Už se na vás na Fraussu-R řítí Vincent Vega, s Kovářem a nakonec i se slavným Bigglesem. Chcete se proletět na dvojplošníku, vidět se znovu s Bigglesem či prozkoumat subtropickou ostrovní dimenzi ZR-BL-B7022? Nyní máte možnost. Stačí otevřít stránky Agenta JFK, již s pořadovým číslem 24. Takhle nějak by mohla vypadat velmi krátká anotace. Protože…

…nebe budete křižovat o sto šest. Sedačky letadel se vám stanou druhým domovem. Zažijete další dobrodružství nejen s Johnem, ale i s jeho skvělým parťákem Vegou, což zaručuje, že JFK nebude cestovat v mlčení. No a Biggles je kapitola sama o sobě.

Trochu jsem se obával, zda budu zcela v obraze, když jsem nečetl Pašeráky v oblacích, ale nemusel jsem se bát. Příběh je z jiného světa a odkazů na předchozí díl Vlada je minimum. Nadto úvod do této reality je chytře obstarán hlášením jednoho agenta; čtenáři naservírované přímo na talíř.

Převážně subtropický ostrovní svět, kde proti sobě bojují dvě souostroví. Na jedné straně republika Mark-S, jejichž jazyk se podobá angličtině, a kteří používají letadel. Na druhé straně despotické království Ray-B s jazykem podobajícím se francouzštině, používající vzducholodě. Lodní doprava se téměř nevyužívá z nebezpečí spojeného s mořskými živočichy. Těžící hyuka se využívá s příměsí neznámé krve jako palivo do strojů. Realita je důmyslně vymyšlená, zajímavá a propracovaná.

Spíše poklidnější vypravování mezi jinými bratry v sérii, kde to od začátku do konce vře. Či řve? Akce, kterými jsou pokojné chvíle proťaty nejsou špatné, ale skoro vždy se dalo odhadnout jejich zakončení. Těsně před půlkou přichází obrat a zatím nezměněné pozice se začínají pohybovat. I tady však jsou souboje předem skoro odkryté a rozhodnuté, člověk nemůže být zaskočen. Rychlé závěrečné střetnutí prakticky nic nenabízí, ale čtenář by si měl u tohoto díla vychutnávat spíše atmosféru, prostor, postavy, letadla, natočit pohled trochu jinak.

K jazyku knihy. Je vidět autorova orientace nejenom v letadlech a jejich technice, ale i třeba lodí – kdo ví co to je třeba katamarán? To není jediný speciálnější termín. I slovní zásobou předstihuje své příbuzné v rodině JFK, např. slynout. Taky čtenáře zkouší, když do knihy vkládá dva odkazy na ilustrátory, které však nechám, abyste si našli sami, poradím jen dvě písmena M&M – jejich křestní jména.

Slušná obálka, obsah i seznam všech Agentů JFK je teď už asi samozřejmostínechybí ani krátký medailonek o autorovi, na konci knížky, poněkud však neaktuální (děkuji za upozornění Siriusovi). Když jsem u Odplaty (JFK 19) psal, že je to tlustší přírůstek do série, tak tenhle kus má ještě o pár gramů navíc. Přesto by snesl nějakou tu stránku navíc. Nevadilo by mi ještě chvíli se procházet po tomto světě. Korektorskou práci jsem si pochvaloval i nad jinými agenty až do osudného místa, kde dojde k trapné záměně marksáků za raybijáky, kdy raybijácký voják říká: „nikdo nevěděl, že na Melangoru-A je tajná základna raybijáků“ a dál pořád mluví on  „celou vyslanou hlídku zlikvidovali raybijáci“. Jinak bych si nemohl na nic, krom asi tří zanedbatelných překlepů stěžovat, škoda.

Další rozpory jiného druhu: na konci poněkud nepochopitelná Vegova hysterie pro smrt mechanika. Před tím umírá mnohem více lidí, možná tolik se s nimi nepoznal, ale vztah k mechanikovi je stejně popsán, pouze spřátelili se a to ještě zpětně, až po jeho smrti. Dál Biggles je povolán do akce, protože Kovář chce dobrého pilota, ale stejně pak při prvním náletu dostane dávku zásah Biggles a Kovář naopak skoro bez škrábnutí zasadí ničivé zásahy. Vega i Biggles jsou lepší piloti, ale John, který neriskuje tolik jako oni, přesto má stejně ne-li lepší mušku.

Ve výsledku však vcelku uspokojivá kniha, která spíše než akcí vyniká jazykem, postavami a prostředím. Jako oddechovka zcela nasytí, ale stejně bude od vás chtít, abyste byli pozorní, protože se vám bude umět za to odvděčit .

Hodnocení: 60-65%

Zařazení: Agent JFK 24
Dílo: Válka Pašeráků