Kaat

Zbyněk Gilgalad Holub

Velmi podařený příběh z prostředí Asterionu. No a už může být problém. Příběh podle DrD nebo aspoň ze světa DrD. Jak kdosi pravdivě řekl: psát podle DrD je chyba, protože to není vůbec lehké, jak si mnozí myslí, ale spíše naopak – pouhé množství postav už bývá dosti velkou překážkou. Jako výjimka mě napadá snad jen Hickman.

Jenže nováčkovi v žánru – Gilgaladovi se to povedlo. Napsat strhující příběh s mnoha originálními nápady, už jen hlavní postavy – kati jsou zatím poměrně neohraným tématem spravedlnosti a zástupcem dobra. Ne všechny pasáže jsou dokonalé, avšak po pár stránkách vás příběh strhne do svého proudu, ve kterém se sice můžete zachytit za nějakou naplaveninu, ale nepustí vás. Ven se z něho se dostanete až v ústí, na konci. Přesto to není jen dravý proud – samá akce, šarvátky a stříkající krev na všechny strany, ale sem tam je vystřídán klidným tokem – poklidné úseky popisující trošku historii, svět, prostředí. To však neznamená, že tyto pasáže, vám umožní se dostat ke břehu a vylézt z této příběhové řeky.

Autor to přes všechny rizika, zvládl výborně. Hned si u mě vydobyl místo nadějného nováčka, který se musí sledovat :). Jestli to takto půjde dál, mohl by se tu časem objevit druhý Žamboch (že by?). Také má jistě o čem psát. Vyprávěl nám pouze jediný příběh, ve kterém už poodhalil několik dalších. Vše se odehrává ve světě s rozmanitou historií, plného postav s různými dalšími vlastními příběhy. V této době už má za sebou další dílo, nepřímo navazující, s názvem Krumpáč a motyky, popisující příběh albirejských hrobníků, se kterými se setkáváme už zde.

…a na závěr modlitba Eldebranských katů:

Přijď do mých snů, nebeská Kaat!
Tvé oči září, jak vzdálené hvězdy,