Na svete sú hry, ktoré sú dobré a hry, ktoré sú zlé. Okrem tejto, na prvý pohľad celkom zrejmej, dvojice však existujú hry, ktoré sú tak úžasné, až sa stanú legendami. Jednou z týchto legiend herného priemyslu je aj titul Prince of Persia. Nestarnúca arkádová love-story spred 20 rokov sa počas svojej existencie dočkala niekoľkých reinkarnácií, naposledy v roku 2003, keď firma Ubisoft dala vzniknúť novej, piesočnej trilógií príbehov o perzskom princovi. Úspech hier Sands of Time, Warrior Within a Two Thrones bol pre všetkých jasnou indikáciou, že princ je stale populárny a určite sa dočká pokračovania.

Príbeh, postavy a rozprávkové čaro…

Na počiatku bol princ, ktorý sa túlal po svete a nie-tak-celkom-čestným spôsobom si zarábal na živobytie. I šiel raz po púšti so svojim verným oslom, keď sa zrazu prihnal prudký vietor a rozpútal piesočnú búrku. Princ stratil orientáciu a zablúdil. Nevidel ani na krok pred seba a tak sa stalo, že spadol dolu útesom. Chvíľku ležal na zemi, vtom začul nejaké hlasy. Skôr než by sa stihol zdvihnúť zo zeme mu v náručí pristála krásna deva. Okamžite ho varovala aby ušiel, ale princ, veľký to dobrodruh a sukničkár, sa radšej rozhodol záhadnú ženu nasledovať…
 Tak nejak začína nový príbeh perzského princa. Rád by som podotkol, že je to naozaj úplne nový príbeh, takže žiadne piesky času, žiadny starí známi hrdinovia. Nový dej sa odohráva v bližšie neidentifikovanej krajine ktorá veľmi pripomína perzské paláce a záhrady a myslím, že to bude väčšine hráčov úplne stačiť :-).
 Aj keď príbeh postupom času naberá na hĺbke a má naozaj veľmi zaujímavé vyvrcholenie, stále by som ho zaradil len k veľmi jemnému nadpriemeru. V podstate ide o to, že zlý boh Ahriman sa chce dostať zo svojej klietky a tak vypustí do sveta temnotu, ktorá požiera všetko na okolo a je na princovi, aby tomu celému zabránil. Čo ale robí z novej perzskej exkurzie veľmi zaujímavý výlet sú postavy. Princ (bez mena) a jeho spoločníčka Elika (ktorá je vlastne princeznou vo svojej čarovnej krajine), sú naozaj veľmi unikátne postavy; on, sebavedomý, trochu bláznivý a naozaj VEĽMI ironický a vtipný a ona, takmer posadnutá starosťou o svoju krajinu, spolu prechádzajú príbehom, navzájom sa spoznávajú a zisťujú, že často je pod pevným zovňajškom veľmi komplikovaná psychika. Dialógy medzi princom a Elikou sú vynikajúco napísané a môžem zodpovedne prehlásiť, že tak dobre som sa pri hre už dávno nenasmial.
 Pri príbehu by som ešte rád spomenul jednu jeho unikátnu vlastnosť – je veľmi rozprávkový. Zvláštne je na tom to, že mi to za celú dobu hrania ani trochu nevadilo. Dej si proste budete užívať naplno aj keď je v podstate jednoduchý. Má skrátka svoje čaro, ktoré sa mu za žiadných okolností nedá uprieť.

Inovácia, kamkoľvek oko dovidí…

Pohnime sa od príbehu k hlavnej časti recenzie a otázke, ako sa to celé vlastne hrá.Ako som už spomenul, vašou úlohou je očistiť krajinu od Ahrimanovej temnoty – to znamená, nájsť silné magické miesto a za pomoci Eliky (veľmi efektne) vyhnať temné sily z každého „levelu“. Dostávame sa k prvej inovácií a tou je otvorený svet. Žiadne levely, žiadne múry, len šíra krajina kam až oko dovidí.
 Pravda, nie je všetko také ružové ako sa zdá. Aby ste sa dostali do všetkých zákutí Elikinej krajiny, musíte jej pomôcť aby sa naučila špeciálne magické akrobatické pohyby – niektoré miesta na mape sú totiž prístupné len tak, že k nim doletíte – a aj keď je princ dobrý akrobat, sám od seba vzlietnuť (zatiaľ) nedokáže. Vždy, keď sa vám podarí očistiť časť sveta od temnoty, objavia sa pred vami malé svietivé gule – orby. Pokiaľ ich pozbierate dostatočné množstvo, Elika sa naučí novú akrobatickú vylomeninu a môžete veselo pokračovať v záchrane sveta.
 Jedna z mála vecí, ktorá sa dá tejto hre vytknúť je to, že pri hľadaní orbov pre Elikine špeciálne schopnosti sa naozaj zapotíte. Potrebný počet je často príliš veľký a tak mnohokrát budete musieť vrátiť do už očistených miest aby ste sa pokúsili vyzbierať čo najviac svietivých gúľ. Ale to len tak na okraj…
 Herný priestor sa delí na 4 časti – každá prináleží jednému bossovi – a každá z týchto štyroch častí sa delí na ďalších 5. Každá časť sa odomyká inou Elikinou schopnosťou a tak nie je možné prejsť všetky časti postupne, budete musieť behať z jedného konca mapy na druhý (a určite sa vám zíde možnosť teleportovať sa do už vyčistených oblastí).
 Navigácia po svete a vôbec behanie, skákanie a lezenie – to je hlavnou náplňou nového Prince of Persia. Boje boli odsunuté nabok a vy si môžete dosýta užívať princovu šialenú akrobaciu. Okrem (dnes už klasického) skákania, behania po stenách a lozenia si tentokrát môžete dovoliť aj krátkodobo liezť po strope (ako trefne poznamenal princ, gravitácia ešte nikdy nikoho nezabila 🙂 ). Ak sa vám náhodou krkolomný kúsok nepodarí, netreba zúfať. V tejto hre totiž nemôžete zomrieť. Týmto sa dostávame k ďalšej veľmi podstatnej inovácií – po páde do jamy za vami hned skočí Elika, ktorá princa pomocou svojej mágie vytiahne za ruku naspäť na najbližšiu vodorovnú plošinu. Ja osobne by som tento prvok označil za geniálny – namiesto pádov, smrti, frustrácie, loadingu a rozmlátenej klávesnice si totiž len pozriete sekundovú animačku a ste späť v hre. Je to krásne, rýchle a inteligentné.
 Elika je však sama o sebe veľmi zaujímavý dizajnový prvok – fakt, že vám neustále beží v pätách neznamená len to, že s princom často hovorí, alebo že ju princ chytí do náručia ak skáče z veľkej výšky; táto malá čarodejnica je veľmi nápomocná aj pri samotnej akrobácií – okrem špeciálnych pohybov (lietanie, dlhodobý beh po stene, 20-metrové skoky a iné) pomáha princovi aj v obyčajnom skoku. Stačí stlačiť tlačítko a z neprekonateľnej priepasti sa stane hravo zvládnuteľná prekážka. Elika je proste ideálny partner pre dobrodružstvo plné akrobacie.
 Na tomto mieste si neodpustím poznámku o značnej jednoduchosti hry. Ovládanie je zvládnuté na výbornú, avšak občas som mal pocit, že ovládacia schéma je tak ľahká, že by ju zvládlo aj 3-ročné dieťa. V momente keď zistíte, že princ svoje skoky smeruje viac-menej ÚPLNE sám, budete veľmi prekvapení. A hneď v ďalšom momente si na to zvyknete 🙂 V každom prípade však platí, že sa nikdy priveľmi nezapotíte – všetka akrobacia je dosť jednoduchá a vždy máte po doskoku dostatočný čas, aby ste sa zorientovali a adekvátne zareagovali na prípadné nebezpečenstvo… Na jednej strane to zrejme odradí hardcore hráčov, na strane druhej to však z tejto hry robí takmer oddychovú záležitosť na chvíle, keď potrebujete vypnúť a užiť si jednoduchú a zábavnú hru…

Boj, aneb tisíc a jedno kombo sa nekoná…

Všetky tieto krásne prvky dizajnu však jasne indikujú jednu vec – boj je v novej princovej inkarnácií len okrajová záležitosť. Pravda, aj tu príde k slovu Elika, ktorá dokáže vaše komba obohatiť o efektnú a efektívnu sadu úderov; napriek tomu sa však boju budete vyhýbať, kdekoľvek to len pôjde.
 V čom to celé spočíva? Občas počas veselého adventúrovania narazíte na čierny stĺp, z ktorého vystúpi nepriateľ, ktorého začnete rubať. Títo protivníci sú v podstate jednoduchými súpermi a navyše sa dajú veľmi rýchlo zabiť tak, že ich proste zatlačíte na okraj plošiny a skopnete dolu (celá hra sa odohráva „vo vzduchu“, takže zhodiť nepriateľa nadol môžete úplne vždy). Okrem nich sa v hre ešte nachádzajú 4 bossovia – Bojovník, Lovec, Alchemista a Konkubína. Ku cti autorom slúži, že každý boss má za sebou nie len veľmi pekný príbeh, ale aj úplne odlišný štýl boja. Po pár sekundách však určite prídete na to, ako sa toho-ktorého protivníka zbaviť a potom už len veselo vykonáte svoj plán.
 Samotný boj prebieha ako duel medzi princom a Ahrimanovými poskokmi. Vašou úlohou je skombinovať skok, úder mečom, vyhodenie súpera do vzduchu a Eliku do nejakého funkčného komba. To ale vôbec nie je ťažká úloha, hlavne keď vezmeme do úvahy, že údery sú len 4 a nie každý sa dá spojiť s každým. Existujú len dve 7-miestne kombá, čo vám už po prvých hodinách hrania príde žalostne málo. Ako som spomenul, aj v bojoch pomáha Elika, musíte si ale dať pozor, pretože niektorí súperi ju dokážu omráčiť akýmsi anti-magickým štítom.
 Na záver dodám, že ani v bojoch nie je princova smrť prípustná – v poslednej chvíli použíje Elika svoju mágiu, zaženie obludu preč a dá princovi možnosť znova sa postaviť na nohy. Celý bojový systém teda nie je zlý – avšak hráč, ktorý hral Warrior Within, si určite so slzou v očiach spomenie na úžasné kombá, ktoré tamojší princ predvádzal na obrazovke… no čo už, možno sa dočkáme prehĺbenia bojového sytému v ďalšom diely.

Raj pre oči a uši…

Aj keby bol nový Prince of Persia zlou hrou, jedna vec sa mu rozhodne nedá uprieť – unikátne grafické spracovanie. Princ nám prináša na obrazovku niečo, čo sme doteraz ešte nevideli (a ak sme to videli, tak určite nie tak kvalitne). Nádherná, ručne kreslená grafika vám udrie do očí hneď na začiatku – úžasné modely postáv potiahnuté ručne kreslenými textúrami, predkreslené pozadia, jednoduché, no nádherné efekty… Pravý, dych vyrážajúci moment však príde až vtedy, keď to celé uvidíte v pohybe. Nový princ je jednoducho nádhernou hrou na pohľad. Ak vám aj príde vizuálne spracovanie zvláštne, verte mi, že ku koncu hry ho budete brať s úplnou samozrejmosťou.
 Kreslená grafika sa nesie celou hrou a len zdôrazňuje úžasný dizajn levelov a do detailu premyslenú architektúru úrovní – každá zo štyroch častí herného sveta je trochu iná – Alchemista obýva laboratória a obrovské experimentálne priestory, zatiaľ čo Bojovníka stretnete v obrovskej kamennej veži a Konkubína vás bude zvádzať v prekrásnych palácoch. Navyše, vždy pred očistením sú levely tmavé a mrzuté, akonáhle ich však očistíte, ožijú v nich farby, narastie tráva a herný svet rozkvitne do krásy. Kontrast temnoty a svetla je v tejto hre veľmi dôležitou súčasťou grafického spracovania a je úžasné túto zmenu pozorovať… Svoju cestu do hry si našli aj moderné vizuálne efekty – hlavne špeciálne osvetlenie technikou bloom. Pri boji naopak (doslova) zažiari Elikina mágia.
 Napriek vizuálnej nádhere však Prince of Persia nie je nijak extra náročný na hardvér – pravda, ak si hru chcete vyskúšať vo vysokých rozlíšeniach a s plnými detailami, odporúčil by som kúpiť nejaké novšie železo, avšak ani dnes už priemerné mašinky nebudú mať veľa problémov (pri rozumnom nastavení).
 Predposledný odstavec venujem hudbe a zvukom – v prvom rade musím pochváliť dabing – hlasy princa a Eliky sú úžasné a ich rozhovory sú prednesené naozaj veľmi profesionálne a „živo“. Hudba si tentokrát zaslúži veľký aplaus – zodpovedný za ňu je Inon Zur a je treba povedať, že tento chlapík svoju prácu splnil na 100% – nie je nič krajšie ako sa preháňať rozprávkovým svetom a pritom sa nechať unášať úžasnými východnými melódiami. Zvuky sú na veľmi dobrej úrovni, skrátka to, čo by sme od takejto hry čakali.

A zazvonil zvonec…

Prince of Persia je jednou z tých hier, ktorá je viac než len súčet jej častí – áno, má zaujímavý príbeh, skvelý dabing, krásnu hudbu a výbornú grafiku, no je v nej aj niečo viac. To niečo, čo vám pri sledovaní záverečných titulkov vyčarí úsmev na tvári a zároveň vo vás rozprúdi túžbu okamžite kliknúť na položku „Start New Game“. Napriek menším chybám je Prince of Persia klenot a je jednou z tých hier, ktoré by som neváhal označiť za umelecké dielo. Je to skrátka zážitok, ktorý by si nikto nemal nechať újsť. Či už ste milovníkom fantasy, počítačových hier alebo dobrých vecí ako takých, Prince of Persia by vo vašej zbierke nemal chýbať.

Dej – 8/10
Hrateľnosť & Dizajn – 8/10
Grafika – 10/10