Postapokalyptické filmy či hry sú podľa môjho názoru veľmi zvláštnym úkazom. Pretože hoci by nikto nechcel zažiť nukleárnu (či inú) apokalypsu, mnohí z nás neváhajú stráviť svoj čas sledovaním filmov ako Terminátor, 9 alebo I Am Legend či hraním hier ako Fallout 3 či Borderlands. Do tejto úctihodnej zbierky sci-fi filmov chcú režisérsky bratia Albert a Allan Hughes prispieť neobyčajným príbehom v neobyčajnom svete, ktorý je navyše podfarbený silným morálnym posolstvom. Podarilo sa im vytvoriť niečo výnimočné, alebo sa „The Book of Eli“ dá odbiť ako lacný trik a/alebo obyčajná kresťanská propaganda?

Vo veľmi pomalých úvodných scénach sa nám predstavuje hlavný hrdina tohoto príbehu, pútnik Eli (Denzel Washington). Jeho životným poslaním je „ísť na západ“, kam ho poslal akýsi vnútorný hlas. Svet navôkol, 30 rokov po neznámej katastrofe, je však krutý a neúprosný a tak sa Eli skôr či neskôr musí zapojiť do udalostí okolo neho. A hoci zo začiatku odmieta odbočiť zo svojej vytýčenej cesty, časom skrátka nebude mať inú možnosť – vkročí totiž do mesta, kde vládne Carnegie (Gary Oldman). Ten posiela svojich poskokov po celej krajine, aby našli poslednú Bibliu. Táto kniha má dať nekonečnú moc nad ľuďmi tomu, kto ju drží a kto z nej číta. Je to teda snáď osud, že práve do tohto mesta dorazil Eli, ktorý vo svojom vaku nosí posledný výtlačok Svätého Písma? Nechá si Eli knihu vziať, újde, alebo sa rozhodne postaviť sa zlu a zachrániť tak mesto a hlavne Carnegieho nevlastnú dcéru Solaru (Mila Kunis) od tvrdej nadvlády? Dospeje nakoniec na západ? A čo tam nájde?

To, ako si dej užijete priamoúmerne závisí od toho, čo od „Knihy přežití“ očakávate – ak sa tešíte na postapokalyptickú „akčňárnu“ v ktorej sa Washington pokúsi zachrániť svet, tak vás Eli pravdepodobne sklame. Naopak, pokiaľ vám nevadí pomalé tempo a mnoho hĺbavých momentov, častá introspekcia postáv a silne kresťanský podtón, v takom prípade budete z kina odchádzať (podobne ako ja) spokojní.

Okrem veľmi zaujímavého a dobre postaveného deja rozhodne zaujme výborná atmosféra. Mnoho záberov mi pripomenulo práve hru Fallout 3 – a to je myslené ako pochvala. Totiž, z filmu sála veľmi podobný pocit prázdnoty a duševného zúfalstva. Len málo sa hovorí o tom, aká pohroma vlastne poznačila tamojší svet – omnoho viac je však vidno následky tejto udalosti. Silná žiara oslepila veľké množstvo ľudí, a tak Eli stretne hneď niekoľko slepcov počas svojej cesty. O vodu sa priam bojuje, mydlo je veľmi zriedkavý artefakt – a teda veľmi dobré platidlo – a ľudia sa všeobecne správajú ako správni „mrchožrouti“, ktorí neváhajú napadnúť toho, kto sa nedokáže brániť. Tento svet je proste drsný, Eli v ňom kráča ako strážny anjel a Solara ako posledný záblesk nevinnosti.

Herecké výkony sú vynikajúce… Napokon, čo iné sa dá čakať od hviezd ako Denzel Washington či Gary Oldman. Denzel skvelo pasuje do role osamoteného anjela-pomstiteľa a pôsobí dojmom veľmi podobným z filmu Man on Fire. Jeho monológy nikdy niesú nudné a dokonca ani keď je ticho scéna nie je „prázdna“. Navyše, jeho úžasne prirodzený spôsob hrania dodáva filmu auru reality každodenného života.

Gary Oldman sa úlohy záporáka zmocnil naozaj majstrovsky. Tomuto chlapíkovi proste záporácke role sadnú veľmi dobre a dokonca je jasne viditeľný aj zámer režisérov, aby Carnegie nebol len obyčajný tyran, ale aby bol čímsi viac – túto víziu Oldman preniesol na plátno bezchybne.

Za staršími a skúsenejšími kolegami však nezaostávala ani Mila Kunis – mladá herečka, ktorá si postupne pripisuje na svoje konto čoraz zaujímavejšie filmy (Max Payne, Forgetting Sarah Marshall) žiari v tejto snímke svojou úžasnou „čistotou“, ilúziou nevinnosti a mladého idealizmu. Ako posledného spomeniem Raya Stevensona (King Arthur), ktorého výkon síce vyznieva trochu strnulo, ale opať – ku koncu filmu celá jeho postava naberie trošku hlbší rozmer. Všeobecne by sa dalo povedať, že film ukazuje jasnú líniu, ktorá rozdeľuje postavy staršie a skúsenejšie (t.j. tí, ktorí žili ešte pred apokalypsou) a divoko mladé, ktoré vyrastali v nekompromisnom svete a podľa toho sa aj správajú. A herecké výkony pomáhajú nám – divákom – pochopiť postavy práve v tomto štýle; potom už teda neexistuje rozdelenie na postavy kladné a záporné, ale na tie, ktoré nad vodou držia morálne zásady a hrdosť a tie, ktoré podľahly beznádejnej situácií a skazenému svetu alebo sa snažia prežiť najlepšie ako vedia.

Po vizuálnej stránke nie je moc čo riešiť. Scenérie sú vo svojej pustote a suchosti nádherné a naozaj veľmi pekne odzrkadľujú zničený svet. Tých pár efektov, ktoré sa vo filme ukryli sú dobré. Pri súbojoch som mal pocit, že hlavy lietajú až príliš často – na druhú stranu, súboje sú len 2 či 3 a každý z nich sa odohráva v trochu inom štýle, za čo sa dá režisérov jedine pochváliť.

Zvuková stránka je tiež dosť dobrá, aj keď v tomto smere som nenašiel nič, čo by stálo za špeciálnu pozornosť. Zvuky a anglický dabing sú v poriadku, film sa nebojí zostať v istých momentoch úplne ticho, čo je v prípade tohto snímku veľké plus. Hudba hrá v „Book of Eli“ veľmi malú rolu – skladateľ Atticus Ross zvolil minimalistický prístup a tak hlavnú – silne elektronickú a veľmi hĺbavú – tému budeme počuj naozaj len párkrát. Na druhú stranu, tento film naozaj nepotrebuje soundtrack, ktorý by z neho robil niečo iné než čím je – tichý príbeh o jednej putujúcej duši.

Ako som povedal na začiatku, The Book of Eli je taká dvojsečná zbraň – tí, čo idú do kina za priamočiarou zábavou budú po prvých desiatich minútach znechutení a znudení. Naopak, tí, ktorým nejaká tá hlbšia myšlienka nevadí, budú zrejme potešení, že aj v dnešných dňoch sa dá vydať film, po ktorom neodídete z kina hluchý na jedno ucho a s epileptickým záchvatom z veľmi rýchlej akcie na plátne.

Veľmi dlho som rozmýšľal, aký iný film mi Kniha Přežití pripomína – až som napokon prišiel na to, že mi pripomína A.I. – Umelá Inteligencia. Po tomto filme nebudete skákať od radosti ani nebudete plakať. Možno si len v kľude chvíľku posedíte a porozmýšľate. Tému tohto rozjímania už pre istotu nechám na vás…

Hodnotenie – 9/10