Let nočních dravců

Raymond Elias Feist

První část trilogie Války temných, která se odehrává po knihách Konkláve stínů. Děj se tu odehrává na dvou „úrovních“. První je dobrodružství, která prožívají dva chlapci Tad a Zane, adoptivní synové Caleba (mladší syn Puga). Druhým úhlem pohledu je pak přímo práce Konkláve. A že ji nemá málo, o tom není pochyb.

Boj proti zlu pokračuje. Zlý mág, mocný Leso Varen, stále žije, navzdory své opakované smrti. Už mu nestačí role královského kouzelníka, naopak v roli… (všechno vám neprozradím) se snaží rozpoutat občanskou válku ve Velké Keshi. Situace zde tomu přímo nahrává, protože hrozí boj o trůn mezi syny císaře Diigaiho, bratry Seziotim a Dangaim. Navíc někdo plánovitě vyvražďuje vysoce postavené šlechtice v říši. Vraždy tu sice byly odjakživa, ale ne v takovém rozsahu a s tak jasným cílem odstranit všechny potenciální následovníky trůnu. Je nutné, aby Konkláve zasáhlo.

Není těžké si domyslet, kdo toto všechno dělá, i kdo provádí vraždy. Takovou profesionalitu nemá jen tak někdo a pověstem, že bratrstvo Nočních dravců už zaniklo, se nedá věřit. Ne teď, když se toto děje. Pokud bude chtít Pug spolu s dalšími ochránit říši, bude muset nejenom najít Leso Varena, ale také jednou provždy skoncovat s bratrstvem. Ani oba noví synové Caleba to nemají lehké. Jestliže se totiž chtějí stát agenty Konkláve, musí podstoupit výcvik a ten v žádném případě není žádná flákárna.

Přitom stále nezodpovězenou otázkou zůstává, co udělat s Talnoy. Na scénu se také dostává Ralan Bek. Podivuhodná to osoba. Sice slouží Konkláve, pod vedením Nakora, ale nechová se jako zákonitě dobrý hrdina. Zabít kohokoli či něco zničit z pouhé radosti, mu nedělá sebemenší problém a zároveň mu to připadá zcela normální. Velmi zajímavý charakter, neporazitelný bojovník beze strachu, ale taky neschopnost jej ovládnout, naučit takovým základům jako že: „nemůžeme mít vše, co chceme; zabít z potěšení není normální,“ jej činí nebezpečným. Za tím vším totiž stojí něco uvnitř…, čeho se bojí i ti nejmocnější mágové.

Feist nám předkládá slušně dobrou knihu, ve které vše pomalu směřuje k záchraně světa. Ale už se ani možná tolik nejedná o Midkemii, jakou o celou rovnováhu. Tento problém předčívá všechny dosavadní. Stále tedy zlo nabývá nových rozměrů, nezůstává stejné. Bratrstvo Nočních dravců i potyčky mezi organizacemi v hlavním městě říše jsou mnohdy do detailů propracované a čtenář vyžívající se v podrobnostech (třeba jako já) si může přijít aspoň z části na své. Akce však zaujímá hlavní místo a nenechá nikoho usnout, i když někde trošičku uspává (pokud by někdo vyžadoval samou akci, tak asi nechytne po Feistovi, který má propracovaný svět a nemůže jej z příběhu jednoduše vypustit). V překladu se chybky najdou, ale dají se snést (většinou pouze překlepy). Hodnotím jako lepší průměr, samozřejmě z pohledu Feistových knih, jejichž průměr je na dosti vysoké a čtivé úrovni.

Dílo: Let nočních dravců (Flight of the Nighthawks)

Autor: Raymond Elias Feist

Překladatel: Simona Holubcová