Mladý student Percival Fleck (přezdívaný Pecka) si uvědomuje, že je jiný, než ostatní děti, protože vidí různé obrazce v podobě světel, které nikdo jiný nevidí. Přeje si, aby měl kromě rodičů někoho, kdo ho bude mít rád, a ve své zoufalé snaze si hraje se světly déle, než kdy jindy, což zapříčiní vytvoření okna do světa démonů. Na několik dní zmizí, ale vůbec si nepamatuje, co dělal, ani kde byl. Po návratu domů se Pecka neustále věnuje svému bráškovi Artovi, zatímco rodiče se hádají a dedukují, co podniknou dál. Ptají se ho, zda si z noci, kdy se ztratil, nevybavuje aspoň to, kde přišel k Artovi. Už to je samo o sobě divná otázka a on nechápe, jak to rodiče myslí. Netrvá dlouho a celá rodina se stěhuje do vesnice Paskinston, kde mají šanci na nový začátek. Zhruba rok poté je Art unesen démonem a Pecka se vydává do domoviny Demonat, aby ho zachránil. Tam naráží na skupinu lovců démonů, kteří ho přijmou mezi Učedníky. Pokud se chce Pecka postavit pánovi démonů jménem Lord Lítost, musí se napřed naučit ovládat magii, ale bude na to mít dost času?

Lord Lítost: „Nemám zlé srdce… vlastně nemám žádné srdce, tak nemůže být ani dobré, ani zlé.“ (str. 218)

Percival má smysl pro humor, oceňuje své úspěchy, ale uvědomuje si i své nedostatky. Přestože je strachy celý bez sebe, vydává se zachránit svého mladšího brášku, přičemž nejednou riskuje svůj život. Je snaživý a obětavý, takže si rychle získá sympatie Žraloka a Dervishe Gradyho. Zajímavé je, že ačkoliv se jedná o druhý díl, návazností neodpovídá na Demonatu, protože Dervish je v tomto příběhu mladší (jeho bratr Cal ještě nemá děti a Dervish se učí používat magii). Hra, kterou si připravil Lord Lítost pro Percivala a jeho přátele, je dobře vymyšlená, ale krutá. Kdo je zloděj se dá uhádnout, ale přesto je finále překvapující.

Fungování magie a principů ve světě Demonat, je srozumitelně a hezky vysvětleno. Vzhled démonů všech myslitelných podob je stručný, ale dostačující k vytvoření představy o jejich ohyzdnosti. Domov pána démonů je stejně odporný, jako sám Lord Lítost. Pán démonů je zajímavou postavou, jelikož klidně splní to, co slíbil, ale přitom dotyčného vyšplouchne. Neříká lži, ale pravdu obchází, takže si jeho protivník není nikdy jist, co se doopravdy za jeho slovy skrývá. Pokud však něco slíbí, pak to tento lstivý a intrikánský démon dodrží. Co mi na příběhu vadí, je odbytý popis hlavních postav či neznalost jejich věku, který je čtenář nucen odhadovat. Autor si tento nedostatek zřejmě v průběhu psaní uvědomil, takže se nakonec u některých postav vyjádří skrz úvahy hlavního hrdiny, ale stejně to nejsou příliš konkrétní informace.

Darren Shan napsal nevšední dobrodružný příběh s hororovou atmosférou, který je plný překvapení a zvratů. Démon a zloděj je vyprávěn v první osobě, vykazuje prvky detektivky, je okořeněný o krvavé a děsivé scény, spoustu napětí, ironických komentářů a slangových výrazů. Fyzické zákony v démonickém světě jsou neobvyklé a originální. Nadpřirozené bytosti se na scéně objevují poměrně brzy, přestože jsou od samého začátku příběhu jasným prvkem magie světelné obrazce. Většinou je děj nepředvídatelný, ale v případě Arta nebo rychlého odjezdu rodiny z města, je čtenáři důvod jasný. Druhá kniha ságy Demonata je určena převážně mladším čtenářům, ale jistě se bude zamlouvat i dospělému publiku. Druhý díl je akčnější a svižnější, než Demonata, takže se připravte na rychlou jízdu několika světy.

Autor: Shan, Darren
Nakladatelství: Albatros Media – CooBoo
Rok vydání: 2011