Ještě mi leží na stole, ale už se těším, že jí najdu nějaké velmi dobře viditelné místo v knihovně. Pevná vazba, bílá s elegantním písmem, vkusný přebal. Uvítám, že si knihu mohu vystavit v knihovně, aniž bych se musela bát o zdravý psychický vývoj svých dětí. Podstatné je ale, co se skrývá uvnitř. Tetovaný je první díl Démonské trilogie Petera V. Bretta.

Od prvních řádků vás to vtáhne do světa, jehož noci ovládají démoni – jadrnci, zatímco lidé se musejí schovávat za magickými chranami. Žádný nudný úvod, představující svět, se nekoná. Většinu knihy sice sledujete dětské či pubertální hrdiny, ale rozhodně si nepřipadáte dětinsky. Jak byste také mohli ve světě, kde je strach o život svůj a svých blízkých na každonočním pořádku. Ve světě, kde jste buď zbabělcem nebo znáte ten pocit živosti z chvil, kdy stojíte tváři tvář nepříteli, který je silnější než vy. Ne, tahle kniha je dospělá a jako taková čtenáři předkládá spoustu otázek k zamyšlení.

Arlen
Chlapec výjimečný tím, že se umí postavit svému strachu. Odmítá se krčit před většími chlapci z vesnice a stejná vlna nevole se v něm zvedne i v okamžiku, kdy vidí svého otce schovávat se před jadrnci. Obzvlášť, když je v sázce život jeho matky. Škoda, že nemá stejnou odvahu i k tomu, aby si nechal někoho přirůst k srdci.

Leesha
Dívka stejně starostlivá jako krásná. Po letech, ve kterých byla utlačovaná panovačnou matkou a po zradě snoubence, v sobě nachází sílu stát se někým jiným. Stát se vesnickou kořenářkou a strážkyní ženských tajemství, které mají sílu proti démonům.

Rojer
Jako tříletého ho jadrnci připravili o rodiče a on tak vyrůstá jako učedník kejklíře. Démonem zmrzačená ruka mu jeho snahu stěžuje, a tak se namísto kejklířských kousků uchyluje k houslím. Koho by napadlo, že také hudba může být zbraní a štítem.

Rozehrávají se příběhy tří hrdinů. Důraz je kladen na motivaci a charaktery postav na pozadí jednoduchého fantasy motivu – lidstvo prohrává svůj boj o přežití. Ocitáme se v budoucnosti kdysi technicky vyspělého světa. Lidé ztratili své vědomosti a ovládá je strach. I za jasného denního světla si příběhy o dávném spasiteli vyprávějí jen šeptem. Vždyť spasitel je pryč a nový stále nepřichází. Mohl by jím snad být Arlen? V Brettově poddání nečekejte jednoznačné odpovědi.

Přestože i svět jadrnců má zjevně své zákonitosti, v knize jsou démoni využíváni jen jako potvory, které je třeba zabít. To je trochu škoda, ale zdá se, že si Brett nechává něco také pro pokračování.

Jedna věta plyne za druhou tak hladce a elegantně, že se jen stěží najde něco, co vás od knihy odtrhne před třetí hodinou ranní. Žádné dlouhé popisné pasáže. Obrazy jsou vyvolávány tak lehce, že si po dočtení nejste jisti, jestli jste neviděli mnohahodinový, velmi působivý, fantasy film. Autor našel zlatou střední cestu v bohatosti jazyka.

Že je tu zase postapokalyptický námět? Že je tu zase propírané náboženství našeho světa? Že jsou tu zase skryté připomínky o zkaženosti dnešní společnosti? Ano. A to jen dokazuje přesah knihy. To jen dokazuje, že se autor kolem sebe dívá otevřenýma očima, a přestože píše fantastickou literaturu, nepíše nesmyslné pohádky sloužící jen pro potěchu. Kdo si chce přečíst prostě jen dobrou fantasy a nějaký přesah ho nezajímá, ať si klidně Tetovaného přečte také. Nepochybně se totiž nejedná o prvoplánovou kritiku společnosti, ale všechno je tu zaobaleno do skvělého příběhu, zaseto mezi živoucí postavy, zasazeno do funkčního světa.

Víc takových!

Název: Tetovaný
Originální název: Painted Man