Kdo zná ságu Drakeni z Pernu, uvítá další díl skládačky pod názvem Pernští delfíni. Ten poodhalí pokračování osudů postav z předchozích knih a povídek a seznámí s několika novými. Nejsou to však jen lidé, jejichž životní příběhy se dále vyvíjejí, komplikují či končí. Celý Pern prodělává radikální změny.
Ale co ti, kteří ságu neznají a Pernší delfíni jsou jejich prvním setkáním se světem americké spisovatelky Anne McCaffreyové? Jestli se Vám při pojmech cizí planeta, lidská kolonie, moře a nebezpečná vlákna vybaví Asherův Stahovač, vězte, že veškerá podobnost je čistě náhodná a velmi zavádějící. Nečekejte sadismus, vulgaritu a už vůbec ne dech beroucí napětí.

Ságy znalým čtenářům nic neřekne popis jejich oblíbeného světa ani jeho zákonů. A pravděpodobně jim ani nic neřekne hodnocení knihy. Chtějí vědět, zda se setkají se známými postavami a zda se dozví, jak to s Pernem a jeho obyvateli dopadne. Jistě se spokojí s odpověďmi „ano“ a „nechte se překvapit“ a pochopí, pokud nejprve letmo zmíníme, o čem vlastně Drakeni z Pernu pojednávají. To pro ty, kteří se z nějakých neznámých důvodů rozhodnou číst ságu od konce. Takoví zřejmě věří, že každá část by měla obstát i jako samostatná kniha. Je to však opravdu nutné? U tak rozsáhlé série románů a kratších prací asi úplnou autonomnost očekávat nelze. Nakladatelství Triton v předchozích letech vybralo a vydalo čtyři knihy, které dohromady s Pernskými delfíny tvoří relativně ucelenou dějovou linii (Dračí let, Dračí skok, Bílý drak, Všechny pernské Weyry).

Lidské osazenstvo kolonizované planety Pern žije ve společenství, které bychom mohli popsat jako osvícený feudální středověk. Již dávno zapomnělo na znalosti technologicky vyspělých prvních osadníků. Potýká se s hrozbou Vláken – opakujících se období spadu výtrusů planetky periodicky míjející Pern. Vlákna ničí vše organické a jedinou zbraní proti nim jsou draci, vyšlechtění z malých dráčků. Tito vznešení tvorové bojují proti smrtícím Vláknům spolu se svými jezdci – drakeny. Zaběhlý kolorit naruší nález centrálního počítače dávných kolonistů. S ohledem na původní záměry lidí, kteří devastovanou Zemi opustili z důvodu přehnané závislosti na nekontrolovatelném pokroku, začne počítač poskytovat překvapeným obyvatelům nové vědomosti.

V Pernských delfínech nahlédneme právě do této vzrušující doby, kdy se všichni věnují novým poznatkům a vynálezům. Upínají svá očekávání k plánu, jak navždy zamezit hrozbě Vláken. Navíc se objevují problémy s osidlováním nových území, na která si dělá neprávem nárok jeden z odbojných držebníků. Nikdo tak příliš nevěnuje pozornost znovuobjevení vysoké inteligence delfínů. Ti byli dopraveni na planetu jako pomocníci při mapování území a rybolovu. Dokáží mluvit a na své původní povinnosti si na rozdíl od lidí pamatují. Díky zájmu několika nadšenců, zejména pak hocha Raedise, jehož vývoj sledujeme od útlého dětství až k dospělosti, se však jejich důležitost postupně dostane do širšího povědomí.

Nelekejte se, pokud Vám to zní jako komplikovaný mix sci-fi, fantasy a dokumentů Jacquese Cousteaua. Že slovo Pern slyšíte poprvé, ale zrovna Vám v rukách přistál tento konkrétní titul? Má ho vůbec cenu číst? Předpokládejme, že každý vnímavý a průměrně zdatný čtenář se dokáže do situace na planetě vpravit celkem rychle. Narážky na předchozí události a postavy ho mohou spíše unavovat, než že by mu bránily v porozumění. Nejsou pro děj Pernských delfínů zas tak zásadní a mnoho se dá domyslet. Otázkou je, zda se „namáhat“. Kniha není sama o sobě tak svébytným příběhem, aby výrazněji ohromila a kompenzovala neznalost kontextu. Její síla tkví zejména v návaznosti na předchozí dění v poutavě vymyšleném světě. Děj se vleče mnohdy až nepochopitelně rozvláčně a v někom může vzbudit dojem, že by slušel spíše delší povídce.

Autorka, jakoby se chtěla ujistit, že čtenář její záměry chápe, opakovaně akcentuje již popsané myšlenky a pro jistotu o nich ještě nechá postavy několikrát rozmlouvat v nepříliš nápaditých dialozích. Setkání s důvěrně známými hrdiny nadchne vyznavače ságy, neznalému čtenáři však zástupy letmo vykreslených charakterů těžko přirostou k srdci. Hlavní hrdina má nicméně dostatek prostoru, aby zaujal a jeho konflikt mezi láskou k delfínům a slibem matce je jediným větším pokusem o nějaké „vnitřní drama“, jakkoli může působit uměle až násilně.

Příběh se odehrává během několika let. Ač se v některých částech vyžívá v zanícených popisech banálních činností, za které by se nemusel stydět ani Defoe a jeho slavný trosečník, důležité epické zvraty v osudu světa jsou prezentovány spíše jen jakoby mimochodem na pozadí víceméně poklidného přátelství chlapce a vodních tvorů. To se dotkne i tolik očekávaného řešení problému s Vlákny. Plán na záchranu má velký dramatický potenciál a dle překvapivě malé pozornosti, jež je mu v knize věnována, by se mohlo zdát, že si jej autorka nechává pro další díl.

Nebylo by správné opomenout titulní představitele; koho si totiž jistě zamilujete, jsou delfíni. Možná nepůsobí tak přitažlivě jako draci, každopádně jsou roztomilí a alespoň ze začátku je setkání s nimi překvapivé. S postupem času však autorčina snaha neustále ohromovat „šokujícími“ vlastnostmi těchto trestuhodně podceňovaných užvaněných savců poněkud vyčpívá. Co zůstává, je příjemný příběh, jehož tempu trochu ubírá rozsah. Stejně jako ilustrace na obálce od Lubomíra Kupčíka však dokáže navodit téměř romantické představy o exotických dálkách a nevšedních dobrodružstvích…

Resumé:
Pro protřelé čtenáře ságy: Těšte se na pokračování osudů hrdinů předchozích knih a nové příběhy z oblíbeného světa. Anne McCaffreyová si drží svůj styl, a ačkoli Pernští delfíni nejsou tak čtiví jako například Dračí let, přinášejí zakončení hlavní dějové linie a tím pádem prostě nemůžou výrazněji zklamat.

Pro náhodné čtenáře, kteří neplánují číst další příběhy série: Připravte se na trochu línější tempo nepříliš akčního děje, zato však zdařilou atmosféru a zajímavý svět. Ač možná působí na první pohled složitě, není zvlášť komplikované do něj proniknout. Hlavní příběhová linie Pernských delfínů zaujme spíše mladší ročníky.

Pro začínající čtenáře ságy: Schovejte si Pernské delfíny do knihovny a vraťte se k nim, až se bude polička prohýbat pod pár dalšími zástupci této série. Seznamte se nejdříve s příběhy o dračích jezdcích. V zájmu chronologie můžete na první místo ve čtení zařadit i později sepsané příběhy z osidlování Pernu (některé části cyklu na své vydání v českém jazyce teprve čekají).
Záleží jen na Vás, zda jste typ, co by si nejdříve přečetl Návrat krále, Hobita, nebo by sáhl dokonce po Silmarillionu.

[box]Název: Pernští delfíni

Autorka: Anne McCaffreyová