Cesty snů

Jan Čenis Galeta, Zbyněk Kučera Holub

I když tímto titulem edice Asterion přešla ze Strak na Vrbě pod křídla nakladatelství Zoner Press, žádného rozdílu si na první pohled nevšimnete. Rozměry i styl obálky totiž zůstal stejný, za což mohou být sběratelé asterionský knížek vděční.

Knížka vypráví příběh dobra a zla, kdy se mladý Anaret, na popud druida Alwarina, vydává se svým starším společníkem Brubsem na cestu do Zahrady snů, aby tam získal radu od Wankuzara proti zlému drakočlověkovi Drikovi. A přibližně jak se také píše v anotaci – hrdinové budou muset urazit dlouhou cestu nejen napříč Tarou, ale také ve svých duších.

Společně s hrdiny tak poznáme kus světa, jeho historii, prostředí, náboženství i obyvatele (a to jak ty lidské, tak ty, které s lidstvím nemají nic společného). Prožijeme strach, strasti, trápení, ale i radost a lásku. Rozdílné charaktery postav dodávají knize na dynamičnosti. Zatímco sečtělý, pohledný a klidný Anaret se dívkám spíše vyhýbá, tak jednooký potetovaný bojovník z pralesa Brubs s nimi flirtuje při každém setkání. Přesto dokážou tvořit nerozlučnou dvojici, která se navzájem doplňuje – síla a horká hlava, s klidem a bystrou myslí. Budeme taky pozorovateli jejich osobní proměny.

Svazek Cesty snů je rozdělen do tří přibližně stejně dlouhých knih, kde každá z nich obsahuje asi 15 téměř výhradně několika stránkových kapitol (jen několik posledních je delších). Dá se říci, co příhoda, to kapitola. Což přidává na přehlednosti i rychlosti čtení, kdy se vám zdá, že jste přečetli výrazně víc. Jako milovníka ilustrací mě potěšila mapa i ilustrace u jednotlivých knih. Graficky povedené je i nahrazení obvyklých hvězdiček oddělující text, kresbou růže.

Jména skřítků, na kterých si div člověk nezlomí jazyk, mi nevadila. Prostě to k nim v Asterionu patří, avšak přidal bych pak aspoň jednu stránku nebo poznámku s jejich výslovností. Dál občasné trochu neuvěřitelné události, jako například přesvědčení jižanských vojáků. Ti se nejprve jeví skoro jako nepřátelští, ale po jednom společném boji se poměrně lehce dají přesvědčit k riskantnímu útoku, který má probíhat za použití geniálního a zároveň primitivního plánu, který však vzejde z mysli Anareta. Samozřejmě Anaret je sečtělý a bystrý, ale nemá praktické zkušenosti oproti zasloužilým vojákům. Nebo přílišná moc salů (duchů přírody) a některých dalších postav, jsou někdy negativními elementy knihy.

Velmi se mi líbil, sice nijak víc nerozvinutý, nápad myšlenkových bytostí v podobě různých zvířat, které mají do jisté míry vlastní myšlení a slouží Alwarinovi na univerzitě. Ke kladům taky řadím to, že přestože knihu psali dva lidé, nevšiml jsem si výraznějšího přechodu z jednoho stylu do druhého, vše působí uceleně jak z pera jedné osoby, tedy spolupráce dvou autorů. Závěr knihy není tak důrazný, jak bych si představoval, možná proto, že tak nechává skrytou cestičku k dalšímu volnému pokračování.

Shrnutím: nenáročné dílo, které doporučuji spíše mladším čtenářům nejen pro svou jednoduchost, kdy čtenář nemusí znát další Asterionské příběhy, ale také pro přehlednost textu. Stejně dobře poslouží i při odpočinku a relaxaci bez výrazných nároků na složitost a promyšlenost, kdy zakusíte jak první milostné krůčky, tak odvěký boj dobra a zla.

Hodnocení: 50%

Zařazení: Edice Asterion

Dílo: Cesty snů