Letmé představení v číslech: na 424 stranách antologie se představuje 17 autorů, z toho 4 dámy a 13 pánů. Každý rozehrává 1 příběh (dosud nikde nezveřejněný), celkem tedy 17 povídek, přičemž nejkratší povídka má pouhých 6 stran, zatímco nejdelší si jich zabírá plných 38.

Sečteno podtrženo, o čem to vypovídá? Obligátně řečeno o tom, že by žánru neuškodilo větší zastoupení žen, a že si na své přijdou jak netrpěliví „hltači“, tak i ti, co si rádi přečtou trochu delší text.

Téma knihy je díky názvu zcela zřejmé. „Meč a magie“, označení oficiálně poprvé použité v roce 1961 F. Lieberem, je v současné době již pojem vcelku známý a rozšířený. Jednoduché spojení vystihuje hlavní rysy příběhů, vyznačujících se akcí, kouzly, zbraněmi a povětšinou povahově nejednoznačnými hrdiny, často až antihrdinskými odpadlíky. Ostřílení autoři antologií – Lou Andres a Jonathan Strahan si v knize vyhradili 7 stran k tomu, aby tento subžánr fantasy literatury podrobně představili, definovali a rozebrali jeho vznik i stěžejní spisovatele takříkajíc od Adama, totiž od Roberta E. Howarda, autora slavného válečníka Conana.

Pestré menu dovolí každému vybrat si podle chuti. Je libo osvědčené až legendární kuchaře v čele s Michaelem Moorcockem, zvučná jména současné fantasy kulinařiny typu Steva Eriksona či snad osvěžení mlsných jazýčků servírované nadějnými talenty, jako je Joe Abercrombie? Každý z autorů přináší svůj recept na uchopení žánru, který se tu kloní k temně bublajícímu kotli viny a hříchu, tu k prosté přízemní baště, pikantně okořeněnému nářezu či naopak lehkému dortíku s poněkud nahnilou třešničkou.

Jak už bylo řečeno, zastoupení žen trochu pokulhává. Ovšem jen co do počtu. Tanith Leeová, K. J. Parkerová, C. J. Cherryhová a C.R. Kiernanová totiž něžné pohlaví reprezentují se ctí. Zvláště u povídky Dcera mořského trola poslední jmenované autorky něžnost pohlaví nic neubírá ze syrově drsného stylu, jenž je pro meč a magii často příznačný.
V chytře a vyváženě sestavené antologii si však na své přijdou i jemnější duše. Vyloženě humorná črta Roberta Silverberga Temné časy na půlnočním trhu přináší oddych od potoků krve a vyhřezlých vnitřností a například Perný týden K. J. Parkerové pak svou melancholickou, hororovou ponurostí utlumí tep až k příslovečnému: „krve by se ve mně nedořezal…“.

Povídka je útvarem náročnějším, než se může na první pohled zdát. Vypointovat děj i na relativně malém prostoru nutí oprostit se od všech zbytečných vat a pozlátek. Faleš z povídky trčí jak bodec z kaluže, které se dá vyhnout, zatímco v románu se při troše obratnosti potopí jak do mělkého rybníku a při došlapu píchne do chodidla.

I s malým kašpárkem se však dá hrát velké divadlo, jak ukazuje například Garth Nix, který ve svém 12 stránkovém příběhu pod názvem Příhodný dárek pro čarodějnou loutku svižně rozvíjí poutavou akci a nic nevynechává – boj, sexuální napětí, dávné legendy, magii, nestvůry, strach… Pomyslnou první příčku ve svižnosti pak drží Bill Willingham, jehož Troufalí zloději mají pro svůj odvážný lup k dispozici všehovšudy 6 stran.

Ač se jedná o zcela nové příběhy, v několika ožijí staří známí. Pár autorů se totiž rozhodlo jít cestou „oprášení“ osvědčených hrdinů a světů. Není se však třeba obávat případné neznalosti kontextu; povídky mají osobitý děj a samostatnou pointu. Návaznost na větší celek je přesto dobře vytušitelná, což je vcelku chytrý tah, který může motivovat čtenáře k pídění se po nášupu. To samozřejmě funguje i obráceně; mnoho fanoušků sáhne po antologii z žízně po dalších osudech oblíbených postav.

Ukázkovým případem takového scénáře je Michael Moorcock s povídkou Rudé perly – Elrikův příběh. Kultovní Elrik z Melniboné zažívá další temnou misi. Přestože se jedná o nejdelší povídku knihy, je jen drobným střípkem v mozaice dobrodružství albínského hrdiny. Moorcock však zručně kombinuje přitažlivou zápletku výpravy za vzácným artefaktem do Dolního světa, která je poutavá sama o sobě, se šancí na zvrat v životě hlavního protagonisty, což ocení zvláště znalci předchozích děl.

Řazení povídek nemá viditelnější záměr a snad jen náhodou v jeho čele stojí jeden z předních autorů současné fantasy literatury Steven Erikson. Ač je uznáván jako mistr epické fantasy, povídka Kozy a Sláva je přímo encyklopedickou ukázkou meče a magie. Bravurně popsané napětí a strhující boj s magickými nestvůrami vyvažuje vcelku jednoduchou zápletku a řadí povídku mezi nejpůsobivější „vybíječky“ knihy.

Práce jsou opatřeny stručnými medailonky autorů a dělí je od sebe celostránková ilustrace s názvem konkrétní povídky. Ilustrace je černobílou kopií motivu přebalu a ač bylo možná záměrem držet jednotnou grafickou podobu, knize to spíše škodí. Takto ambiciózní projekt by si jistě zasloužil originálnější přístup. Na obálku českého vydání byla použita vcelku okoukaná malba Death’s End Kena Kellyho, zbytečně vyšperkovaná jakýmsi zářícím runovým kolem. Můžeme jen litovat, že nebyla dána možnost  českému autorovi a originální ilustraci.
Promyšlenější propojení s hodnotnou výtvarnou stránkou fantasy je v literatuře bohužel víceméně opomíjeno.

Resumé:

Nahlížeje na knihu jako na soudržný celek, není důvod rozmělnit její celkové vyznění detailním popisem dějů a kvalit všech jednotlivých povídek. Důležité je konstatovat, že mají přinejmenším vysokou úroveň a společně tvoří pozoruhodně působivou sondu do různorodosti žánru, jehož společným jmenovatelem je nikdy neutichající boj a hrdinství.

Seznam autorů:

Steven Erikson, Glen Cook, Gene Wolfe, James Enge, C.J. Cherryhová, K. J. Parkerová, Garth Nix, Michael Moorcock, Tim Lebbon, Robert Silverberg, Greg Keyes, Michael Shea, Scott Lynch, Tanith Leeová, Caitlin R Kiernanová, Bill Willingham, Joe Abercrombie

Meče & temná magie

(Swords & dark magic)

Sestavili: Jonathan Strahan a Lou Anders