„…Varuji Vás, doktore Zimmermane, chystáte se opustit svět, který znáte.“

Takto nějak začal příběh, kterému se jen těžko věří. Doktorka Helen Magnus (Amanda Tapping) touto zřejmě památečnou větou upozornila svého chráněnce, než mu ukázala svět, za který by se ani Alenka z Říše divů nestyděla. Seriál Sanctuary je v první řadě plný fiktivních ale i dost známých stvoření, která žijí mezi námi, jak dr. Helen Magnus nezapomíná zdůraznit. Abnormálové, jak jsou tito tvorové označeni, jsou jistou abnormální odnoží evoluce, která žije jak jinak, než na okraji společnosti, neviditelní většině lidem. Někteří z těchto abnormálů jsou nebezpeční, ale většinou jsou vlídní, laskaví a stávají se nebezpečnými až tehdy, když jsou sami v ohrožení. Mnozí z našich čtenářů takové tvory mohou považovat za monstrózní výplody naší fantazie, ale krásná, záhadná a velice inteligentní doktorka Helen Magnus ví, že tito tvorové jsou stejně opravdoví jako lidé, se kterými se denně setkáváme.

Hlavní představitelku, jak jste si již mohli domyslet, nehraje nikdo jiný než naše stará dobrá Amanda Tapping, která si udělala slušnou kariéru již v pověstné Hvězdné Bráně jako nezapomenutelná Samantha Carterová. Amanda Tapping, zde jako krásná, inteligentní a velmi tajemná Helen Magnus, je provozovatelkou takzvaného „Útočiště pro všechny“, či spíše lépe řečeno útočiště pro ty nejpodivnější tvory, kteří kdy chodili po naší planetě. Helen Magnus zasvětila celý svůj dlouhý život sledováním těchto mystických tvorů, poskytla jim útočiště a ochraňovala svět před těmi nebezpečnými. Tuto pro mnohé „práci snů“ získala díky svému otci, který byl jeden z nejlepších a nejkontroverznějších lékařských výzkumníků své doby. Helen se narodila ve viktoriánské Anglii a, i když byla velmi nadaná, neměla v tehdejší společnosti mužů žádnou významnou šanci se prosadit a její sen dostat se na Královskou lékařskou kolej byl bohužel jen snem. Proto se Helen obrátila na svého otce, jednoho z nejlepších výzkumníků v té době, aby ji učil a naučil ji vše, co zná. On pro ni ale udělal mnohem více. Ukázal ji své dílo, tehdejšího předchůdce dnešního Útočiště a po jeho smrti pokračovala Helen v otcově práci a nadále chytala, zkoumala a ochraňovala abnormální tvory.

Jedním z prvních „pacientů“ Helen byl John Druitt. Tento muž měl neobyčejnou schopnost skákat dimenzemi ať prostorovými nebo časovými. Stručně řečeno se uměl teleportovat tak, jak si ani David Copperfield nedokáže představit. Nicméně tato schopnost nebyla zadarmo a nepřinesla mu ani čest ani slávu, spíše ho „potěšila“ něčím, co by si nikdo moc nepřál. Každý jeho skok ho stál kus životní síly a on umíral. Helen mu dala svou krev, aby ho zachránila, ale bohužel se ukázalo, že skoky ho připravují nejen o sílu, ale i o zdravý rozum, protože při rozložení svého těla na čirou energii na sebe nabaloval různé bytosti a démony, a tak se z Johna Druitta vyklubal fenomenální Jack Rozparovač. Helen se ho samozřejmě, jak to už v pohádkách bývá, snažila zastavit, ale on stihl „skočit“ dříve, než se jí to podařilo. Zlo tedy konečně vyhrálo nad dobrem. Protože jak se později ukázalo, pohřešovaný Jack Rozparovač, který měl s Helen za doby, kdy měl ještě všech pět pohromadě, dceru, se i více jak po sto letech objevil, aby se Ashley (Emilie Ullerup) dozvěděla, jakého má slavného a povedeného, krvelačného tatínka. John chtěl po Helen znovu její krev, ale nechal se obelstít. Helen mu píchla záhadnou látku, po které zmizel neznámo kam. To ale pro Helen, nebylo vůbec snadné, protože je do Jacka Rozparovače stále zamilovaná.

Ten největší poklad Helen je ale její dcera Ashley, která se může chlubit nejen svými schopnostmi zděděnými po matce (inteligenci a krásu) a po otci (chuť zabíjet, rychlost a síla), ale je populární i díky svému vzhledu mnohým možná připomínající dívku patřící do filmu pro dospělé. Nicméně idylický vztah mezi matkou intelektuálkou a dcerou drzou drsňačkou je doprovázený hádkami, i když se Helen snaží ctít osobnost své blonďaté dcery. Pro mnohé nemilý okamžik nastane, když je Ashley unesena jakožto stálý trn v oku mnohým nepřátelům Svatyně a její prozatímní působení v seriálu Sanctuary končí, když chrání život své matky.

Další chráněnec je soudní psychiatr doktor Will Zimmerman (Robin Dunne). Má vyvinutý pozorovací talent, který je za hranicemi normálu což mu ve spojení se zvykem za každým zločincem hledat něco víc, přineslo ztrátu práce. Will je pro svou práci po boku dr. Magnus jako stořený, protože jako malý chlapec při stanování s matkou potkal jedno monstrum, které jeho matku zabilo. A byla to právě dr. Magnus, díky které přežil alespoň on. Od té doby jej Helen hlídá a čeká na vhodnou příležitost vstoupit mu znovu do života, tentokrát s nabídkou práce. I když je pro něj svět Útočiště těžko rozumově uchopitelný, intuitivně je to pro něj něco, co již dávno věděl a tak nabídku práce nakonec přijme. Zimmerman často v seriálu srší vtipem, není zbabělý a jeho zvídavost je jedna z vlastností, proč ho Helen najala. Byly chvíle, kdy zvažoval, že Útočiště opustí, ale nakonec mu došlo, že odejít by bylo čiré bláznovství. Útočiště mu začíná být domovem.

A co dodat na závěr? Snad malé shrnutí, které by diváky mohlo navnadit k sledování tohoto seriálu. Helen Magnus zasvětila celý svůj dosavadní život sledování mystických stvoření, poskytla jim útočiště a ochraňovala svět před pravdou. V této výpravě ji pomáhá dcera Ashley, podivný informatik Henry, ze kterého se vyklube nakonec vlkodlak a nový rekrut Will Zimmerman. Tento vyvolený tým z dílny Damiana Kindlera (Stargate SG 1) a Martina Wooda (Stargate Atlantis), společně s Amandou Tapping která je mimo jiné také výkonná producentka Sanctuary, začali seriál realizovat. Občasným výkonným producentem je také špička Sam Egan (Jeremiah, Krajní meze, Mistři Science-fiction). Nutno říci, že jmenované postavy v tomto článku jsou jen špičkou ledovce a divák se pomalu začíná seznamovat se spoustou záhadných tvorů, jejichž charaktery si vypůjčují i někteří ostatní herci z SG 1 nebo SGA týmu. A co je oceňuji nejvíce? Nápad a provedení. Žádný charakter tam není náhodou a výjimkou není ani zjištění, že mnohé z historických postav byli abnormálové. Seriál má dobrý příběh, napětí i psychologické zápletky. Amanda nejednou ukáže svůj obrovský herecký talent a seriál celkově působí velice dobře. Aby také ne, když pochází z dílny světových špiček tvůrců sci-fi. Záporně hodnotím začátek seriálu, několik prvních dílů, u kterých má mlsný divák trochu pocit, že kouká na seriál pro náctileté. Nicméně čas ukáže, že i pro vybíravého diváka má seriál co nabídnout. Přesvědčte se sami.