně postavených hrdinech. Zapomeňte na ušaté elfy, zručné trpaslíky nebo majestátné draky. Tohle je fantasy v té nejsyrovější a nejsurovější formě. Fantasy, které se nebojí bourat zažité stereotypy. Je to trilogie, kde nikdy nevíte, co se může stát a kdo za vším stojí. Je to prostě trilogie s velkým T.

Název: Poslední argument králů (Last Argument of Kings)
Autor: Joe Abercrombie
Překlad: Olga Machačová