Stal se učněm barda, přežil únos krvelačnými seveřany, bojoval s drakem, setkal se s trolly. Po všech nedobrovolných dobrodružstvích se dokázal vrátit zpět ke svým rodičům. To vše se však událo v předchozí knize a Nancy Farmerová nenechá malého hrdinu vydechnout. A tak sotva se Jack ohřeje u rodného krbu, je vržen do dalších svízelných událostí. Jeho nepříliš bystrý otec se vyzná z děsivého tajemství, které v sobě po léta dusil. Řešení je však na mladém bardovi. Při putováním za pravdou se znovu nevyhne setkání s nejrůznějšími bytostmi od skřítků po Pikty a jak se říká: prožije mnohá nebezpečenství.

Země stříbrných jablek je pokračováním románu Moře Trollů. Chlupaté příšerky a drsnou zemi na severu však nahradily legendy o elfech a skřítcích a stará dobrá Anglie. Autorka věnuje také větší prostor lehce tísnivému odklonu lidí od přírodních náboženství věřících v sílu země ke křesťanství. Přestože tato linka příběhu nese hořkou příchuť, snaží se nevyvolávat přemrštěnou melancholii a je jedním z nejzajímavějších momentů celé knihy. Je na každém, jak na něj zapůsobí.
Stejně jako v prvním díle – nic není černobílé. Ani lidské charaktery. Čtenáři tak není nabízen luxus jasného rozdělení na čisté dobro a zlo. Nikdo není docela v právu a všichni mají své obhajitelné pohnutky ke všemu, co činí. Nová přítelkyně hlavního hrdiny, bývalá otrokyně, neměla lehký život a tak není divu, že se k Jackovi až nezdravě upíná, Jackův otec, ač v jádru dobrák, udělal obrovskou chybu a teď za ni nese následky, skřítci ukradli lidské dítě a nechtějí ho vrátit – ale kdo by se divil, když jej vychovali jako vlastní…
Dvojakost charakterů ale nezachází tak daleko jako v prvním díle, kde statečný chlapec řešil dilema, zda si své bez skrupulí vraždící únosce zamilovat, nebo je nenávidět. Přestože je nejednoznačnost povah vždy zajímavá, nejsem si jistá, zda by se děti měly v literatuře potýkat s takovým ukázkovým Stockholmským syndromem.
Ani bájné bytosti se nechovají dle zažitých představ. Elfové jsou například spíše podobní Pratchettovským okouzlujícím, leč morálně mrzáckým namachrovancům se sadistickými sklony, než ušlechtilým dobrákům páně Tolkiena.

Ať vás tedy nezmýlí fakt, že se jedná o četbu pro mládež. I přes některé rozvláčnější pasáže, ve kterých se autorka věnuje popisu starých zvyků a dobových reálií, je kniha hlavně o velkolepém dobrodružství, ve kterém si nikdo nemůže být jist životem. I když nemají první dvě třetiny takový spád a „drajf“ jako v prvním díle, příběh se odvíjí v rychlém tempu.

Resumé: Dobrodružná kniha pro odrostlejší děti, kterou lze číst i bez znalosti prvního dílu. Po otevření budete vtaženi do víru mytologie, magie a napínavých až drsných situací.

Autor: Nancy Farmer
Překladatel: Jakub Němeček