Nakladatelství TRITON letos vydalo pokračování románu Moře trollů pod názvem Země stříbrných jablek. Než tedy na MFantasy představíme tuto novinku, považujeme za vhodné připomenout první díl.

Jack žije kdesi na pobřeží Anglie, je mu jedenáct a i když by to do něj nikdo neřekl, nastoupí do učení k místnímu bardovi. Ten ho záhy varuje před velkým nebezpečím. Ze severu se po moři k Jackově zemi blíží loupežní berserkové. Hoch musí uchránit svou rodinu a celou vesnici. Vše se však úplně nevyvede a i se sestrou je odvlečen na vikingskou loď. Čekají je strastiplné chvíle plné děsu, kouzel, tajemných bytostí a odříkání.
Málokdo by uvěřil, jak moc dokáže taková cesta změnit malého chlapce.

Někoho by mohlo napadnout, zda může americká spisovatelka, věnující se tvorbě pro děti a mládež, psát o severské mytologii aniž by to průměrně vzdělaného Evropana rozesmálo. Nancy Farmerová ale přistupuje k tématu zodpovědně a je zřejmé, že se jím velmi zabývala. Koneckonců, s cizími kulturami má své zkušenosti – léta žila a psala v Africe.

V Moři trollů rozehrává epický příběh velkolepé nedobrovolné výpravy. Čtenáře provádí poutavým světem severské mytologie, bájí a kouzel. Styl vyprávění je velmi čtivý i pro mladší ročníky, kterým je kniha převážně určena. Dobrodružná zápletka však zaujme i odrostlejší čtenáře. Postavy jsou vykresleny barvitě, autorka se snaží nepředkládat černobílé charaktery. A zde je právě asi jediné větší úskalí knihy. Ač by se některým mohlo zdát, že se jedná o knihu pro děti, přistupuje se v ní velmi problematicky k otázce násilí. Brutální scény vraždění a soubojů jsou vykresleny tak realisticky, že sice otrlejšího vtáhnou do děje, dítě by se bez nich však jistě obešlo. Stejně tak je to s otázkou nejednoznačných charakterů postav. Ambivalentní pocity, které člověk cítí ke krvelačným vrahům a únoscům, kteří jsou však zároveň podáváni jako milující otcové od rodin, spravedliví vůdci a moudří učitelé, musí mladší ročníky mást. Jak například vnímat postavu cholerického avšak ve své podstatě dobráckého Vikinga, který je chlapci dobrým rádcem a v jistých chvílích i ochráncem, když nám autorka předloží scénu, ve které bez mrknutí oka podřízne nevinnou ženu jen kvůli tomu, že je příliš znavená, než aby mohla veslovat? Kniha je tak vhodná pro mládež, jistojistě však ne pro děti. Můj skromný odhad, co se týče věku je 13+.

Mladou otevřenou mysl však přivede k úvahám o nejednoznačnosti dobra a zla a přiměje ji přemítat nad vrtkavostí lidského osudu.

Závěr: Výborná kniha, která zaujme nejen mladší ročníky. Některé části zápletky jsou sice „průhledné“ a u zkušenějšího čtenáře vzbudí úsměv, jinak je ale kniha plná dobře dávkovaného napětí a akce. Nedoporučuji pro malé děti.

Autor: Nancy Farmerová
Nakladatelství: TRITON
Rok vydání: 2008