Malý zpěvník bardský

Laeg Mortemir vai Eledar

Konečně se k vám v ucelenější papírové formě dostávají ty nejznámější a nejzajímavější domácké fantasy písně. Nalaďte nástroje, rozezpívejte své hlasivky, usaďte se doma, u ohně nebo vyrazte s popěvkem na rtech do bitevní vřavy…
Díky Strakám si účastníci bitev a larpů i ti, kterým je hudba blízká, mohou zavýsknout, klidně i povyskočit, hlavně však pořádně si zazpívat. Už nebude potřeba se namáhavě rozpomínat: jaká to tam byla slova? Nevzpomeneš si na akordy? Nevíš aspoň, jestli to začínalo od céčka nebo déčka? S tímto sešitkem bude mít u sebe 43 písniček, od notorických jednoduchých popěvků (Zlato), přes písně známé z conů (Z Mordoru vyjíždí nazgûl) až po téměř výpravné balady (Prchající helma).
Potěšily mě noty, které jsem ani neočekával, takže není problém si písničky zahrát na flétnu či housle, instrumentálně vybrnkat na kytaru nebo třeba i klavír, i když ten budete asi těžko tahat na bitvu. 🙂  Autorovy povedené krátké stripy dochucují a osvěžují texty troškou humoru.
Autoři textů a hudby nejsou lidé z branže se slavnou kariérou, tedy vyjma těch, jejichž skladby jsou jen přezpívané (Nohavica, Dobeš, Nedvěd a další). Ale to vůbec nevadí; že nějaká slabika sem tam přebude nebo chybí, se stejně v bujaré náladě u ohně ztratí. Navíc, kdo z nás by chtěl na bitvě zpívat hity z rádia, že? Avšak na druhou stranu, když se ve

zme píseň od Kabátů a změní se jen slova, tak máte pěkně úderný rytmus, který navíc každý zná a mezi chásku trpaslíků skvěle zapadne. 🙂
Navzdory všemu tomu hezkému a příjemnému, je nutno zmínit jednu nemilou věc, která se taktéž podepisuje na konečném hodnocení. Kupříkladu ilustrace ve sborníku potěší, ale to podstatné, co dělá zpěvník zpěvníkem, jsou písně a v nich akordy. Pravděpodobně vinou tisku, možná přehlédnutím autora, je drtivá většina mollových akordů pouze v durové podobě, přestože u několika písní mollové akordy jsou a u jedné jen částečně. Tedy chyba obecného rázu to není.

Naštěstí se to netýká notového zápisu, podle kterého se mollové akordy dají dovodit, ale stejně pro hudebníka-začátečníka a u písní, jejichž původní přezpívanou podobu neznáme, je to věc dosti nemilá. Pomoc vám v tomto může autorův oficiální web: www.pisnezlarpu.wz.cz, kde najdete i mnohem víc songů, s již správnými akordy. Navíc většina nabízí i možnost poslechnout si jejich nazpívanou verzi, což u písní, které člověk vůbec nezná, je asi nejdůležitější.
Doufám, že budu mít možnost s někým na bitvě si některé z těchto popěvků zapět. Jen si musí člověk trošku pod kůži dostat slova u přezpívaných písniček, protože velmi lehce naskakují slova originální. 🙂 Přesto díky tomu, že je člověk zná dlouho, jsem se nejraději vracel k přezpívaným písním Nohavici.
Praktický zpěvník A5 formátu (stejně jako třeba Středověky svět, navíc však s lesklou obálkou) se určitě bude hodit na každou akci, kde to aspoň trochu vypadá, že bude možnost si zazpívat. Škoda nepřehlédnutelné kaňi, na jinak pěkné práci, ve zmiňovaných akordech, které si ale s trochou práce můžete dohledat na webu nebo poslechově odhadnete. A teď jen na-na-na-na…
Na závěr patří velký dík jak autorovi sborníku, který vytvářením sborníku, sháněním textů, akordů a autorů strávil dozajista bezpočet nocí, tak Michaelovi Broncovi, který musel všechno dělat z prosté radosti a nadšení, bez nějakých vyhlídek na slušný výdělek (kdo ví, jestli nějaký). Děkujeme!

Hodnocení: 60 %

Zařazení: edice Bard
Dílo:  Malý zpěvník bardský (Sborník fantasy písní)