Zabíječ elfů

Nathan Long

Nathan Long mal už tretiu možnosť presvedčiť všetkých priaznivcov Gotreka a Felixa, že je plnohodnotným nástupcom Williama Kinga. Po Zabíjačovi orkov,  za ktorého by ho veľká väčšina fanúšikov najradšej zlynčovala,  prišli na rad ľudia. Tu sa pomaly objavovali hlasy, že to z Longom nie je až také beznádejné a možno sa časom predsa len dostane do starých zabehnutých koľají, ktoré vytvoril King. A tak sa dostávame k tretiemu zabíjačovi z pera Nathana Longa. Zabíjač Elfov by sa mohol zdať ako ideálny na to, aby sa Gotrek ponoril až po krk do krvi, odseknutých končatín a podobného svinstva, pretože vo fantasy svete hádam niet väčších nepriateľov ako sú trpaslíci a elfovia.

Ale poďme postupne. Príbeh začína pozvoľna. Felix je šokovaný počinom svojho brata, ktorý bez jeho vedomia vydal všetky poznámky z ciest s Gotrekom a ešte viac ho zaskočilo, že týmto dobrodružstvám nikto neveril. Gotrek je zase úplne na dne z toho, že sa nedostal do obliehaného Middelheimu.  A tu je prvá vec, ktorá sa doposiaľ veľmi v knihách Kinga neobjavovala. Long oveľa častejšie využíva udalosti z predošlých dobrodružstiev a používa ich na zdôvodnenie určitých situácií. Ďalšou vecou, ktorej sa Long venuje, je citové rozpoloženie Felixa a Gotreka. Na môj vkus sa mu venuje až priveľmi a hlavne v situáciách, ktoré tomu neprislúchajú. Riešenie morálnej otázky v momente keď je Felix obklopený nepriateľmi sa mi zdá zbytočná.

Tak isto na môj vkus Felix až priveľmi zmäkol a súbojoch to už nie je to čo bývalo. Mohlo by sa zdať, že je to spôsobené rokmi. Predsa len, prešlo dvadsať zím a Felix starne. Long sa  tento problém, ktorý by sa mohol zdať neriešiteľný, pokúša objasniť. Nevenoval tomu síce viac ako desať viet, no aj to stačilo aby každý pochopil odkiaľ vietor fúka. Ku Gotrekovej hrdinskej smrti utrúsil hádam len dve.

Ale spät k deju. Potom čo Felix navštívi svojho umierajúceho otca sa príbeh rozbehne a nepoľaví už do konca. Trpaslík a jeho spoločník sa stretnú s mágom Maxom Schreiberom a spoločné sa vydávajú na nebezpečnú cestu, aby zabránili zničeniu Starého sveta. Na cestách ich sprevádza aj elfský učenec, čo by na prvý pohľad mohlo vytvárať isté … napätie, ale slová o hrdinskej smrti trolobíjca donútia zaškrípať zubami a vydržať prítomnosť elfa.

Ďalšou novinkou je to, že Long využíva viac vedľajších postáv, čo obohatí dej, navyše ich osudy neustále prepletá a tým mnohokrát predkladá ideálne riešenia situácií, ktoré sa zdajú byť neriešiteľné alebo aspoň kritické. Tento lacný krik mnohokrát zabral tak prečo ho nepoužiť. Avšak nie vždy sa trik použiť dá a potom nastanú chvíle, ako keď sa Gotrek, Felix, Max a pár ďalších ocitnú v elfskom meste ležiacom na morskom dne, ktoré práve zaplavujú  milióny litrov ľadovej vody. Neprezradím ako sa z tejto situácie dostali, ale na mňa to už bolo priveľa 🙂 a to isté platilo na konci knihy, keď utekali z archy temných elfov. Ale to už je na samotnom spisovateľovi, aby vedel dostať svojich hrdinov z každej situácie.

Keď  som už pri postavách. Na scénu sa opäť vracia šedy „feťák“veštec Thanquol a jeho snaha pomstiť sa  hrdinskej dvojici za všetko čo mu doteraz vyviedli. Bohužial treba povedať, že skaven, v podani Longa, je len chabou napodobeninou starého dobrého Thanquola.

Celkový pohľad na Zabíjaca elfov povie jedno. Kniha, a príbeh samotný, je o niečo lepší a vygradovanejší ako predošlé dve časti. Hlavne posledné kapitoly a priblížili k tomu načo sme boli u Gotreka zvyknutí. Zvyšok knihy by som označil ako oddychovú, nenáročnú, priemerne napísanú knihu. Zarazil ma aj preklad, za mnohé jeden príklad, driftujúcej lode. Napadajú ma mnohé lepšie výrazy…

Po prečítaní knihy sa vynára hlavná otázka. Dokedy bude ešte Gotrek hľadať svoju smrť a či sa jej vôbec, dôstojne, dočká. Z makretingového hľadiska to pre trolobíjca nevyzerá vôbec ružovo. Veď kto by zarezal svoju dojnú kravu ? Ostáva mi len veriť, že sa niekedy dočkáme, hlavne dôstojného, ukončenia tejto série. Uvidíme čo nám prinesie Zabíjač Šamanov.

Hodnotenie: 65%

Názov: Zabíječ elfů

Autor: Nathan Long