Když se v roce 1997 objevila na pultech obchodů první kniha o Harrym Potterovi, způsobila neskonalý hlad po tak zvané „dětské“ fantasy a podnítila vydavatele k houževnatému hledání obdobných titulů. Na literárních kolbištích se tak objevilo nejen mnoho pisálků druhé až desáté kategorie, snažících se neinvenčně napodobovat potterovský vzor, ale také několik spisovatelů, jejichž dílo rozhodně stálo za pozornost. A troufám si říct, že tím nejvýraznějším byl elegantní oxfordský gentleman středního věku jménem Philip Pullman, doposud málo známý autor dětské literatury, píšící knihy již v době, kdy J. K. Rowlingová poprvé randila na střední škole. Jeho nejslavnější dílo vyšlo právě rok před prvním Harrym Potterem, bestsellerem se však stalo až po jeho vydání a z autora samého udělalo po mnoha letech vlažného zájmu literární hvězdu první velikosti. Knihu – nebo spíše knihy – o které je řeč, trilogii Jeho temné esence, nebo Jeho Šerá hmota, jak zní alternativní název jednoho z českých překladů (v originálu His Dark Materials) osobně považuji za jednu z nejlepších světových fantasy za posledních dvacet let, a to nejen v rámci dětské odnože žánru. Je plná originálních nápadů, bohatého děje, plnokrevných a věrohodných postav a přes zdánlivě dětský tón vyprávění obsahuje výrazné přesahy do světa filozofických a náboženských myšlenek. Věčná škoda, že si většina čtenářů Pullmana stále spojuje jen se zmiňovanou trilogií a netuší, jak bohatou a dlouhou tvorbu za sebou má. Začněme tedy od začátku…  

 

 







Pomalá cesta ke slávě

Philip Pullman se narodil v Norfolku, hlavním městě stejnojmenného severoanglického hrabství 19. října 1946. Jeho otec Alfred Outram byl profesionálním pilotem RAF, matka Audrey Evelyn Outram rozená Merrifield žila zprvu v domácnosti, posléze vystřídala několik rozličných zaměstnání. Díky otcovu povolání se rodina často stěhovala nejen po Británii, ale i po jiných částech Commonwealthu, takže malý Philip prožil část dětství například v Jižní Rhodesii (dnešní Zimbabwe), Austrálii, či na Novém Zélandu. V Philipových sedmi letech postihla rodinu tragédie: otec rodiny Alfred se zabil při letecké nehodě, což vedlo Audrey se synem k přestěhování do australského Nového Jižního Walesu, kde Philip dokončil základní školu.

Někdy v době australského pobytu začal budoucí spisovatel objevovat knihy a komiksy. Miloval sešity s Batmanem, Supermanem i dalšími kreslenými hrdiny, četl dětské romány, ale zajímala ho i literatura pro dospělé (které, jak se sám později vyjádřil, příliš nerozuměl, míval však prý při její četbě pocit něčeho zakázaného a neobjeveného). Z klasických dětských knih si oblíbil např. Ramsonovy Trosečníky a Vlaštovky, Kästnerovu Emil a detektivové, sérii o Muminech Tove Janssonové, nebo román Kouzelný puding od Normana Lindsaye.

Po zpětném přestěhování do Británie, kde Philip začal navštěvovat Ysgol Ardudwy School v Harlechu ve Walesu se prostřednictvím svého dědečka – anglikánského duchovního -seznámil s barokním eposem Johna Miltona Ztracený ráj, který velmi ovlivnil jeho pozdější tvorbu. Po roce 1963 studuje angličtinu na Exeter College v Oxfortu, kde se seznamuje se svým dalším významným vzorem – grafickým a básnickým dílem Williama Blakea.

Po dokončení studií se Pullman v roce 1970 žení se svou studentskou láskou Judith Speller, učí na různých školách, píše pro ně školní divadelní hry a zkouší se prosadit jako beletrista.

Příběhy Pullman psal už v období dospívání,  první fantastické povídky tvořil pro svého mladšího bratra a své přátele. Poprvé publikoval již v pětadvaceti – byl to fantasy román pro dospělé The Haunted Storm (Strašidelná bouře). Kniha sice v roce 1972 spoluvyhrála prestižní New English Library´s Young Writer´s Award, čtenářskou veřejností však prošuměla téměř bez povšimnutí. Po druhém románu jménem Galatea, určenému opět dospělým (1978) vydává v roce 1982 svou první dětskou knihu: Count Karlstein. Ač dětská, je to kniha téměř fantaskně hororového ražení. Hrabě Karlstein (shoda jmen s hradem Karla IV. je čistě náhodná) uzavře kvůli své touze po bohatství a moci smlouvu s démonem Zanielem. Aby mu démon dobře sloužil, musí mu každých deset let obětovat o svátku Všech svatých dvě nevinné duše. A těmi se mají stát hlavní hrdinky příběhu, Karlsteinovy neteře Lucy a Charlotta. Děsivý plán odhalí Karlsteinovou služka Heidi a rozhodne se děvčatům pomoct… Dobrodružný příběh s prvky tajemství inspirovaný dětskou hrou sice také nevzbudil příliš mnoho čtenářského zájmu, Pullman však zjistil, že mu podobné knihy sedí a rozhodl se věnovat nadále téměř výhradně dětské literatuře.

Roku 1986, skoro patnáct let od debutu vychází první z klíčových knih Pullmanovy tvorby: román Rubín v kouři (Ruby In The Smoke, 1985, česky 2002, 2008). Napínavý příběh z prostředí viktoriánské Anglie vypráví příběh šestnáctileté Sally Lockhartové, jež musí po záhadné smrti svého otce bojovat nejen o svůj život, ale i o dědictví v podobě obrovského rubínu s tajuplnou mocí. Její protihráčkou je bezohledná stará intrikánka paní Hollandová, velmi nebezpečný soupeř díky své lstivosti a známostí v londýnském podsvětí. Na straně Sally stojí mladý fotograf Frederick Garland. Kniha záměrně navazuje na tradici klasické dobrodružné literatury, jakou psávali třeba Robert Louis Stevenson, Emilio Salgari, nebo Leon Garfield. Obsahuje vše, co se u podobného žánru očekává: exotické prostředí, honbu za pokladem, tajemství, intriky, přiměřenou dávku akce i potřebnou špetku romantiky; vše zpracováno jednoduchým, dynamickým a čtivým jazykem. Pullman příběhy Sally Lockhartové původně plánoval jako trilogii: druhý díl Stín na severu (Shadow in the North, česky 2003) vyšel v roce 1986 a závěrečný Tygr ve studni (Tiger in the Well, 1991, česky 2003) o pět let později; posléze se autor rozhodl kvůli ohlasu čtenářů příběh prodloužit a dopsal ještě čtvrté pokračování Cínová princezna (The Tin Princess, 1994, č. 2004).  

Zmíněnou tetralogií zaznamenal Pullman svůj první výraznější úspěch a zajistil si nevelkou základnu věrných čtenářů. Jeho životní dílo však mělo teprve přijít. Než k tomu došlo, vydal mimo jiné knihu na motivy viktoriánských pověstí o proslulém zloději na skákacích pérech The Spring-Heeld Jack (Pérák 1989), mimo fantastiku stojící dramata o dospívání The Broken Bridge (Zlomený most 1990) (ve kterém se šestnáctiletá Ginny Howardová snaží v prostředí malé vesničky v současném severním Walesu odhalit tajemství své zemřelé matky) a milostný román The White Mercedes (Bílý mercedes, známý také jako The Butterfly Tatoo – Motýlí tetování, 1992) o trápeních první lásky měnící se v kolotoč nenávisti a zášti. Mezitím pochopitelně psal a vydával další dobrodružství Sally Lockhartové a drobnější díla, určená především nejmladším čtenářům (The Wonderful Story of Aladdin and the Enchanted Lamp Kouzelný příběh Aladdina a kouzelné lampy, 1993, The Firework-maker´s Daughter, Ohňostrůjcova dcera, 1995, Hodinový strojek – Clockwork, 1995, česky 2006). Knihy měly slušný ohlas (The Butterfly Tatoo bylo dokonce zfilmováno nizozemskou společností Dynamic Entertaiment DEH), stále to však nebyla skutečná literární sláva. V Británii, jejíž dětská literatura má bohatou tradici i současnou scénu, byl Pullman jen jedním z mnoha „slušných,“ či „zajímavých“ autorů zmíněného žánru.

V roce 1988 vyměnil post středoškolského učitele za lukrativnější místo profesora na Westminsterské koleji v Oxfordu, ale i přes zvýšené pracovní vypětí pokračoval v usilovném psaní. A vyplatilo se…

Komentáře

komentářů

About The Author

One Response

Leave a Reply