Rukověť mága je prvním rozšířením Příběhů Impéria, jejichž recenzi jste si na MFantasy mohli přečíst též.
Rukověť mága poskytuje hráčům a Vypravěči nové podklady při hraní příběhů s nádechem tajemna, plných okultních spolků, upírů, vlkodlaků a samozřejmě i mágů. Je psaná formou vědeckých prací a časopisových článků kouzelníků, žijících ve světě páry a magie.
Každá kapitola je tak názorem a pohledem jedné takové postavy na probíranou problematiku a v jejím závěru je přiložen metaherní pohled na věc, ve formě více či méně užitečných rad pro hru.
Příručka se zabývá poměrně širokou paletou témat od staré Merlinovy magie, přes cheiromancii (věštění), upíry a vlkodlaky až po elfí kouzla a umělý život.
Popis kouzelných spolků, magických směrů a nadpřirozených bytostí není však nijak výrazně odlišný od informací, které čtenáři mohou nabídnout různé internetové encyklopedie (jmenovitě Wikipedia), případně tématicky a žánrově zaměřené webové stránky. Myslím, že člověk který chce hrát v mystickém prostředí, nebude mít problém si potřebné informace legálně stáhnout a ušetřit tak peníze i cestu do knihkupectví. Autoři neprojevili v tomto směru téměř žádnou invenci, dozvěděl jsem se, že vlkodlakům vadí stříbro, upírům kolíky v srdci (ačkoliv to vadí i většině lidí) a česnek. Kapitolu o okultních spolcích jsem doslova prozíval, informace o Svobodných zednářích a dalších podobných organizacích jsem si přečetl již mnohokrát v různých publikacích zabývajících se zednářstvím, historií a v současnosti tolik oblíbenými konspiračními teoriemi.
Opravdu jsem ocenil přibližně polovinu knihy, například kapitola o cheiromancii, která obsahuje užitečná doporučení, pro využití věšteb a věštících nástrojů ve hře tak, aby hru zpříjemnili a nedocházelo k situacím, které prožitek spíše oslabí.
Zajímavý byl i text Povaha mága, osvětlující, jak se postavy mohly dostat ke kouzlení a zmiňující systém výuky magie v Britském impériu. Hráčům i Vypravěči tak ulehčují práci a zároveň nechávají dost prostoru pro vlastní nápady.
Zcela nové a potřebné informace přinesla stať o Férii, světě elfů a kouzel, jeho propojení s fyzickou realitou a poměrech v něm. Náměty v ní jsem opravdu ocenil a myslím, že by neuškodilo, kdyby jí v publikaci autoři věnovali více prostoru. Totéž platí pro část o umělém životě. Ta staví na základech alchymistické “mytologie” (např. pražský golem) a dále ji rozvíjí, přináší úvahy o Bohu a právu lidí tvořit nový život.

Rukověť mága

Magie v příbězích impéria
V základní knize pravidel se mi velmi líbil systém, jakým byla vyřešena magie, takže jsem byl vůči avizovaným změnám velmi skeptický. Mé obavy se však rozptýlily. Nový systém je dobrý, dává hře určité mantinely a magii trochu konkretizuje, zároveň je dostatečně obecný, aby umožňoval bez větších problémů zavádět vlastní úpravy hráčů a Vypravěče. Nový způsob používání magie je samozřejmě volitelný, kniha je pojata tak, že nezáleží na tom, jaký z nich je ve hře právě používán.

Ilustrace
Ilustrace jsou bohaté a výpravné, v typickém Ecthelionském stylu. Proti nim samotným tedy nic nemám, pouze bych ocenil větší množství textu, které by je doprovázelo, klidně i na úkor těchto ilustrací. Jak jsem říkal, kniha by měla určitě obsahovat více informací.

Trailer

Závěrem

Ačkoliv Rukověť mága obohacuje svět Impéria, od publikace za 199,- Kč jsem očekával více invence a nových informací, než se mi dostalo. Záleží na úvaze každého z vás, jestli oceníte publikaci, která z části omývá běžná fantasy klišé a přináší do hry několik nových a překvapivých zjištění. Věci zjistitelné z Wikipedie a nové jsou přibližně v poměru půl na půl, lehce ve prospěch nových informací.
Rukověť na mě působila rozporuplně, pro fanoušky Příběhů impéria, případně podobného prostředí, je ale zakoupení povinností, kterou rádi podstoupí. Hráči zkoušející nové prostředí, případně hrající jen občasně ji však dle mého názoru nevyužijí.