Ještě donedávna patřily Příběhy Impéria do rozmanité rodiny RPG her publikovaných na internetu s tím, že jsou poskytnuty ke stažení zdarma. Před Vánoci 2009 se situace změnila, dnes můžeme tuto publikaci vidět na pultech knihkupectví a v nabídce internetových obchodů. A jaká je hra z dílny bratří Ferenců? Nakladatelství společně s autory zvolilo měkkou vazbu v tvrdém křídovém papíře. Stránky jsou celobarevné(!) z velmi kvalitního papíru, na druhou stranu si myslím, že vazba není úplně ideální – to však ukáže až delší vlastnictví tohoto dílka. Za 349 Kč dostane čtenář knihu o 190 stranách, která je plná ilustrací, popisů herního světa a samozřejmě herních mechanismů. Ještě se vrátím ke grafickému zpracování, které je už od prvního pohledu na velmi vysoké úrovni. Není to tak dávno, co jsem měl v rukou Střepy Snů a vychvaloval jejich  černobíle ilustrované stránky z křídového papíru. Jen velmi obtížně se mi něco takového objektivně srovnává, obojí má svou atmosféru. Za sebe však mohu říct, že grafické zpracování Příběhů Impéria se mi líbí více.

Svět

Každý kontinent a větší státní celek je popsán tak, aby si hráči i vypravěč udělali základní představu o oblasti a jejích obyvatelích a zároveň měli dost prostoru pro vlastní invenci. Pouze si myslím, vzhledem k původu hry, že mohlo být Rakousko-Uhersko zpracováno podrobněji, samozřejmě hlavně české země. O těch tam pochopitelně zmínka je, hlavně o Praze jakožto hlavním městě černé magie a nekromancie. Na druhou stranu je hra zaměřena na Britské impérium, takže to není ani taková výtka jako spíš návrh. Později bych nějaký modul ze Střední Evropy rozhodně ocenil. Co mi však opravdu vadilo byla naprostá absence jakékoliv časové osy a případný náhled do blízké budoucnosti světa.

Systém

Příběhy Impéria „běží“ na americkém systému FUDGE, který byl prověřen hráči po celém světě. Proto odpadly mé obavy, že nadějně vypadající Příběhy Impéria srazí na kolena nepoužitelný nebo nevyvážený systém. Myslím, že všichni si pamatují vydání Dračího doupěte plus, které ukázalo, že některé experimenty šité horkou nití se prostě nevyplácejí.

Herní systém je opravdu velmi jednoduchý, v publikaci zabírá necelých dvacet stránek. Přibližně stejný počet má i pasáž, zabývající se tvorbou postav, ta navíc nabízí sedm rozmanitých charakterů na ukázku, se kterými se dá rovnou hrát. Rozhodovacím mechanismem jsou, jako ve většině RPG, kostky. Příběhy Impéria používají šestistěnné FUDGE kostky. Ty se od obyčejných liší absencí čísel, místo nich se na kostce nachází dvakrát symbol plus, dvakrát mínus a dvákrát nic jakožto nula. Samozřejmě není nutností takové kostky pořizovat – sami autoři v publikací zmiňují, že se dá hrát i s kostkami ukradenými z Člověče, nezlob se. To by však byla škoda – ke hře se dají zakoupit speciální tematické kostky, které jsou opravdu stylové a podkreslují celkovou atmosféru hry.

Velmi zajímavým způsobem je řešena magie, hráči zvyklí listovat v herních grimoárech ostrouhají, za to na své si přijdou ti s fantazií. Každé kouzlo je jiné, ale rozhodně neočekávejte vrhání ohnivých koulí, magie je zde mnohem komornější, což není zápor, právě naopak – velmi to prospívá prostředí. Systém jako takový tedy hodnotím kladně, ale spíše ve smyslu, že byl vhodně vybrán a upraven.

V případě, že vás z nějakého důvodu prostředí omrzí, nic vám nebrání hrát s dodanými pravidly v jiném – systém je velmi variabilní a není problém s ním hrát viktoriánskou anglii či Star Wars.

Podpora

Internetová podpora hry je obstojná, autoři na RPG fóru odpovídají rychle,  jsou založená i vlákna, jejichž úkolem je dále rozvíjet herní prostředí.

Z oficiálních stránek si můžete stáhnout i zjednodušenou verzi v PDF, která je osekaná o některé zajímavé pasáže.

Ke hře vyšel i krátký trailer, je ke shlédnutí na Youtube.com.

Závěr

Koupě Příběhů Impéria se vyplatí z mnoha důvodů. Když pominu světské a nesporně hříšné motivy jako podpěrku pro kratší nohu u stolu, zhodnotíte vložené peníze hned několikrát. Získáte jednoduchý a variabilní RPG systém, skvělé prostředí a spoustu užitečných informací, které můžete využít.