Blanka Jirušková
Straky na vrbě 2009

Ve světle dvou měsíců, Anstreina bílého a Ginaina šedého, má krev lidí i Sarkaiů stejnou barvu. Nad Darínem však svítá. Přichází den, kdy umírají i tajemství… [anotace]

Jedna ze žhavých Darínských nocí právě končí a Mořský had, uznávaný vůdce podloudníků a pašeráků, je na cestě pro další horké zboží a také dva pasažéry, kteří si nepřejí dorazit do města oficiální cestou. Mořského hada však čeká nemilé překvapení, když zjistí, že se jeho služeb nerozhodli využít další uprchlíci z Kariniany ale sám velmistr krvavého Gianina řádu Ghan Meadovar a jeho sekretář. Ne úplně dobrovolně tak přispívá ke zkomplikování již tak dost komplikované situace v Daríně. Uctívači Ginai tak posilují své pozice ve hře o budoucnost této části světa.
V dalším dějství přichází ke slovu a činu i staří známí z předchozích dějů. Mořský had si po svém zatčení zvolí fatální cestu k úniku, ale jed, který začne kolovat jeho žilami, narazí na silného protivníka v podobě Espétrana. Požírač duší, který sice rozvázal svojí smlouvu s veliteli města, ho však díky manipulaci s dalšími lidmi dokáže zachránit. Všichni hlavní hráči jsou tak opět ve hře a vůbec poprvé se ocitají i na stejném hřišti.

V závěrečné části trilogie Kočičí noci pokračuje autorka ve stejném trendu jako v případě knihy druhé. Stejně tak jako v případě Vědmy z lesa opustila někdy až přílišnou lyričnost popisů a zaměřila se více na jednotlivé hrdiny, kterými mistrně pohybuje po složitém hracím plánu Darína. Nikdo se ale nemusí bát, že by opustila poetičnost jazyka, kterou zaujala v předchozích dvou knihách, ta rozhodně zůstala.
K největším kladům knihy pak patří nečekané dějové zvraty, které nepůsobí nikterak násilně a logicky vyplývají z jednání a vývoje jednotlivých postav. Charaktery a hlavně jejich pozvolné proměny pak jsou kapitolou samou o sobě. Už dávno jsme zvyklí, že nejenom autoři fantastiky opustily jednoduchou schematičnost dobra a zla, a že takřka nic není prostě jen bílé nebo černé. Blanka Jirušková ale tuto tezi dotáhla až k dokonalosti. Tak jako se před námi v minulém dílu otevírala Espétranova minulost a jeho pohnutky byly stále zřejmější a pochopitelnější, tak nám v této knize autorka poodhaluje a pomalu předestírá tajemný osud velmistra řádu Ginai, který je pro mnohé zpočátku jen synonymem vraždícího fanatika.Ale na otázku, zda tomu tak skutečně je, není jednoduchá odpověď.

Ačkoli to běžně nedělám, musím se zmínit a hlavně pochválit i práci ilustrátorky Jany Šouflové, která svými titulními i vnitřními ilustracemi vtiskla všem knihám neopakovatelné kouzlo a pokaždé vystihla podstatu každé z nich.

Zvršení celé trilogie je to tak více než povedené a já marně přemýšlím, co by se dalo nejen knize, ale celé trilogii vytknout. Jistě, není to četba pro každého, což se ale dá říci o každé knize a ten kdo vyhledává nekončící spád a akci si na své asi nepřijde, ale to rozhodně není chyba autorky. Kočičí noci se tak staly příjemným osvěžením fantasy trhu a nezbývá než doufat, že se nejednalo jen o ojedinělý počin.

Nakladatel: Straky na vrbě
Obálka a vnitřní ilustrace: Jana Šouflová
Jazyková redakce: Jana Kopečková a Zuzana Kupková