Nový magazín k vám přichází se čtrnáctkou – čtrnáct prací s jedinečnými příběhy, čtrnáct známých i méně známějších autorů. Nesmíme zapomenout na publicistiku od domácích špiček a uvědomit si, jak Martin Šust píše v úvodu, že česká edice sice překonala „pouze“ číslici padesátky, ale samotný magazín existuje více než 60 let!

5:2:7 Co to? Nic sofistikovaného, žánrový poměr povídek. První číslo patří sci-fi, druhé fantasy (do klasické fantasy spadá JEN jedna) a třetí číslice představuje takovou všehochuť; experiment Chabá útěcha, neobvyklý milostný příběh Johna Lee s Lehkonohou Sue ze San Diega nebo Medový uzel, kde sám autor vystoupí jako profesor tvůrčího psaní na univerzitě.

Jistě názor od názoru se může lišit, co ještě zařadit tam, a co spíše sem. Jedno je však jisté. Tento obsah má velmi široký žánrový záběr. Což je na jednu stranu výhodou, na druhou stranu vždy se asi najde něco, co vám zcela, možná vůbec, nesedne. Nádherná pestrost, která je okouzlující, ale má odstíny, které tolik nemusíte.

Pro čtenáře magazínu F&SF to je samozřejmost a očekávání, možná s mírnou obavou, jak to tentokrát bude vyvážené? Pro ostatní: je dobré si uvědomit, že žánrové spektrum prací i jejich stylu, znovu se opakuji, je rozsáhlé. Těžko porovnávat např. s Pevností, kde bývá okolo tří povídek, či XB-1, kde jich bývá více, ale ne tak dlouhých jako v magazínu. Holt tady je na to prostor. Taktéž tu prakticky narazíte na autory z celého světa.

Zmínil bych se zejména o dvou příspěvcích, které mě zaujaly a mile potěšily. Prvně se jedná o noveletu Medaři, ve které autorka vykresluje příběh jedné matčiny – skupiny lidí, starajících se o včely. Nejen originální nápad, ale i skvělé provedení a nečekané vyústění. Přestože, zbraně neřinčí a ani kouzla nesrší, jde tu o život a autorka dokáže čtenáře napínat. Mě jako výrazného stoupence fantasy dokázala okouzlit, dokonce více než klasické fantasy dílko Dračí zuby.

Druhým mým favoritem je trochu kratší Cena za mlčení. Jedná se o space operu, druh konec má velmi podobný s Medaři. Právě díky němu, mi zůstává tak v paměti, a taky z počátku prakticky „jen solidně“ odvedená spisovatelská práce, dostává najednou zcela jiný rámec a hloubku. Po přečtení nechává člověka v mírném zamyšlení, přehodnocení postav i samotného příběhu.

Zajímavým je i druhá novela Teritorium z období americké občanské války, která částečně staví na skutečných historických událostech a díky redakčním poznámkám se člověk jak něčemu přiučí, tak lépe pochopí dění. Avšak díky nim, pak ke konci víte, že se to vlastně takto přesně neudálo. Způsobují ještě, že pokud autor chtěl závěrem novelu trochu jinam posunout, vyznívá to jako ne moc povedená snaha. Nesmíme zapomenout ani na Soukromé očko – příběh s odhadnutelným koncem, který však právě kvůli „očku“ vystupuje ze všednosti.

Publicistika

Boris Hokr se ve Fantastických rozhledech pěkně rozebírá problém originality i jejího odsuzování v souvislosti s autorovým uměním vyprávět a vtáhnout do děje. Provázet Ryhospkým lesem Vás bude hvězdný František Novotný. Přináší totiž nejen detailní analýzu cyklu Ryhopský les a dalších děl tohoto klasika psychologické fantasy, ale k tomu i doporučení pro ty, které tento autor (bohužel) zatím minul. Více potěší fanoušky R. Holdstocka, ale i ostatní si z něho něco odnesou. Podání článku na mě působilo opravdu propracovaně.

Jiří Popiolek se v Klidné síle rutinérů zabývá úvahou nad posledními tituly „domácích“ elit, Červenáka a Žambocha. Otevírá problém, jenž již na různých fórech i jinde byl a je předmětem diskuze. Totiž jejich budoucí cesty a s tím spojené tvorby obou autorů. Všichni uznáváme a jsme si vědomi jejich kvalit, na druhou stranu se objevují, hlasy, že typově a výstavbou jsou knihy stále „stejné“, akorát jiná jména, jiná země…

Spíše v takovém doplňku nám Sto věží v ohrožení přiblíží tvorbu Pavla Renčína, zvláště pak jeho nynější trilogii  Městských válek a Labyrint. Nejedná se o teoretický článek, jako předchozí, ale kdo by si zas rád na chvilku neposlechl výborného vypravěče Renčína?

_______________________________

Celkově k magazínu. Ztloustl nám o pěkných 80 stránek, ale na druhou stranu si za to také připlatíme. Osobně moc reklamě neholduji, ale beru ji jako zvýšení zisku (který stejně nijak závratný není), pokud je tematicky zaměřená, ale když se objeví i reklama na stany, no… Jistě však potěší dvě celostránkové ilustrace a zároveň zamrzí, že jen dvě, ale v českých vodách, bychom měli být rádi i za toto. Tradičně nechybí tabulky výsledků udělování domácích a zahraničních cen.

Ještě bych před koncem přidal jedno doporučení. Čtěte povídky jednotlivě. Pak totiž teprve mohou řádně vyniknout. Každá samozřejmě vyžaduje jinou náladu a rozdílnou pozornost. Hltat jednu za druhou (i když možná nebude lehké odolat), skákat z vesmírné války mezi včelí úly není jaksi to pravé ořechové. Magazín totiž netvoří pevný celek s jedinou možností četby. Jen práce sdružuje, ale nechává volnou cestu. Využijte toho, není nutno číst povídky číst popořadě, mini redakční úvody u jednotlivých povídek vám mohou pomoci při výběru, co si zrovna přečíst.

Závěrem, co čekat? Čekat můžete cokoli, ale vězte, že v každém případě bude mít před sebou dobrou kvalitu, elán i vynikající nápady. Pokud nejste vyloženě fantasy čtenář, máte se na co těšit. Náročnější čtenář, který počítá, že se občas i zapotí, si užije určitě.

Hodnocení: 65%

Obsah:
Nancy Kress: Ve všech těch zářících hvězdách (Out of All Them Bright Stars)