„V Gatlinu člověka, žádný překvapení nečeká…“ A to je tak hluboká pravda až to ani není pěkné. Americká literatura pro mládež a od mládeže. Mládež sobě, dalo by se říct. Předkládá jedno klišé za druhým, chtělo by se dodat.

Gatlin je maloměsto plné maloměšťáků, jakým se tuzemská literatura vysmívá už staletí. Nedůvěra až nenávist k přistěhovalcům, drby šířící se rychlostí světla a intriky hodné válečného stavu. Prostředí, které nepřeje intelektuálům a vlastnímu názoru, lidé, kteří lpějí na historii a vlastním rodokmenu. Pro demonstraci rebelie v dospívání si nemůžete vybrat lepší místo.

Ethan, Lena a spol.
Ethan je obyčejný středoškolák, který právě nastupuje do druháku. Hraje basket, pod postelí schovává knížky, aby se mu spoluhráči nesmáli, že umí číst, snaží se zbytečně nevybočovat. Ze všeho nejvíc touží vypadnout z města. Zvlášť po té, co jeho matka zahynula při autonehodě a otec, autor několika gotických románů, se zcela uzavřel do sebe. A pak je tu ten sen, jenž ho pronásleduje noc co noc. Sen o dívčí ruce, která mu vyklouzne a zmizí v nenávratnu.
A pak do školy nastoupí Lena. Bílá pleť, černé vlasy, zelené oči a příchuť gothic stylu. Čte a píše poezii. Hraje na violu. Nestydí se za to, že něco umí. Všechny opálené a odbarvené roztleskávačky ji okamžitě začnou nenávidět. Kromě toho jezdí do školy černou limuzínou a bydlí u svého strýce Macona Melchizedeka Ravenwooda. Ten je známý svým podivínstvím a údajným šílenstvím, mezi lidi nevyšel už celá desetiletí.
Další významnou postavou je Amma, hospodyně, která se vyzná ve voodoo, věštění a křížovkách. To ona je důvod, proč Ethan po matčině smrti neskončil podobně jako jeho otec. A samozřejmě Link, Ethanův nejlepší kamarád, který ho nezvrhne ani, když se Ethan začne přátelit s Lenou a celá škola mu dává najevo, že to není dobrý nápad.

Zaklínači
Nová generace autorů už si nevystačí s čaroději, neboť to slovo zřejmě zní opotřebovaně, a tak tu máme zaklínače. Zaklínači jsou přece mnohem víc „cool“. Každý má nějaké nadání a to určuje jeho schopnosti. V šestnácti letech navíc dojde k vyžádání, kdy se rozhodne mezi Světlem a Temnotou. K tomuto nejvýznamnějšímu dni Lenina života směřuje celá kniha. Jak jste již jistě vytušili, Lena je ze zaklínačské rodiny.

Příběh
On se zamiluje do ní. Ona do něj, ale má strach. Mezi ně se postaví celý svět, nebo alespoň celý Gatlin. Nemohou jeden druhému odolat a společně se pouští do boje s osudem, neboť ona se obává, že si ji vyžádá Temnota. Prvních 250 stran jen přetéká plytkými řečmi o tom, jak je těžké být odlišný, zvlášť v malém městě. Dále tato první polovina zachycuje detailní průběh sbližování Leny a Ethana a zahrnuje opatrné přičichnutí k prvkům fantasy. Až potud je vše hluboce podprůměrné a čtenář nemá nejmenší tušení, proč to vlastně čte. V druhé polovině se kniha vyhoupne na mírný podprůměr, neboť se konečně začne něco dít. Leniny narozeniny se blíží a tak tam, kde by u jiných autorů přišlo vyostření, nastupuje alespoň plynulý svižný děj. Závěr nepřinese žádné překvapení, ač se o to snaží – jak to skončí, lze odhadnout dlouho dopředu.

Shrnutí
Slaďák pro jistý typ dívek od autorek téhož druhu. Při čtení vzbuzuje dojem, že si někdo přečetl Stmívání plus pár podobně laděných knih a nechal se inspirovat. Nakladatel spatřil příležitost, nahnal do práce pár redaktorů, kteří dotlačili dílo na přijatelnou jazykovou úroveň, a bleskurychle to vydal, dokud jsou podobné příběhy v módě. Přitom se z tématu dalo vytěžit mnohem víc, kdyby autorky trochu popustily uzdu fantazii, přitvrdily a zapojily něco horroru.

Autor: Kami Garciová a Margaret Stohlová
Překladatel: Jana Jašová
Nakladatelství: Euromedia