Michael A. Stackpole
Věk objevů I.
Triton/Epocha 2011

Už z prvního pohledu na nejnovější společný počin nakladatelství Triton a Epocha je zřejmé, že věří, že trilogie Věk objevů, amerického autora Michaela A. Stackpola, najde u potencionálních čtenářů příznivou odezvu. U nás je zatím spíše výjimečné opatřit knihu pevnou vazbou s přebalem a praktickou látkovou záložkou k tomu. Úvodní přání před otevřením knihy tak určitě bude, aby obsah byl stejně kvalitní jako forma.

Svět se ocitl v troskách a velkolepé Císařství se rozpadlo pod nájezdy barbarů a údery divoké magie, jejímž přičiněním zmizela kdesi v pustinách i samotná Císařovna. Po staletí, kdy většinu země pokrýval Černý led, bojovali lidé o holé přežití. Z těch nejodolnějších povstaly nové státy a knížecí dynastie. Po více než sedmi stech letech, které uběhly od ničivého Kataklyzmatu, mnozí začínají snít o znovusjednocení staré říše. Vzájemné propojení ekonomik, rodových svazků a léta přetrvávajícího nepřátelství však z tohoto snu dělá jen těžko dosažitelnou záležitost. V té mají svému knížeti pomoci i dva vnuci největšího kartografa, jaký kdy žil. Je to právě umění Quira Anturasiho, díky němuž na mapu světa přibývají nové země, které se tak stávají známými. Přesto zbývá ještě mnoho míst, jejichž popis vystihují tři slova „Zde žijí nestvůry“. Změnit to mají právě Keles a Jorim Anturasi, jejichž nebezpečné objevitelské cesty mají hranici známého světa opět posunout o nutný kus dál.

Jednu z inspirací pro uspořádání svého světa nalezl Michael A. Stackpole ve středověké asijské kultuře. Úvodní seznámení totiž zařídí na cestě k sídelnímu městu knížectví Nalenyr šermíř Moraven Tolo, který je nadán mystickou silou pravého jaecaivrila. Z každého jeho slova nebo činu přímo prýští podřízenost mnoha pravidlům a otázka úcty a cti je mu vším. Další podobnost skýtá nejen přísný kastovní systém, ale i několik detailů, jakými jsou rýžový papír, pálenka nebo šermířské figury, které mají velmi podobné názvy, jaké jsme mohli slýchávat ve starých kung-fu filmech.
Autor si však nakonec z východu bere jen to nejnutnější, aby rozehrál navýsost velkolepou hru na plánu světa, který není celý znám ani samotným jeho hrdinům. Jeho objevování, které je společné jak čtenářům, tak postavám knihy, je velmi silnou devizou celého příběhu. Stejně tak se autorovi daří v průběhu několika prvních desítek stran vzbudit zvědavost a zájem. Ačkoli uvádí čtenáře do svého světa postupně, což se ostatně na startu velmi ambiciózní trilogie dá očekávat, ani na okamžik nenudí a velmi důkladně buduje zápletku příštích dějů.

Stackpole by si samozřejmě při tak velkém rozsahu nevystačil s pouhou dvojicí či trojicí hlavních postav. Hlavně zpočátku tak každá další kapitola, jak se příběh postupně rozrůstá a bobtná, přivádí na scénu nové hrdiny, kteří mají na probíhající nebo budoucí děje větší či menší vliv. Ať už je jejich přínos nakonec jakýkoli, dohromady tvoří bezchybně poskládanou mozaiku velkolepého epického příběhu, na jehož pozadí se odehrává spousta intrik a tajemných her těch nejmocnějších. Mnohdy tak o osudu člověka nerozhodují vlastní činy nebo blýskavá čepel na bojišti, ale škrtnutí perem byrokrata kdesi v nenápadné komnatě nějakého ministerstva.
Autor si nevystačil ani s pouhou jedinou rasou. Jeho svět tak není pouze světem lidí, ale je zabydlen i dalšími tvory, s nimiž se dominující lidé musí dělit o životní prostor. Nejedná se však o rasy známé z klasické fantasy, jakými jsou například elfové, orkové a další podobná stvoření, ale o tvory zcela nové a mnohdy zcela originální. V tomto ohledu se knize rozhodně musí připsat kladné body.

Kolem poloviny sice spád děje poněkud opadne, ale to je způsobeno hlavně tím, že karty pro jednotlivé postavy jsou v podstatě rozdané a jednotlivé dějové linie definitivně rozdělené. Vnuci proslulého kartografa jsou každý zvlášť vysláni na své objevitelské cesty, z nichž jedna vede přes magií pozměněné Pustiny do Ixyllu a druhá, ne nepodobná té Kolumbově, za neznámými zeměmi na druhé straně oceánu. Třetí linie pak vrací čtenáře mezi šlechtu i byrokracii, která intrikuje za zády všech.

Ačkoli výsledný dojem z knihy je rozhodně kladný nedokázal se autor vyvarovat ani tak chyb jako spíše zbytečností. Mnohdy tak klade až přehnaný důraz na detaily a často se věnuje nepotřebným popisům, jakým je například na straně 432 popis ochranného oděvu prospektorů v Pustině. Trochu nevěrohodně také působí v samotném závěru, jakým způsobem naloží s jedním z mladých kartografů. I navzdory tomu dokázal Stackpole dovést první díl trilogie k závěru, který má potenciál nalákat čtenáře k otevření i další knihy série. Autor zkrátka a hlavně dobře rozehrál se svými hrdiny šachovou partii, která nemá daleko k soubojům, jež nad čtyřiašedesáti poli sváděli velmistři Karpov s Kasparovem.

Nakladatel: Triton, Epocha
Překlad: Marek Čtrnáct
Obálka: Lubomír Kupčík