Predstavte si čisto hypotetickú situáciu. Na jednej strane máme chlapíka, ktorý sa vyzná v komerčnom filmovom priemysle, má za sebou jeden veľmi úspešný film, ďalšie síce divácky úspešné, avšak dosť slaboduché. Má dosť prostriedkov na to, aby si mohol dovoliť produkovať aj nákladnejší audiovizuálny kúsok. Na druhej strane máme jeho kamaráta z brandže, ktorý je hudobným skladateľom. Náš prvý subjekt je očarený tromi scénami, ktoré sa mu z ničoho nič objavili v mysli. Subjekt číslo dva je absolútne uchvátený spomínanými scénami. Subjekty 1 a 2 sa podelili o svoju víziu kasového trháku. Ďalšie subjekty v brandži boli nadšené tromi spektakulárnymi scénami, odštartovali pred-produkčné práce s rozpočtom 300 miliónov dolárov.

Tento hypotetický príklad sa odohráva v Amerike a pod vizionárskym subjektom 1 sa neukrýva nik iný ako filmový režisér obsesívne posadnutý katastrofami, ktoré aj nadšene natáča. Mr. Roland Emmerich. Sekundujúci subjekt je skladateľ soundtrackov Harald Kloser.

Roland Emmerich opäť útočí na strieborné plátno. Aspoň do budúceho roku sa vyhol natočeniu katastrofického filmu a v pauzičke si vyskúšal aké je to točiť epické snímky. Ako už snímok napovedá 10 000 rokov pred Kristom sa odohráva 10 000 rokov pred Kristom. Samozrejme, ide o dôveryhodne zobrazované historické fakty zasadené do výnimočného dobrodružstva. Všetci neandertálci zrozumiteľne artikulujú v anglickom jazyku a už si stihli osvojiť základné hygienické návyky a zdomestikovať aj mamutov. Arabi si vozia na koňoch, hlavní predstavitelia sú modely navlečené do kožušín od známych módnych návrhárov kamenných módnych mól a bolo vyvrátené tvrdenie, že prostitúcia je prvé remeslo. Tým je určite marketing, lebo už pred 10 000 rokmi pred Kristom dôverne poznali úlisné taktiky, akou je aj napríklad product placement, napríklad aj na žiletky a ústnu vodu.

n200803301517_100002n200803301518_100003

Teraz už naozaj nemusíme pokračovať v tejto fraške. Ako som spomínal, Emmerich načrtol tri dobre vyzerajúce scény. Samozrejme, všetko je obhádzané pixelmi digitálnej animácie. Kloser mu to všetko odsúhlasil, a ako spoluscenárista sekundoval pri písaní tohto divadla. Dokážem si živo predstaviť, ako medzi kľúčovými, nie dejovými, ale efektnými, scénami boli v scripte pokreslené mamuty, pästné kliny a aby to bolo podľa amerického trendu cool, aj pyramídy. To, že je Emmerich pif-paf z egyptskej mytológie a je aj očarený touto civilizáciou je super, ale dovoliť si záber na pieskové duny siahajúce až k horizontu nasledovaný záberom mamutov budujúcich pyramídy, je len pre silné žalúdky. V celom snímku chýbajú dve veci- magický šatník, či portál starovekej civilizácie umožňujúci cestovanie do vyšinutého paralelného vesmíru a mimozemšťania.

Režisér je možno expert na efekty, ale nikdy nebol zručným rozprávačom. Čo potvrdzuje týmto snímkom, ktorý je z väčšej miery plagiátom ako autorským výtvorom. Epické prehistorické dobrodružstvo začínajúce ako Tolkienom Pán Prsťenov, pričom postupne sa šablónka putovanie skupinky ľudí z bodu A do bodu B zmení na obraz Gibsonovho Apocalypta (čomu sa snímok aj najviac podobá). Režisér však nezaháľa a vytiahol staré koncept arty ešte z čias Hviezdnej brány, ktoré nastrkal do druhej polovičky filmu. Nezostal nič dlžné ani Steven Spielbergovi, keď zrejme na jeho počesť, zakomponoval do akčných scén aj pštrosov krížených s pterodaktylmi. K dokonalosti už len chýba krôčik: ,,E.T. volat domů!“

Príbeh stavia na základnom prvku najtypickejších rozprávok, čo znamená 100% hrdina až do špiku kostí, alebo ak chcete, okatý mesianizmus, ktorý ešte okatejšie prechádza do pro americkej propagandy. Ploché charaktery, ktoré sa nemôžu vyvíjať, pretože prostoduchý príbeh je priamočiary a diváci môžu s 99% úspešnosťou vydedukovať, že po úmorných a stupídnych 109 minútach dospeje k ultra-über happy-endu. Hlavný predstaviteľ zdolá všetky nástrahy človeka i prírody a postaví sa samozvanému bohovi, aj keby tak mal urobiť so zaveseným ptero-pštrosom na genitáliách.

n200803301518_100004n200803301518_10000 5

Ani sa divák poriadne nenazdá, čo za hlúposti sa to kopia na plátne a hneď tam bude mať niekoľko deprimovaných mamutov, človeka vyjednávajúceho so šablozubým tigrom a ufrflaného leňochoda. Čo do pekla?!! Ja sa nepozerám na detský animák, ale na seriózny film. Dobre toho leňochoda som si vymyslel, ale diváci, ktorí v polovičke neodídu sa presvedčia na vlastnej koži aké kardinálnejšie nonsensy prepašoval Emmerich do tohto ,,kasového´´ trháka. Učebnice dejepisu môžete nechať doma, je tam toho ďaleko viac ako veci, ktoré v tej dobe neexistovali alebo sa nepoužívali.

Koho zaujíma akosi si žili 10 000 rokov pred Kristom rastafariánsky metrosexuáli, chlpatí chobotnatí ťažkotonážnici stavajúci uprostred púšte pyramídy alebo kde má korene americký patriotizmus, je tento film práve pre Vás. Pre osoby s minimálnou dávkou kinematografickej gramotnosti- obíďte tento audiovizuálny yperit riadnym oblúkom!!!

10,000 B.C. (USA/N. Zéland, 2008, 109 min.)

Réžia: Roland Emmerich. Scenár: Roland Emmerich, Harald Kloser. Kamera: Ueli Steiger. Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker. Hrajú: Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis, Joel Virgel, Affif Ben Badra, Mo Zinal, Nathanael Baring, Omar Sharif.

n200803301518_100006