Za dávných časů zuřila mezi upíry válka, která postavila syny proti otcům – jenže v tomto scénáři byli otcové tlupou brutálních a krutých mimozemšťanů. Prastaří přiletěli na Zem před několika tisíci lety a byli nuceni živit se lidskou krví, aby přežili. Pářili se s lidskými ženami a jejich synové vytvořili první generaci Rodu. Každý upír musí pít lidskou krev, ale jen Škůdci podléhají krvelačnosti a bez výčitek vraždí nevinné lidi. Bojovníci po nocích loví Škůdce, aby ochránili lidskou rasu i sami sebe, ale i oni si musí dávat pozor, aby nesklouzli po hraně a neocitli se ve spárech krvelačnosti.

Vyvolená Elise brázdí ulice Bostonu a zabijí Přisluhovače, aby pomstila smrt svého syna Camdena. Díky schopnosti telepatie pro ni nepředstavuje žádný problém tyto padouchy najít a zabít. Jednoho dne nestihne včas odejít do bezpečí svého bytu, noc nastane příliš brzy a Elise se ocitá v obklíčení Škůdců. Chladnokrevný zabiják Tegan jí zachrání život a zanedlouho je okolnosti přinutí spolupracovat. Díky tomu se mezi nimi vytváří zvláštní pouto posílené vzájemnou přitažlivostí, které by mohlo přerůst v něco hlubšího, pokud vztahu dají šanci.

Tegan patří k první generaci upírů, kteří se na Zemi narodili, takže ho sužuje silnější touha po krvi. Má pověst nemilosrdného a krutého bojovníka, ale mimosmyslové schopnosti zůstávají mimo jeho kontrolu. Stačí mu o někoho letmo zavadit a okamžitě ví, co dotyčný cítí. Od okamžiku, kdy byla jeho žena umučena, se snaží zlikvidovat co největší počet Škůdců, nebo zemřít v boji. Tegan po staletí zdokonaloval svůj apatický přístup potlačit pocity, takže se mu nelíbí, že v přítomnosti smrtelnice Elise jeho snaha selhává. Krásná vdova Elise sice působí křehce, ale je houževnatá a rozhodnutá bojovat, dokud se udrží na nohou. Elise chce, aby ji Tegan naučil ovládat své duševní schopnosti, aby byla pro Řád větším přínosem. Teď se ukáže, kdo z nich je tvrdohlavější.

Marek, vůdce Škůdců, se snaží Řád zaměstnávat neustálými potyčkami se Škůdci v ulicích, aby měl čas dělat to, co je pro něj skutečně důležité. Chce nastolit novou éru, změnit upíří zákony a ujmout se vedení. Čtenář pomalu odhaluje, jak má nepřítel zvrácenou mysl a co v minulosti provedl jen proto, aby dosáhl svého cíle. V pozadí však vyčkává někdo mnohem mocnější, než je Marek.

Lara Adrian je u nás známá díky sérii Půlnoční rasa, z jejíž dosud desetidílné řady byly vydány tři díly v nakladatelství Brána. Americká spisovatelka čtenáři připomíná, co se odehrálo v předchozích dvou dílech, takže vůbec nevadí, když začnete číst od třetího. Pokud vás zaujme Procitnutí půlnoci, můžete si je pořídit později, ale připravíte se o překvapení v podobě rozhodnutí hlavních protagonistů z knihy Polibek půlnoci a Polibek šarlatu. Každý díl se věnuje samostatnému milostnému příběhu, přesto se čtenář dozvídá také informace o vedlejších postavách. Tyto vsuvky jsou však spíš bonusem nežli rušivým elementem, jako je tomu v případě bezduchých v sérii Bratrstvo černé dýky od J. R. Ward.

Procitnutí půlnoci patří do žánru paranormální romance, přesto je tento díl víc akční než milostný. Je vidět, že jde autorce především o sdělení válečného příběhu než o romanci. Dochází na erotické scény, z nichž je patrné, že cílová skupina, na níž je kniha zaměřena, je ženského rodu. Záhady týkající se nadpřirozeného světa a upírské historie jsou poutavě popsány.

Děj se odehrává v Bostonu, ale na chvíli se přesuneme také do Německa a České republiky. Příběh je psán ve vážnějším duchu, ale okořeňují jej slangové a vulgární výrazy, které zdůrazňují závažnost situace a dodávají komentářům tu správnou dávku emocí. Městská fantasy je napínavá i dramatická zároveň, děj má spád a čtivý styl psaní zaručuje, že se za chvíli ocitnete na konci knihy.

Název: Procitnutí půlnoci (Midnight Awakening)
Překlad: Irena Steinerová
Obálka: Marie Lankašová