Scifizin se stále chystá na své oficiální spuštění, a tak vás snad neurazí ještě jedna ochutnávka v podobě recenze na PC hru spadající do žánru scifi.

Roky 2007 a 2008 boli pre herný priemysel veľmi úspešné – v oboch prípadoch sa na scénu dostala naozaj úctihodná dávka nových IP (intellectual property) – ako napríklad Mass Effect, Mirror’s Edge, Dead Space či Army of Two. O to zaujímavejšie je, že o tieto nové mená medzi hrami sa postarala práve firma Electronic Arts, ktorú mnohí odsudzujú za „dojenie“ tradičných značiek. Avšak tam kde roky 07 a 08 boli novátorské, tam rok 2009 priniesol samé „dvojky“ – Call of Duty: Modern Warfare 2, Left 4 Dead 2, Uncharted 2, Assassin’s Creed 2… V tomto trende pokračujú vývojári aj tento rok – okrem druhej časti podmorského príbehu Bioshock sa nám do rúk dostáva aj druhý diel vesmírnej odyssey s názvom Mass Effect 2. A hoci niektoré dvojky nedosiahli podobný ohlas ako ich predchodcovia, Mass Effect 2 je hrou, na ktorú sa bude spomínať ešte veľmi dlho…

Dej

Dejové dianie bolo ústredným prvkom pôvodného Mass Effectu a v jeho pokračovaní to nie je inak. Keďže nechcem zbytočne prezrádzať časti deja, poviem len toľko, že na vášho veliteľa Sheparda – ktorého si môžete importovať z uložených pozícií v pôvodnej hre, alebo vytvoriť úplne odznova – čaká zase raz ohromné dobrodružstvo. Dej vás spojí s vesmírnou korporáciou Cerberus – táto spoločnosť má záujem o to, aby sa ľudská rasa zaradila medzi mimozemšťanov ako rovnocenný druh a sú ochotný urobiť všetko preto, aby svoj cieľ dosiahli. Či im budete dôverovať alebo nie, to je len a len na vás – nezabúdajte však, že všetko zlé je na niečo dobré (a naopak) a následky vašich rozhodnutí vás môžu nemilo prekvapiť v tretej časti hry!

Okrem hlavného deja ME2 je však úžasné vidieť, ako vaše rozhodnutia z pôvodnej hry ovplyvnili svet. Za všetky použijem jeden príklad – pokiaľ ste v ME1 nechali prežiť krogana Wrexa, nájdete ho v dvojke ako náčelníka kroganského klanu, ktorý vám neváha ochotne pomôcť. To isté platí aj o vašich „love interest“ – či už ste sa zamilovali do Liary alebo Ashley Williamsovej, tieto dve si na vás počkajú aj v dvojke a hoci s vami priamo spolupracovať nebudú, rozhodne je pekné vidieť, že si na vaše dobrodružstvá pamätajú. V náväznosti na pôvodný Mass Effect spomeniem, že iba Garrus a Tali sa do vášho tímu vrátia. Všetci ostatní buď žijú svoj život inak, ale sa nechcú pridať k Cerberusu.

Vo vesmíre však rozhodne nebudete sami – znova sa stretnete s Jokerom (ktorý má tentokrát v deji o čosi väčšiu rolu a dokonca zaňho budete pár minút aj hrať), Garrusa a Tali som už spomenul. Okrem toho sa k vám do tímu dostane Miranda – trochu tajomná, vysokopostavená členka Cerberu, Jacob Taylor, bývalý vojak. Okrem týchto máte možnosť si svoj tím rozšíriť o salarianského doktora Mordina (ktorého unikátne monológy nemajú absolútne žiadnu chybu), asari agentku Samaru, drellského zabijáka Thanea a ľudskú vrahyňu menom Jack. Každá postava má svoj (rozsiahli) backstory a ak chcete vytvoriť priateľskú atmosféru – ktorá je základom úspechu – určite by ste mali jednotlivým postavám pomôcť v ich vedľajších questoch. Získate si tak nielen ich lojalitu, ale aj ich stopercentné nasadenie v boji.

Samozrejme, aj v novom Mass Effecte máte možnosť zamilovať sa úplne odznova – a tentokrát sú vaše možnosti omnoho širšie. Či máte Sheparda ako muža alebo ženu, v oboch prípadoch máte minimálne 3-4 možnosti komu venovať svoju virtuálnu lásku. Pravda, pokiaľ ostanete verní svojej „pôvodnej“ milenke či milencovi, je dosť možné, že toto rozhodnutie sa vám príjemne vráti v tretej hre.

Aby som sa dostal k ďalším častiam recenzie skôr než vás uspím, zhrniem to jednoducho takto – pôvodný Mass Effect mal príbeh, ktorý bol skvelý ako úvod, no dvojka z neho robí naozaj epickú záležitosť. Už dnes sa teším, ako jednotlivé konce a dejové línie zviažu tvorcovia do jedného konzistentného celku. Príbeh v Mass Effecte 2 proste nemá chybu a dá sa hrať stále znova a dokola.

Dizajn a hrateľnosť

Ako som už stihol spomenúť, celá hra sa skladá nielen z hlavného príbehového questu, ale z mnohých menších príbehov. Okrem základného boja proti nebezpečnej invázií neznámej rasy môžete pomôcť členom svojej posádky a takisto mnohým iným postavám. Vesmír v Mass Effecte nie je prázdny a na každej väčšej planéte vás čaká množstvo postáv, ktoré potrebujú nejakú formu vašej pomoci. Za tú ste odmenení skúsenosťami a financiami. Vaše rozhodnutia v menších questoch sú však tiež súčasťou unikátnej dejovej línie vášho Sheparda a nikdy nie je vylúčené, že postava, ktorú ste sa práve rozhodli zastreliť nebude kľúčová v pokračovaní. Každé rozhodnutie je preto potrebné dobre premyslieť.

Veľká časť hry sa opäť odohráva v dialógovom okne. Tentokrát však už postavy pri rozhovoroch niesú až tak strnulé a konverzační strom je postavený trochu menej jednoznačne. Občas sa síce neubránite pocitu, že niektoré dialógy majú – bez ohľadu na vaše rozhodnutie – prednastavený priebeh, takýchto momentov je však v Mass Effecte 2 veľmi málo. Naopak, zrejme každý dialóg má aký-taký vplyv na vašu karmu – opäť získavate body k položkám Paragon / Renegade, ktoré z vás robia milého a charismatického hrdinu, či horkokrvného zabijáka, ktorý najprv striela a potom kladie otázky.

Samozrejme ani v ME2 nechýbajú súboje a prestrelky. Oproti ME2 je táto časť o dosť lepšia. Hoci je bojový interface trochu zbytočne zmenení, boje sú omnoho dynamickejšie, vždy máte k dispozícií viac miesta na manévrovanie a úkryt a celkovo sú proste akčné pasáže o stupeň zábavnejšie. Čo mi však na bojovom systéme nesmierne vadilo je fakt, že tentokrát musíte svoje zbrane nabíjať „klasickým“ spôsobom. Takže namiesto sledovania teploty vašej pušky proste musíte časom stlačiť „R“ a počkať, kým postava zbraň nabije. Nehľadiac na to, že to v rámci príbehu nedáva logický zmysel, táto zmena je zbytočným krokom späť, ktorý si autori mohli odpustiť.

Veľkých zmien sa dočkal aj inventár, ktorý je tentokrát omnoho prehľadnejší, hlavne čo sa týka bojového vybavenia. Opäť síce so sebou nesiete pištol, samopal, odstrelovačku a brokovnicu (tentokrát bez granátov), ale už nemusíte riešiť výbavu spoluhráčov a vlastne ani tú svoju – počas hlavnej dejovej línie postupne získate nové zbrane, ktorými okamžite nahradíte tie staršie – a tým sa manažment zbraní končí. Toto je naopak veľmi dobrá zmena, ktorá odstránila zbytočné spomaľovanie hry.

ME2 obsahuje ešte jeden úplne nový prvok – namiesto jazdenia po nezmapovaných planetách v MAKO vozidle budete tentokrát priamo z vesmíru strielať na planéty sondy a ťažiť z nich 4 rôzne chemické prvky či zlúčeniny. Tieto môžete neskôr investovať do vylepšienia vašej lode Normandy – či už lepšie štíty alebo nové delá. Takisto si za ne ale môžete kúpiť lepšie schopnosti pre biotikov, silnejšie brnenia a rôzne ďalšie bonusy pre vás či vašich parťákov. Hoci je MAKO vozidla trochu škoda, ťaženie prvkov z planét je, aj napriek miernej monotónnosti, veľmi šikovný a dobrý prvok.

Dizajn ME2 je proste trochu kompaktnejší, rieši väčšinu problémov z prvej hry a pridáva pár prvkov naviac. Z pohľadu hráča musím povedať, že sme si nič lepšie priať nemohli.

Technická prezentácia

Technická stránka Mass Effectu 2 je – podobne ako dizajn – rovnaká a pritom o kus lepšia. Grafiku opäť poháňa Unreal Engine tretej generácie, čo znamená, že pokiaľ ste ME1 rozbehli, tak vám ME2 problémy robiť nebude – dokonca som mal pocit, že na svojej starnúcej mašinke som tentokrát zapol ešte o jeden efekt navyše oproti pôvodnej hre.

A hoci Unreal 3 pomaly ale isto starne, na ME2 to rozhodne nie je vidno. Každá lokácia a každá textura je ostrá a detailná, modely postáv a animácie sú priam dokonalé (za povšimnutie stojí hlavne skvelá mimika tváre). Vizuálne efekty ako výbuchy či strely sú takisto veľmi dobré a svoju úlohu zahrá aj HDR osvetlenie. A to všetko – ako som už spomenul – za nie veľmi vysokú HW cenu.

Po zvukovej stránke je všetko ako má byť. Dabing je vynikajúci – možno jeden z najlepších herných – zvlásť musím ešte raz spomenúť profesora Mordina. Rozhovory s ním sú úplne vynikajúce a garantujem vám, že minimálne polovicu z nich absolvujete so širokým úsmevom na tvári. Všetky postavy sú však oživené veľmi presvedčivo a trvalo by zrejme veľmi dlho, keby ste chceli v dabingu nájsť nejakú veľkú chybu. Zvlásť pri pohľade na rozsah hry je toto mimoriadne pôsobivé.

Hudba je ďalšia časť hry, ktorá urobila veľký skok vpred. Namiesto tichého elektronického underscore sa nám tentokrát dostane silne epický zvuk a tentokrát omnoho častejšie zaznie aj hlavná téma. Tam, kde mi hudba v ME1 občas liezla na nervy svojou „nijakosťou“, tam ME2 naozaj príjemne prekvapuje.

Záver

Mass Effect 2 je hra, ktorú by si nikto nemal nechať újsť. Nie je to totiž len úžasné sci-fi dobrodružstvo. Je to hra, ktorá už ovplyvnila (a ešte ovplyvní) vývoj počítačových hier ako takých a prenáša váhu z technickej prezentácie na dej a jeho kvality. Svet Mass Effectu (zatiaľ 2 hry a 2 knihy) ponúkajú unikátne dobrodružstvo pre každého vo vysokej kvalite. Ak sa rozhodnete Mass Effectu odignorovať, je to len vaša škoda. Takto všestranne prepracované hry sa totiž nevidia až tak často.

Dej – 10/10

Dizajn a Hrateľnosť – 9/10

Technická prezentácia – 9/10