Čas žít, čas zabíjet

Miroslav Žamboch

Tak jsme se dočkali, i když některé z nás natahování vydání dohánělo k šílenství. Teď si však můžeme všichni oddechnout. Každý řádný obdivovatel pana Žambocha už to aspoň dvakrát přečetl a všichni se shodneme na tom, že se dá konstatovat pouze toto: skvělé, parádní, surové, drsné, prošpikované černým humorem, akční, zapadající do celku, prostě žambochovské. Další klasika, kterou přiřadíme k tomuto autorovi, a která se nyní s ním začne či začala už spojovat.

Na Miroslava jsem narazil už docela dlouho zpátky, avšak do jeho děl jsem se ponořil poměrně nedávno. Nyní na něj nedám dopustit a tato kniha mi potvrzuje, že nedělám chybu. Opět originální nápady, pohled na svět úplně jinýma očima, nápadité zápletky, humor i exotické prostředí.

Kniha svým formátem zcela zapadá do řady – Koniáš: Muž na stezce, Koniáš: Vlk samotář a Dlouhý sprint s ozvěnou. Obálky se ujal, stejně jako u Dlouhého sprintu, Jan Doležálek a nic podstatného se jí nedá vytknout. Účelně nehýří barvami, protože příběh na stránkách knížky není žádný odpočinkový výlet do růžovoučkého světa, ale nemilosrdný věčný boj. Nadto doplněna kontrastující krví, které je tam na můj vkus možná až moc, ale knihu charakterizuje přesně. Navíc na vnitřní straně obálky najdete veškerá díla Žambocha, která v Tritonu vyšla.

Přehled autorových titulů vyšlých v nakladatelství nezamrzí, jenže další už různá reklama na konci knihy již tak netěší a oku nelahodí. Předtím než na ni narazíte, se ale určitě zastavíte u třístránkového medailonku autora, který sepsala Pavla Lžičarová.

Po trochu delším úvodu, který Vás neměl odradit, ale naopak měl ukázat další důvody, proč si koupit tuto knihu, se vrhneme na hlavního hrdinu..

Bakly je typ přímočarého válečníka. Zabíjení je jeho řemeslem. Nepřemýšlí více, než je třeba, takže vlastně skoro vůbec a radši než vykecáváním si to vyříká přes ostří své zbraně či hranu pěsti. Tedy snad jen svým šermířským uměním je podobný Koniášovi. Na rozdíl od něj se však dokáže o něco líp ohánět beze zbraně, má to možná i radši. Nebere si servítky, je opravdu tvrdý, city se dostanou ven jen málokdy, natož nějaká láska k ženě, s výjimkou jeho dcery Zuzany. Koniáš se možná trochu blíží Zaklínači, protože je rozený zabiják, ale postupem času začíná více a více přemýšlet, přemítat o životě…

Bakly je postupem času jen tvrdší, více riskuje a poznání mu přináší pouze prázdnotu – nechuť ze všeho okolo, z jídla, z boje. Uvědomuje si, že asi zahyne v boji, i když by si spíše přál upít se k smrti. Ale pozor, není sebevrah, jen smrt vítá, když přichází, nemá z ni strach.

Zkratkovitě se obsah knihy skládá ze tří povídek a dvou novel, z nichž jedna je svým rozsahem na pomezí románu.

Pasák

Sotva Bakly dodělá jednu práci, už je před ním nová. Avšak přijde k ní náhodou, navíc k povolání, podle něhož se i tato povídka jmenuje. Povolání, které by normálně nevzal. Ale co už, práce je práce a peníze jsou potřeba. Než stačí odejít, semele se toho ve městě více, než je obvyklé, a zasáhne to i do „povinností“ Baklyho. Ten se samozřejmě ničemu nevyhýbá, protože k čemu se zavázal, to také splní do poslední tečky.

Hned tu máme krásně vykreslen charakter hlavního hrdiny – moc nepřemýšlí, nevykecává, rád bojuje a drží slovo.

V temnotě

Nyní se přeneseme kousek dál, do skoro opuštěného kraje, kde se v dolech těží uhlí. Bakly sem zavítá, protože má slíbenou práci, potřebuje 32zl, které mu chybí na splátku. Práce nepřichází, a tak začne v tamní hospodě porážet místní rváče, až to jednou přežene. Najednou je zajatcem a bez peněz, jenže on je potřebuje za každou cenu. Cestu k nim si bude muset doslova prokopat. Na konci si také slíbí, že už se nikdy nevzdá, dokud bude dýchat.

Hon za rudou hvězdou

Žár Gutawské pouště se vám zahryzne hluboko do těla. Bakly musí schovat artefakt Rudou hvězdu. Se skupinkou mužů sloužících hraběti Daskovi a bandou žoldáků, u kterých nikdo neví, jestli jim můžete věřit, jdou tam, odkud není návratu. V patách mají zfanatizovaného čaroděje a malou armádu císařských vojáků, kteří prahnou pouze po jednom – artefaktu. Voda se vyvažuje životem, proto ten, kdo ji ztratí, ztratí i život.

Osobně si tuto novelu pochvaluji ponejvíc.

Do morku kostí

Opium je pro většinu bohatších hlavně zboží než nějaká droga. Damarkand je zdrojem drog pro celý kontinent. Úplatky za vývoz jsou na denním pořádku a samotný obchod řídí i císařovi lidé. Zkrátka je do něj zatažen každý. Jenže panu K. (hraběti Daskovi) se nelíbí, že opia v poslední době jsou mnohonásobně silnější a z lidí se stávají za pár měsíců trosky. Z toho už dobrý obchod nekvete. A tak chce zjistit, kdo dodává na trh silnější variantu a proč. Při hledání pravdy budou hrdinové nejednou překvapeni a nezůstanou nepoznamenáni. Setkáme se tu i s dalším našim známým – panem Lasičkou.

Zabiják čarodějů

Po zimě zase pokračuje válka dál. Kdo první drží průsmyk v horách, má napůl vyhráno. Bakly se skrz zprávu od Lasičky rozhodne průsmyk uchránit do doby, než dorazí lidé hraběte. Netuší, že za chvíli za ním dorazí téměř tři sta elitních císařových mužů a jeden čaroděj. Řež začíná a teď vážně bude krvavá pro obě strany.

Snad některé informace dostává čtenář zcela nově, aniž by věděl, kde se vzaly, ale nic vážnějšího to není. Spisovatelovo umění nejen v popisu prostředí a scén, ale i myšlenek, pocitů, nálad a humoru jasně září. Občas sice, zejména u posledního dílka, musíme přivřít oči u soubojů, kde se Bakly opravdu stává bitevním strojem, válcujícím celé čety, roty… Avšak není to primitivní sekání hlav a počítání jedna, dva… …deset atd., ale vždy máme předložený alespoň jeden důvod, proč to tak může být, pokud tedy z reálného světa vstoupíme do toho fantastického.

Právě toto je ta nejmocnější autorova zbraň, díky níž dokáže čtenáře zaujmout. Střídání první a třetí osoby, stejně tak postav, činí každou povídku odlišnou s různými náhledy na stav věcí. Naopak uškodí občasný překlep, když se vyskytne hned vícekrát za sebou v krátkém úseku textu.

Určitě to má cenu přečíst a vzývatelé reka Žambocha mají přímo povinnost si svoji výbavu doplnit i o tenhle kousek a ještě budete prosit na kolenou o nášup.

Hodnocení: 80%

Zařazení: Bakly