Blanka Jirušková
Kočičí noci II.
Straky na vrbě 2009

Jako karty ve hře Ri jsou životy lidí Darína. Jeden je darován, jiný ukraden a další vyložen lícem navrch a všechna jeho tajemství jsou odhalena. A jak se hra chýlí ke konci, v rukách hráčů zbývá už jen posledních pár karet.

Najde oblačná dáma svého rytíře, aby mohla uvěznit démona? A kdo získá nejvyšší sázku? Vždyť se hraje o samotný Darín! A nejen o něj…

V pokračování románu Kočičí noci se osudy hrdinů spletou pevně a skvostně jako Darínské hedvábí!

V jedné z přístavních krčem se rozehrává hazardní hra Ri, jejímž cílem jsou pro jednoho z profesionálních hráčů Purpurová křídla, magický lektvar nesmírné ceny. Zároveň s tím se však rozehrává i další, mnohem nebezpečnější hra, do níž bude zatažen celý Darín. První kolo sice vyhraje Fínka, která zázračně, předstíráním vlastní smrti, unikla z osidel nebezpečného požírače duší Espétrana, ale v koloběhu věcí příštích se jednalo jen o předehru událostí mnohem vážnějších a nebezpečnějších.
Kromě přístavu, kde nebezpečná hra vzala svůj počátek, se další osudy Darínu momentálně ponejvíce mísí ve čtvrti zvané Les, kde našla svůj nový domov Fínka ale i Espétran. Zároveň je Les i domovem cechu hedvábnic, které podivného cizince podezírají, že, tak jako mnozí, chce získat tajemství výroby jedinečného Darínského hedvábí. Stará přátelství i nevyřízené účtu tak rozehrávají příběh, v jehož průběhu čekají mnohá překvapení a odkrytí dávných tajemství.

Předpokládám, že ten kdo se chystá na přečtení Vědmy z lesa je obeznámen i s prvním dílem Kočičích nocí a nebude proto překvapen stylem vyprávění Blanky Jiruškové. Květnatý jazyk je opět to první, co bezesporu zaujme každého čtenáře od úvodních stránek knihy, ale na rozdíl od prvního dílu není těch kudrlinek přespříliš a nepůsobí rušivě ve chvílích, kdy se rozbíhá nějaká akce.
Historie a osudy hlavních postav jsou tajemnější a propletenější, než se zpočátku zdálo a autorka pomaličku poodkrývá, spolu se svými hrdiny, jejich pohnutky a tajemství, díky nimž se ocitli právě v Darínu. Jen málokdo také zůstává jednoduše černobílý a pohnutky, jež vedou k těm či oněm činům nemusí být nutně jen zlé nebo dobré. Hlavně průnik pod Espétranovu tajemnou masku pak přináší nejzásadnější vývoj charakteru postavy.

V dalším srovnání, ze kterého druhá kniha vychází také lépe té první, je jasnější definování hlavních hrdinů příběhu. Čtenář tak netápe v přehršli postav a může se dostatečně soustředit na svižně ubíhající děj, který na scénu přivede postavy známé ale i několik nových.
Samotný závěr knihy pak je méně uzavřenější a přímo vybízí k přečtení závěrečného dílu trilogie. Některé dějové linky jsou totiž jen lehce naznačené a někteří obyvatelé Darínu ještě čekají na další šanci promluvit do osudu svého města. V neposlední řadě je slibnou devizou i již zmiňovaný autorčin jazyk, který je tolik osvěžující v záplavě vulgarit našeho opravdového světa.

Nakladatel: Straky na vrbě
Obálka: Jana Šouflová
Redakce: Michael Bronec, Jana Kopečková, Zuzana Kupková