Autor: Trudi Canavan

Překlad: Eva Chmurová

Datum vydání: 2009

Počet stran: 656

Sonea a celé Společenství čarodějů jsou zpátky potřetí a naposledy. Tentokrát už nepůjde jen o osobní problémy mladé čarodějky a jejích přátel. Potíže, do kterých se zapletla v předchozích dílech, nabírají obrátky a je jasné, že nyní půjde o všechno. Všem.

Když se zbavila otravného Regina, začíná Sonea pomalu odhalovat tajemství Nejvyššího lorda. Má Akkarin opravdu dobré důvody, proč praktikuje zakázanou černou magii, nebo jí jen lže, aby ji využil? Jedna možnost je horší než druhá, protože v každém případě stojí Společenství před obrovským problémem. Obavy čarodějů narůstají, zatímco se pomalu schyluje k boji. Ale s kým vlastně?

Hned ze začátku si s autorkou zopakujete kostru předchozích dvou knih, pozdravíte se s dobře známými postavami a dostanete se tak do obrazu, i pokud se vám kniha dostala do rukou naprostou náhodou a o předchozích dílech nemáte ani ponětí. Nejvyšší lord tedy dokáže obstát i jako samostatné dílo.

Poté, co jste uvedeni do příběhu, se možná zeptáte sami sebe: „O čem to bude dál?“ Když se zadíváte na šestistovku stran před sebou, nebude těžké to odhadnout a myslím, že většině čtenářů bylo už při čtení Novicky jasné, jak to je s Akkarinem a jeho tajemstvím. Tím ovšem nechci říct, že nezbývá moře nevysvětlených věcí, které je třeba odkrýt. Nejistota sžírá jak Soneu a jejího bývalého poručníka Rothena, tak celé Společenství, když je odhalen Akkarinův zločin.

Každý ví jen zlomek pravdy, a tak se i musí chovat, a Trudi Canavan si dává velký pozor, aby se v záplavě postav a jejich motivů neztratila. S pečlivostí komisaře Monka nám neustále objasňuje jednání svých hrdinů, ale o tom už jsem psal v minulé recenzi. Opět zmíním, že je to hlavní důvod délky románu a autorčina nejsilnější zbraň, díky níž jejímu příběhu plně uvěříte.

Přes svůj rozsah kniha nenudí, naopak. Jakmile se jednou sblížíte s hrdiny, už vás od sebe nepustí, a než se vzpamatujete, zjistíte, že jste na konci. Kvalitní vypravěčský styl a o poznání lepší české zpracování oproti začátku trilogie spolehlivě posílají Nejvyššího lorda mezi nadprůměr.

Přestože v pojetí magie (hlavně té černé) se dle mého názoru nachází mezery, nejsou tak zásadní, aby si jich běžný čtenář všiml. Ne, když se nechá pohltit atmosférou Kyralie.

Tentokrát autorka tolik nemoralizuje (ne tak okatě). Od ryze osobních témat se odvrací spíše k volbám mezi sobeckými zájmy a vyšším posláním (odpovědnost, obětování se, důvěra), a to spíše mezi řádky.

Musím přiznat, že obvykle mi víc sedí mužský styl psaní, ale Trudi Canavan mě posledním dílem své trilogie přesvědčila, že za přečtení opravdu stojí. Trojka je temnější a místo malicherných soubojů ve školní aréně nabízí tvrdé čarodějnické bitvy. Hodnotím o třídu výš než první dva díly.

Trilogie o černém mágovi nezůstane jediným příběhem z Kyralie. Už loni vyšel v angličtině samostatný román The Magician’s Apprentice jako prequel k trilogii, který pojednává o sachakanské válce. A protože Trudi Canavan má trilogie evidentně ráda, chystá ještě volné pokračování Soneina příběhu pod názvem The Traitor Spy Trilogy (první díl vyjde v originále v květnu tohoto roku). Neprozradím, čeho se bude týkat, abych vás nepřipravil o překvapení na konci Nejvyššího lorda. Myslím ale, že jestli vyjde i česky, rád po něm sáhnu.

Ukázka z knihy zde.