Čaroděj Zeměmoří

Ursula K. Le Guinová

Pravděpodobně název knihy i jméno autorky už znáte nebo jste alespoň o nich slyšeli. Pro ty, kteří spadají do druhé skupiny, přiblížím, jaká je tato kniha, která zahájila sérii Zeměmoří.
Jak už to u mě bývá, knížku jsem získal z antikvariátu. Útlá knížečka s nic moc neříkající obálkou, která nijak přitažlivá není. Autorka však pro mě z doslechu známá byla – aspoň jako klasika žánru.
Příběh chlapce Krahujce, který zjišťuje, že má kouzelnické schopnosti. Pozornější čtenář odhadne vývoj – chlapec začne studovat a stane se jedním z nejmocnějších čarodějů Zeměmoří. Vždyť poměrně neskrývaný nástin toho se nalézá hned na první straně.
Takto zkratkovitě a surově, ve srovnání s dílem, řečeno, to nijak moc nevoní po originalitě, přece dnes každá čtvrtá, pátá knížka vypráví podobný příběh. Jenže říkáme dnes a zapomínáme, že knize už je skoro 50 let. Navíc tato podobnost se při čtení začíná rozplývat.
Na pozadí příběhu číhá hrozba, že pokud hlavní hrdina neuspěje, zlo může ohrozit celý svět. Ale v první řadě se tu jedná o hrdinu samotného. On není žádným světozachráncem, on nikam nic nenese, není žádným Harry Potterem. Ano, je jedním z nejmocnějších čarodějů, ale jeho lidská stránka je ukázána zcela dopodrobna, jeho chyby nejsou omlouvány. Pokud budeme mluvit o osudu, je tu absolutně spravedlivý, protagonistovi nedá nic zadarmo ani nevyhandrkuje často známé mizivé šance, přesto nepochopitelně vítězí.
Autorka skvěle ukazuje lidskou touhu po moci a to přímo na Krahujci, který přes všechny dary, díky nimž se jednou může stát opravdovým velmistrem čarodějů, chce všechno hned, je netrpělivý a pyšný. A pýcha předchází… Až po pádu, který bude draze vykoupen, za který by Krahujec radši zemřel, teprve přichází konečné vzpamatování a pokora. Zároveň je mu nabídnuta možnost odčinit to zlé, co učinil, protože se s tím bude muset utkat pouze jen on sám.
K tomu aby spisovatelka udržela napětí a vykreslila strašného nepřítele, ji stačí jediná lidská vlastnost – strach. Strach, který dokáže člověka ochromit, zbavit jej veškeré moci a síly, ale také strachy, který se může stát droboučkým smítkem, pokud se mu postavíme čelem. Jak nelehké a někdy uskutečnitelné i pro nás samotné, můžeme prožít na Krahujcovu kůži sami.
Ani smrt nehraje druhé housle, není něčím vzdáleným, navíc ve své podstatě špatným. Smrti se vrací její přirozenost – nutnost, že každý jednou umřeme a nejde na tom nic změnit. Názorným příkladem je scéna, kdy hlavního hrdinu požádají vesničané o uzdravení těžce nemocného dítěte a on přes veškerou snahu, navzdory tomu že patří mezi jedny z nejmocnějších čarodějů, jej nezachrání. Pro smrtku nebude ani těžké vztáhnout svou kostnatou ruku na samotného hrdinu, jestli si to svým jednáním přivodí. Rozhoduje sama za sebe a ne jen podle předem napsaného seznamu na koho ano, na koho ne.
Naprosté dokonalosti chybí vlásek. Žádné dialogy nejsou zbytečné, nic tu není jen pro výplň. Slova vyřčená moudrými jsou moudrá, hlupáci mluví hloupě. Vše má svůj pevný řád, který je vyprávěn s lehkostí a vybroušeným umem. Ten je správně dlouhý i stručný zároveň a na 160 stranách (což u tohoto žánru bývá ojedinělostí) dokáže rozestřít a vyjevit vše, co je nutné. Za tím vším na čtenáře dýchá velikost světa, hlubina jeho historie, ale to v popředí, s čím si autorka pohrává nejvíc, je charakter hlavního hrdiny a vlastnosti nás všech i naší společnosti.
Povinnost pro každého milovníka subžánru klasická fantasy – high fantasy. Nezbytnost pro odpovědného čtenáře fantastiky a toho, kdo chce mít základní rozhled ve fantasy obecně. Kniha odlišná od dnešních titulů, přesto její obsah k nám může mluvit i teď. Jedna z nemnoha knih, kterou si mohou přečíst jak děti, tak dospělí. Ale tato vlastnost nemá žádný vliv na její hloubku, kterou budou vychutnávat ti zkušenější.

Hodnocení: 95 %

Zařazení: Zeměmoří
Dílo: Čaroděj Zeměmoří (A Wizard of Earthsea)