Koncem června vyšla v nakladatelství FANTOM Print čtyři roky stará prvotina americké autorky Rob Thurman. V temnotě je první díl (zatím) pětidílné série, jejíž popularita údajně stále narůstá. A já se při čtení stále ptala: „Bože, proč?“

?Hlavním hrdinou je Cal, napůl člověk a napůl stvůra. A právě před stvůrami, které ho kdysi zplodily a kterým říká grendlové, od čtrnácti let utíká. Není sice úplná padavka, to zase ne, ale jde o celkem ukňouranou hlavní postavu. On sám by to přiznal jako první ze všech. Jeho staršího bratra Nika upekli z trochu jiného těsta. Narodil se jenom jako „pouhý“ člověk, ale na člověka si vede opravdu dobře. Mistr bojových umění zasvětil svůj život ochraně bratra. Kromě nich a několika obyčejných vedlejších lidských postav se čtenář může těšit na malou rusovlasou vědmu, krásnou upírku, satyra, trolla a léčitele. A pár dalších, nemůžu prozradit všechno, že…

Z toho je vidět, že kniha má co nabídnout. Otázka zní: „A co zpracování?“ Zpracování je tedy, dámy a pánové, horší… Nelze říct, že je vyloženě špatné, ale ve mně zanechalo pocit, že autorka ze všech těch dobrých námětů vytěžila jen velmi málo. Má jít o temnou urban fantasy, ale pro mě osobně to byla pohádka pro starší děti. Atmosféra mohla být pochmurnější a děsivější, kdyby si Mrs. Thurman dala více práce s popisy. Ty jsou stejně syrové jako dialogy. To mi přišlo poněkud nešťastné. Často jsem si při čtení představovala, jak by kniha vypadala jako komiks nebo jako film. Komiks by to byl výborný, film asi průměrný, ale jako knize tomu skutečně chybí něco hutné ponuré omáčky naplácané okolo děje.

Ve chvíli, kdy do mysli čtenáře pronikne nespokojenost ohledně atmosféry, originalita postav se náhle nezdá být taková jako na začátku. Z určitého úhlu pohledu je to jen množství známých příšer splácaných dohromady a ubytovaných v New Yorku. Že některé prvky tam jsou skutečně dobré, si uvědomíte až zpětně. Nicméně kniha se čte snadno, možná až příliš. Nenudí, nepřekvapí, neurazí. Zdatný milovník fantasy ji přelouská za jedno či dvě odpoledne. Stránky se obracejí a pocit mírné podprůměrnosti zůstává. V temnotě bych doporučila jako lehkou oddechovou četbu k vodě nebo na rodinnou dovolenou. Případně mladým začínajícím fantazákům. Pro ty, kteří už našli zálibu v náročnější fantasy, je tento příběh opravdu jen krátká relaxace a nejspíš si počkají, až si jej budou moci vypůjčit v knihovně. Sama bych se nebránila přečíst si další díl, ale je to jen takové to „může být“.