Císařský obchodní koráb Chatrand, známý také jako Veliký koráb, Vzdušný palác nebo Miláček jeho Výsosti, byl potopen! Z lodi staré šest set let, kterou pomáhali svými kouzly budovat i mágové, se našly jen plovoucí trosky a několik mrtvých těl. Zůstává záhadou, kde leží její vrak a zda někdo z posádky dokázal katastrofu přežít. Nebo se za jeho zmizením něco skrývá…?

Robert V. S. Redick je jméno, které bylo dosud ve světě fantasy neznámé. Spiknutí ryšavého vlka je v tomto žánru jeho prvotinou. Autor se pustil do málo probádaných krajů, když se rozhodl zpracovat námořnickou fantasy, jež je v současné literatuře spíše výjimkou.

Myšlenka napsat knihu, která se bude z velké části odehrávat na lodi velké jako střední vesnice, je velmi neotřelá a působivá. Autor skvěle vystihl to nejdůležitější – atmosféru. Během několika kapitol se pro vás Chatrand stane opravdovou legendou, jež je opředena mnoha tajemstvími, z nichž některé nemají lidský původ. Výsledný dojem dotvrzuje mnoholičnost cestujících, kteří pochází nejen ze všech zemí napříč říšemi, ale také ze všech majetkových tříd, od nejchudších po nejbohatší.

Mezi ty méně šťastné patří hlavní hrdina Pazel Pathkendle. Tomu se ostatně smůla lepí na paty víc, než by bylo záhodno. Jeho domovský Ormael byl vypleněn rozrůstající se Arqualskou říší a jeho otec označen za zrádce. A jako by ani to nestačilo, Pazel je nadán magickým Darem, jenž je ale do důsledků spíše prokletím. Sice rozumí všem jazykům (včetně jazyků nelidských ras), ale platí za to intenzivními záchvaty šílenství. I přes všechny nepřízně osudu se ale Pazelovi podaří dostat se na Veliký koráb, kde čeká jeho osud.

Během plavby se cestující podívají po světě, který je jako vystřižen z nejklasičtější fantasy – několik říší, jež jsou vevzájemné rivalitě, tajuplné ostrovy, podmořské národy, magie… a jako přídavek ručně malovaná mapka. Vůně nostalgie by se dala krájet (v pozitivním slova smyslu).

Těžiště knihy samozřejmě spočívá v  příběhu. Před vaší fantazií se rozvine vysoká hra, ve které budou vstávat z mrtvých tyrani a černokněžníci, říše se budou topit v krvi a nevinní držet v rukou osud světa… Co je ovšem skvělé, naprostá většina stěžejních situací se odehrává pomocí lstí a intrik. K přímým konfliktům dochází jen zřídka, díky čemuž se kniha vyhnula pádu do tuctového akčního „hack & slash“ stylu.

Bohužel, některým chybám se kniha také nevyhnula. Postavám chybí vícerozměrnost, což trošku snižuje literární kvalitu. A také je až příliš patrné, že kniha je jen prvním dílem většího celku. Autor se snažil děj uzavřít, aby byla čitelná i samostatně, ale zároveň aby nalákala na pokračování. To první se mu bohužel nepovedlo; ukončení připomíná pověstné sardinky, nacpané v malé plechovce. Zkrátka, chtělo to víc prostoru a víc otevřenosti do dalšího dílu.

Suma sumárum, Spiknutí ryšavého vlka rozhodně patří mezi nadprůměrná díla, ale pravý potenciál ukáží až jeho pokračování. Osobně doufám, že kvalitativně porostou a mezi klasiku se zařadí další epická série, protože dobrý základ už postaven byl. A pokud máte námořnickou fantasy alespoň trochu rádi, pak není nad čím přemýšlet. Naloďte se na palubu Vzdušného paláce a vyplujte vstříc událostem, jež navždy změní svět…