Živí a mrtví

Miroslav Žamboch

Mít zahraničního zavedeného autora v kapse ve čtečce už není zcela výjimečné, ale mít zavedeného klasika české fantastiky ojedinělé je, tedy pokud nemáte nějaké načerno převedené texty. Na přelomu tohoto roku se to změnilo a jsem rád, že vám mohu představit prvního virtuálního Žambocha.

Živí a mrtví jsou sborníkem představujícím průřez napříč autorovou tvorbou od roku 1993, z nichž většinu čtenáři dosud spatřit nemohli. K tomu přidejme kompletní bibliografie všech titulů, povídek, sborníků, kolibříků no prostě všeho, co nám spisovatel dosud uvařil.

Mám rád své texty, své příběhy. Třeba s chybami, třeba nedokonalé, ale prostě je mám rád. (str. 4) Působí upřímně a navodily mi příjemnou čtecí náladu. Zároveň o pár řádků níže, jak dál autor pokračuje v úvodu, jsem si uvědomil tu opravdovou cenu a přínos tohoto ale i všeobecně dalších ebooků.

Díky nákladům a dostupnějším cenám mohou vyjít i tituly nižších kvalit a neznámých autorů, no to jsem zjistil pěkně pozdě, co? Ne, to jsem už věděl, ale mohou vyjít i dílka autorů známých, které však za normálních okolností – bez velkých úprav, rozepsání atd. – vyjít nemohou, nemají dostatečnou délku ani přiměřenou kvalitu, ačkoli autorská jsou a do tvorby spisovatele patří úplně stejně jako ty nejlepší romány, vždyť často právě v nich vidíme autorovy první krůčky i náznaky toho, kam se vydává, k čemu se přiklání, co se stane jeho poctivými základními kameny.

A hned první vtípek, jak jej autor sám označuje, Invaze dokazuje předchozí. Kraťoučké, nic nesdělující, nic si nenárokující, ale pobaví a to stačí. Ještě po dvaceti letech možná právě z lásky ke Conanovi se jednoho dne objeví i podivný zabiják Koniáš. Text vzdávající hold Howardovi. Dokázal jsem si tu představit Koniáše.

Filozofující povídkou jsou Kameny osudu. Je napsána rukou ještě nevypsaného autora, možná taky i kvůli tomu se v mnohém liší od dnešní známé autorovy tvorby. Má nad námi moc osud? Musíme se mu podvolit, anebo pokud si jdeme pevně za svým cílem, můžeme jej změnit?

Lovce vlků bych přirovnal k dalšímu k předobrazu Koniášova světa, ale ještě do doby před Velkou válkou, do dnů prodchnutých magií a světa protkaného kouzelnickými klany a samozřejmě válkami mezi nimi. Messenger, neboli Poslíček. tak tuhle povídku jste mohli číst v Ikarii, anebo dokonce vidět amatérský film, který byl podle ní natočen. Dokonalý profesionál – nájemný zabiják, který má veškerá vylepšení, ale přesto má strach. A brilantní završení povídky.

Z inspirace Zaklínačem vznikla povídka Monstra. Čím vším mohou být monstra, která zaklínači zabíjejí, a jsou to vlastně vždy monstra? Stojí za to žít, tak zrovna tohle je podle mě jeden z těch poctivých základních kamenů, na kterých Žamboch později vystavěl mnoho svých příběhů a díky nim se také proslavil. Nájemný zabiják, upír starý pár desítek generací, nepřipomíná Vám to poslední dílko spisovatele?:) Tento základní kámen ještě není brilantně opracovaný, ale od napsání tohoto příběhu už uplynulo spoustu času a „kameník“ se za tu dobu přiblížil v této rovině téměř k dokonalosti.

Mikropovídkou založenou na principu jin a jang jsou Pendulum. Něco velmi výjimečného v tuzemské fantastické tvorbě, ale není vůbec jisté, jestli vám soubor protikladů bude tvořit celek, nebo naopak něco nepochopitelně poslepovaného.

Q2, dílko podle stejnojmenné počítačové hry, počteníčko v převážně hovorovém jazyce. Soldateska – autor ji označil jako filosofickou, ale já v ní vidím Koniáše ve snu spícího čtenáře. Svět se s nikým nemazlí, tak zde se konečně důkladněji seznámíte s „obyvatelem“ obálky e-booku. Čarodějové a zvláštní stvoření trpaslicko-gnómské charakteristiky se snaží být hlavně originální.

Ani Žamboch se nevyhnul zcela tématu Pána prstenů – Hrdinové a zabíjaci – ale vzal to po svém, z té druhé temné strany. Divoké zásnuby jsou už dobře známou autorovou povídkou, není třeba rozvádět, i podle ní byl natočen amatérský film.

Cestou Clausewitze je kraťoučká reakce na politiku. Sladkých sedmnáct, mladé puberťačky nemohou chybět v žádném z období autora a někdy se dokonce stanou přímo hlavním hrdinou. Japonské čepele, démonská stvoření,…

Na konci apokalypsy, tak trochu Drsný spasitel, ale bez magie, svět po atomových válkách, do detailů vyvedené vojenská technika, vojenští nadšenci, těšte se.

Tento časový průřez tvorbou odhalí mnohé z autorovy tvorby. Je jasné, že pokud budete srovnávat se soudobou tvorbou, sborník neuspěje, ale pokud se odpoutáte od toho, co je teď, a přenesete se na počátky, které každý autor měl, můžete si v pohodě a s odlehčením všechno vychutnat. Narazíte tu hlavně na neotřelé nápady a samozřejmě na začátky spisovatele, který se dnes počítá mezi tuzemskou fantasy špičku.

Hodnocení: 60 %

Zařazení: Elektronický sborník povídek napříč autorovou tvorbou

Dílo:  Živí a mrtví