Nekonečně dlouhé dva roky museli čeští čtenáři čekat na druhý díl série Páni parchanti Scotta Lynche, který odstartoval titulem Lži Lockeho Lamory. Letos konečně nadešel ten okamžik – nakladatelství Laser-books před pár týdny na pulty knihkupectví vypustilo druhý díl Rudá moře pod rudými nebesy, v němž se dozvíme, zda Lynch přeskočil nastavenou laťku a zda pořád umí tak skvěle psát.

Začneme odpovědí na druhou otázku. Ano, Scott Lynch umí pořád psát tak skvěle a poutavě. Ostatně už Prolog si získá vaši pozornost a u jeho posledního odstavce nebudete napětím pomalu ani dýchat. V hlavě se vám ihned začnou honit myšlenky typu: To snad není možné! Co to má znamenat? A přesně v ten moment vás bude mít Lynch opět ve své moci a nezbude vám nic jiného, než se dat do zběsilé čtecí jízdy, abyste se dočkali odpovědi. Druhý díl série se vám bude číst o něco rychleji, protože svět a postavy autor představil už v předchozím, takže se tentokrát nebude zdržovat vysvětlováním a zasvěcováním do pravidel.
Hra je prostě od začátku jasná. Stejně jako v našem, tak v Lockeho světě uplynuly dva roky od okamžiku, kdy opustil společně se svým parťákem Jeanem Tannem loviště v Camorru a vydali se do Tal Verarru, kde pokračují ve své profesi: loupení.
Tentokrát mají políčeno na majetek jistého zámožného muže. Dva roky tedy zasvětí přípravě na akci, na jejímž konci budou opět o něco bohatší. Za pomoci převleků, triků a dalších zlodějských pomůcek si vybudují novou identitu, postupně se vetřou do jeho přízně, aby jim pak další vlivný muž Strogas překazil jejich plány. On totiž odhalí jejich pravou identitu a donutí je ke spolupráci pod hrozbou smrti. Jak název napovídá a jak už jste se možná dovtípili většina děje se bude odehrávat především na moři mezi piráty, kde nebude nouze o nejednu šermovačku a přepadení poctivých námořníků.
A tím se dostáváme k odpovědi na první otázku. Přeskočil nebo nepřeskočil Scott Lynch laťku nastavenou v prvním díle? Obávám se, že na to si bude muset každý čtenář odpovědět sám za sebe. Ano, pořád se jedná o dobrou fantasy gangsterku plnou zajímavých nápadů. Autor sice dokázal obě dějové linky ukočírovat bez problémů, jenže ve druhé části bohužel kniha ztrácí na tempu a zkrácení by jí neuškodilo. Spíš naopak. Mnohem lépe by odsýpala a nemusela by chytat druhý dech. Ačkoliv autor čtenáře dokáže ke čtení přinutit, protože pořád ve vzduchu visí otázka, týkající se osudů obou hlavních hrdinů.
Ovšem tato jediná slabina nic nemění na faktu, že se Rudá moře pod rudými nebesy povedla. Sice po stránce zápletky neuchvátí, tak jako Lži Lockeho Lamory, ale to nic nemění na faktu, že hlavní cíl pobavit stále splňuje na jedničku. A co víc – po dočtení bude mít 90% čtenářů chuť autorovi stoupnout za záda a opakovat pořád dokola: Chci třetí díl!

Rudá moře pod rudými nebesy /Red Seas Under Red Skies/
Lynch, Scott
Nakladatel: Laser-books