Drsný spasitel

Miroslav Žamboch

Drsný spasitel, drsný svět, drsní obyvatelé, ale pořád ten samý, stejně dobrý Žamboch, kterého my známe. I bez uvedení jména autora, byste jeho rukopis vycítili.

Pořádný příběh a hrdina, který je asi složitější, než se na první pohled zdá, a než by člověk v tomto akčňáku čekal. Svět, v němž se hrdina prochází je fascinující a hrozivě děsivý zároveň. Pro to první mluví svět, jenž je okořeněn démony a bůžky, upíry, magií, technikou i prostými obyčejnými lidmi. Hrozivě děsivý pro všechno ostatní; jak těžké je tu přežít, kdy smrt bývá často vysvobozením, ale bohužel ne vždy je tak rychlá a absolutní.

Ale svět přes svoje kouzlo není jedním z nosníků knihy. Mohl by být, ale není mu „dán“ větší prostor. Má možnost předvést se jen v náznacích. Zdá se mi to škoda, na to jak zajímavě, i v těch záblescích, působí. Na druhé straně možná právě jeho větší odhalení by mohlo ukázat trhliny a nelogičnost, protože pravidla zákony v něm fungující, nemohou být prostě obyčejné a autorovi by tak přibyla zbytečně velká přítěž, která by pak ubírala hrdinovi, jeho boji a ostatním figurám příběhu.
Hrdina je opět zjizvený, škaredý stroj na zabíjení, ale proti svým dalším kolegům, kteří mají za otce stejného autora, má své unikátní znamení.

Slovo stroj musíme brát o dost více doslovněji, moc nadsázky přidávat nemusíme. Zvláštní Oko, snad mechanicko-magické, místo levačky vysouvací klepeto, prakticky ocelová páteř, která dokáže odolat protitankové střele. Přidejme jako společníka koně od firmy Mitsubishi, biokonstrukt, který ještě v průběhu knihy zjeví svojí důležitost a máme někoho/něco, kdo/co u autora nemá obdoby.

Z počátku neznáme ani jméno hrdiny, Drsný spasitel je pouze přezdívka později přisouzená. Autor tak vytváří tajemství, které chce odhalit nejen hlavní protagonista, ale i čtenář sám.

Samotná osobnost hrdiny, možná spíše jakéhosi “ahrdiny”, protože on určitě není typem klasického dobrého zachránce, navzdory tomu, že k němu bude postupně veden. Na druhou stranu, jak už je u Žambocha obvyklé, není ani záporákem, i když má temné stránky. Sám je totiž rozdělen ve vedví a zatímco jedna polovina se snaží být ochráncem a pomocníkem, druhá prahne po krvi. Nejednou jsou tedy ty největší boje svedeny uvnitř.

Podle informací výše nebude těžké se dovtípit, že kde se Drsný spasitel objeví, tam bude mela. Duely se střídají s masakry a za hrdinou zůstávají jen hromady mrtvol. I když i on bude párkrát spojen se životem jen pouhým vláskem, strach o jeho přežití není na pořadu dne. Trošku to sice ubírá na napětí, ale na své si přijdou milovníci soubojů, protože počty, prostředí i zbraně se budou měnit velmi rychle – granátomet, upír, meč, démon, tank atd.

Pokud se nebojíte návštěvy postapokalyptického světa po válce s démony, nevadí vám magie ani technika, nebo si jen chcete na chvilku odskočitod fantasy titulů, od Koniáše, Baklyho a seznámit se s někým, který sice nějaký společný rys s nimi má, ale jinak zanechává vlastní stopu a otisk. K tomu přidejme garanta Žambocha a je určitě, na co se těšit, když to vezmete jako oddechovku.

Hodnocení: 70 %

Dílo:  Drsný spasitel
Autor: Miroslav Žamboch