Sotva dokončili jednu extrémní práci, objevil se ve dveřích další bezradný zákazník. Na první pohled naprosto jednoduchá krádež, ale královsky zaplacená. Smrdělo to, ale protože Hadrian byl tak trochu lidumil, vzali to. Jenže to nebyla královská zakázka, ale královské spiknutí. Royce s Hadrianem se ocitli ve velmi nepříjemné pozici psanců odsouzených k rozčtvrcení. Aby se zachránili, vrhli se po hlavě do šíleného kolotoče, který by se snadno mohl proměnit v mlýnek na maso.

Je klasická fantasy mrtvá? Mnozí tvrdí, že ano, že ji zabila nálož opakujících se klišé. Anotace Královského spiknutí tvrdí, že ne. A já souhlasím. Je to jen iluze vytvořená množstvím mladých nezkušených autorů, kteří se pokoušejí napodobit své vzory (taky jsem ve třinácti rozepsal svoji kopii Pána Prstenů, takže vím, o čem mluvím). Hrdinové ve zbroji s mečem za opaskem, temní mágové, elfové a trpaslíci. To jsou jen rekvizity, se kterými se můžete snadno vydat do propasti neoriginality. Pouze rekvizity, stejně jako paluby vesmírných lodí nebo šedivé ulice současných měst. Na druhou stranu s nimi může zručný autor rozehrát zajímavou šachovou partii i dnes, v době, kdy se mohou možnosti klasické fantasy zdát vyčerpanými.

Královské spiknutí potěší úhledným, kvalitním zpracováním. Nakladatelství Argo si umí tyto věci pohlídat. Pevná vazba v přebalu s anotací a medailonkem autora, navíc s ukázkou z knihy na zadní straně. Uvnitř najdeme i mapu, která trochu pomůže v orientaci. Dojem trochu kazí nezajímavá ilustrace na titulní stránce, která toho o obsahu knihy moc neřekne, ale na druhou stranu, jak často se setkáte s tím, že si ji vytvoří sám autor (shodou okolností ilustrátor a komerční grafik)?

V úvodu jsem zmínil nezkušené autory píšící klasickou fantasy pod vlivem Tolkiena a dalších. Možná by vás zajímalo, že i Michael J. Sullivan k nim kdysi patřil a dlouho se mu spisovatelsky příliš nedařilo. Zřejmě se ale poučil a rozhodl se napsat si oddechový fantasy příběh jen tak pro radost. A na jeho díle je to moc dobře vidět.

Pokud budete Královské spiknutí číst, přepadne vás pocit, že autor si psaní vychutnával. S detailními a barvitými popisy si Sullivan hraje, protože líčení prostředí k tomuto typu fantasy neodmyslitelně patří. Rozsah naštěstí zbytečně nenatahuje a díky tomu udržuje solidní tempo a napětí, jež postupně graduje.

Příběh je přímočarý a sotva hrdinové vyřeší jeden problém, vynoří se nový, přičemž ani čtenář netuší, co se bude dít dál. To je také důvod, proč neprozrazuji příliš informací o ději. Mohu ale říct, že vše má své místo, dokonce i na první pohled zbytečný cvičný souboj nakonec má určitý význam. Sullivan má všechno dobře promyšlené a věřím, že si nastavenou laťku neshodí ani v dalších pěti chystaných volných pokračováních série Dobrodružství Riyria.

Postavy nejsou nijak zvlášť originální, spíše schematické, ale dvojice hlavních hrdinů je vcelku sympatická. A jejich společníci jsou o něco zajímavější. Prozradím, že jeden z nich například v životě neviděl ženu. Co Sullivan ztratil na originalitě hlavních aktérů, to dohání při spřádání intrik a historie vedlejších postav, z nichž každá žije svým vlastním životem. A hlavně – každá logicky přemýšlí a jedná tak, jak by měla, takže proplujete knihou, aniž byste ji chtěli autorovi omlátit o hlavu.

Dobře odvedená práce. To je shrnutí, které Královské spiknutí vystihuje nejlépe. Nejen práce autora, ale i ostatních, kteří se na knize podíleli. Překlad Jany Rečkové je perfektní. A korektury? Chyb si vždycky všímám, ale tentokrát jsem se dostal na poslední stránku bez nepříjemných překvapení. Spokojenost. Všichni, kdo tuto knihu společně přivedli k životu, se královsky spikli, aby čtenáře pohltili v pasti, z níž není úniku.

Máte rádi nenáročnou klasickou fantasy? Tuhle knížku si vychutnáte. Jste zapřisáhlý scifista s odporem k trpaslíkům a magii a s potřebou řešit vážná společenská témata? Nekupujte si ji. Pokud nejste ani jedno, ale máte prostě v oblibě dobře napsané příběhy, které nenudí, mohu vám tuto knihu s čistým svědomím doporučit.

Sullivan, Michael J.: Královské spiknutí

Nakladatel: Argo

Překlad: Jana Rečková