Název knihy je zároveň překladem názvu agentury, kterou soukromé očko Norman Appledate vlastní. Jaké tedy jsou případy, které Death & Pleasure řeší?

Případ č. 1: Ke každé hlavě se tělo najde
Seznamovací povídka začíná pro Normana, zatím ještě zaměstnance detektivní agentury Judr. Jana Koníčka, celkem nevinně. Po návštěvě věštkyně s typicky českým jménem mademe de Pommes je svým šéfem požádán, aby syna své bývalé přítelkyně oťuknul z důvodu možného zaměstnání v agentuře, kde pracuje momentálně i on sám. Ovšem po vstupu do pronajatého bytu je mu na první pohled jasné, že se pan Procházka jeho novým kolegou rozhodně nestane. Těžko by něco vyřešil, když jeho uťatá hlava zdobí klaviaturu koncertního křídla. V tomto případě to však není poslední člověk, který ztratil hlavu, protože městem se začíná plížit cosi mocného, vyvolaného při prastarém rituálu.

Případ č. 2: Ledové sny
I nyní začíná vše pěkně zostra. Po neklidném a mrazivém snu se Norman, nyní již majitel vlastní soukromé detektivní agentury, probouzí do dne, kdy je svým přítelem od policie zavolán k zajímavému případu. Jak jinak nazvat sebevraha, který si zvolil tak bizarní smrt, jakou je pověšení za jednu nohu za hřeb vražený do futra dveří a přibodením oštěpem na dveře. Dopis na rozloučenou, který „sebevrah“ zanechal se zmiňuje o Yggdrasilu a znalým mytologie je jasno, odkud proudí ony ledové sny do Normanova spánku. Nezávisle na tom, se detektiv pouští do pátrání po zmizelé dívce a určitě není náhodou, že se oba případy začnou nenápadně proplétat.

Případ č. 3: Drak skvrnitý
Norman rozvíjí své podnikatelské aktivity a díky vděčné klientce si nemůže na nedostatek práce stěžovat. Větší vytížení sebou ale nese méně času na papírování, které Normanovi ostatně nikdy nepřirostlo k srdci a tak se pokouší svému bývalému šéfovi odlákat jeho zdatnou sekretářku, což se mu nakonec podaří, takže se může naplno věnovat případu nevěrného manžela. Z standardní sledovačky a opatřování důkazů proti nevěrníkovi se však záhy vyklube cosi mnohem zamotanějšího, co zavání východní magií.

Případ č.4: Pošťák nezvoní ani jednou
Rozvoj agentury Death & Pleasure pokračuje dál a Norma Applegate je přinucen nejen omezit návštěvy restauračních zařízení, dosud už jen pětkrát týdně, ale musí se poohlédnout i po nějakém parťákovi. Opět se mu splétají dva případy dohromady, přičemž první se týká ukradených starožitností z dálného východu a druhý mrtvého těla plavoucího v kádi sauny bohatého ruského podnikatele. A vše se ještě zkomplikuje příletem Normanovi potřeštěné neteře, které mu převrátí jeho poklidný staromládenecký byt vzhůru nohama. Případ č. 5:Černočervená smrt
Hřbitov a na něm mrtvola. To by samo o sobě nebylo zajímavé, kdyby se nebožtík nacházel pod náhrobní deskou a ne na ní a kdyby neměl všechny vnitřnosti hezky srovnané kolem sebe. Tak začíná jedna z e zářijových nedělí pro Normanova policejního kamaráda Standu. On sám se krčí v nepohodlném, studeném úkrytu a snaží se přistihnou dalšího nevěrného manžílka. Namísto toho se ovšem po chvíli stává svědkem podivného obřadu, při kterém se šestice mladých žen ve splývavých řízách chystá zasvětit novou uchazečku. Slibně se rozvíjející obřad je však překažen „běsnícím jezevčíkem“ a jeho pánem. A jak to tak bývá zdánlivě nesouvislé případy se opět začínají komplikovat a proplétat jeden do druhého.

Pokud jste pravidelnými čtenáři Pevnosti, tak drtivou většinu povídek z této knihy budete znát. Norman Applegate totiž býval pravidelným návštěvníkem stránek tohoto časopisu. Jestli je to tak, tak jste i připraveni na styl autorova vyprávění, které zvlášť v prvních třech příbězích hodně těží z konfrontace Američana a jeho nedokonalé češtiny. Setkáte se tak s ustáleným rčením „na cement“ a mnoha dalšími přeřeky a nepřesnostmi. Všem příběhům je ostatně vlastní přiměřená dávka humoru, bez které by jednotlivé příběhy ztratily hodně ze své zajímavosti.
Celá pětice příběhů má hodně podobnou stavbu příběhu, což je dáno tím, že vycházeli časopisecky s určitým časovým odstupem. To co ale v Pevnosti nevadí, působí při čtení knihy, kdy neprokládáte „applegatovky“ žádnou jinou četbou, docela nudně. Je třeba uvést na pravou míru i dvě tvrzení z medailonku autora na zadní straně knihy. Zatímco s tvrzením, že Albert Kudělka kombinuje ve svých textech horor se špetkou fantasy se dá v zásadě souhlasit, pak tvrzení, že se jedná o příběhy „detektivky drsné školy“ příliš pravdivé není. Pokud nebudeme hledat v zahraničí, stačí srovnat Smrt & potěšení s knihou Špinavá práce Petra Schinka. Tam se o drsné škole dá opravdu mluvit. Ono totiž nestačí pouze „hodit“ na titulku chlápka s ostrými rysy, hranatou bouchačkou, baloňákem, zmačkaným kloboukem a čadící cigaretou. Ostatně o tom není v knize jediné zmínka.

Knihu lze doporučit těm, kterým některý z příběhů Normana Applegatea v Pevnosti utekl a neočekávají od nich příliš velký akční nářez. Spokojení tedy budou ti, kdo mají rádi trochu hororového tajemna a využití magických a náboženských rituálů různých kultur, jakými jsou například šamanismus, vúdú nebo třeba severská mytologie.

Aukro.cz
Fantasy knihy
Sci-fi knihy