Podivuhodný příběh Benjamina Buttona

Francis Scott Fitzgerald

Přepracovali Nunzio DeFilippis a Christina Weir

Ilustroval Kevin Cornell

Manželé Buttonovi čekají dítě, k jejich překvapení se jim ale narodí starý dědek. A s plnovousem až po pás. Pan Button je z toho takříkajíc „na prášky“ a snaží se předstírat, že jeho syn je naprosto normální.

Benjamin trpí nepochopením okolí, například když usíná při lepení papírových řetězů ve školce. Přesto prochází životem s nesmírnou energií a dokonce se i ožení. Brzy však zjistí, že jeho žena je stará a neatraktivní, zatímco z něj se stal mladík.

Nejdříve se mu mládnutí líbí, objevuje věci, které ve svém mládí opominul. Pak je ale příliš mladý a nikdo si ho neváží. Ve stáří se vrací do školky a zjistí, že vytváření papírových výrobků je vlastně ta nejúžasnější věc na světě. Nakonec však svět i vzpomínky mizí v temnotě a jeden podivuhodný příběh neodvratně dospěje ke konci.

Na úvod bych chtěl říct, že toto grafické vydání nemá s Bradem Pittem nic společného. S filmovým scénářem se kniha shoduje docela málo, ale zato fanoušci F. S. Fitzgeralda si přijdou na své. Autoři zpracovali původní povídku s posvátnou úctou. Vlastně pouze nahradili některé věty obrázky. Přes osmdesát let staré dílo tak zůstalo neporušeno a jeho postavy ožívají ještě více než dřív.

Pokud se vám tento grafický román dostane do ruky, jistě vás zaujme na první pohled. Ano, obálka je to, co prodává knihu, ale v tomto případě je vnitřek ještě lepší. Řekl bych, že Zoner Press si tentokrát „vyhrál“ a naservíroval nám opravdovou lahůdku. Pevná vazba není něco, co byste čekali u knihy takhle malého rozsahu. V tomto případě se však nešetřilo na ničem. Zpracování je celkově velmi luxusní.

Vizuální podoba rozhodně potěší především sépiovým tónováním barev, které připomíná starou fotografii a výborně tak dotváří atmosféru devatenáctého a počátku dvacátého století. Líbí se mi i listy s Benjaminovými portréty vložené mezi jednotlivými kapitolami, jež mají i praktickou funkci.

Podivuhodný příběh Benjamina Buttona je tragikomický, avšak s důrazem na komickost. Nejednou vás rozesměje a jeho genialita ve vás zůstane ještě nějakou chvíli. Fitzgerald se zde pustil do neznámých vod absurdní literatury. Pro jeho fantasy satiru však nenašli pochopení kritici a jeho dílo zůstalo na dlouhou dobu nedoceněno.

Musím se přiznat, že absurdní příběhy mi také příliš nevoní. (Kafku jsem nemohl vystát.) Při čtení Buttona mi tak vrtaly hlavou otázky jako: Co na to jeho matka? Vůbec o ní nebyla řeč. O jeho manželku děj zavadil jen letmo a o tom, že na něj zapomněla veřejnost, ani nemluvím. Musím ale respektovat pravidla žánru a všechny tyto logické nesrovnalosti přejít.

Jedinou věcí, která mi na této knize vadí, tedy je, že nikdy nezískám autorův podpis.

Vlastně je tu ještě jedna maličkost. Benjamin Button je docela drahá zábava na jednu hodinu. Ale pokud si ji nemůžete dovolit koupit, můžete si ji přát alespoň na vánoce. Tento kousek totiž stojí za to mít ve své sbírce. Přestože se obvykle ke knihám nevracím (Žádnou jsem zatím nedokázal přečíst dvakrát.), jsem si jistý, že tuhle jednohubku si za nějakou dobu znovu vychutnám.

S renomé, jakého teď jméno Benjamin Button požívá, tato kniha určitě nebude dlouho chytat prach v policích knihkupectví.

Ukázka z knihy

Detail knihy na stránkách nakladatele