200801311654_volkodav2

Rovnako, ako Američania reagovali na prvý úspešný sovietsky výlet do kozmu v réžii Gagarina ,,nafejkovaním” pristátia na Mesiaci s Armostrongom, Nikolai Lebedev reaguje na vzrastajúcu kvantitu (nie však kvalitu) fantasy filmov, svojou predstavou o filmovom fantasy, pričom jeho Volkodav nie je žiadnym ,,fejkom.”

CCCP. Pamätáte sa ešte? Socialistická veľmoc, večne v konflikte so imperialistickým kapitalizmom. Navždy so Sovietskym zväzom a nikdy inak. V súčasnosti už Rusko nie je takou dominantou, akou bývalo kedysi a tak sa snaží si napraviť prestíž a postavenie, napríklad aj 800 miliónovým kontraktom s Iránom za vyvíjanie jadrového programu. A svoju prestíž sa snaží získať aj na poli kinematografie. Bekmambetova Nočná hliadka ukázala svetu, zač je toho ,,loket”. So súčasnou ruskou kinematografia jednoducho treba rátať.
               200801311653_volkodav1200801311654_volkodav3

Najdrahší ruský blockbuster. Najčastejšia fráza, ktorá sprevádzala masovú predpremiérovú reklamnú kampaň. Produkcia údajne stála 10 miliónov USD, niektoré zdroje udávajú 20 miliónový rozpočet, ktorý sa pravdepodobne dotýka aj marketingovej kampane, vytvárajúcej až prehnane veľký nátlak na ruských divákov

Lebedevova inšpirácia tkvie vo fantasy tetralógii Marii Semyonovovej, ktorá zožala u čitateľov veľký úspech. Ale režisér a scenárista v jednej osobe sa nesnaží ťažiť z autorkinej slávy, tým pádom nejde o adaptáciu, čo veľa skalných čitateľov sklamalo a bolo zdrojom veľa negatívnych ohlasov. Treba sa vyrovnať s tým, že Lebedev ponúka svoj vlastný pohľad na fantasy, na pravú a nefalšovanú slovanskú fantasy so všetkým, čo k tomu patrí, od výpravy až po slovanské mýty o Morene.

Lebedev býva obviňovaný z plagiátorstva, pretože čerpal inšpiráciu nielen zo Semyonovovej kníh. Úvodné sekvencie sú ako vystrihnuté z  Barbara Conana a nájde sa miesto aj pre Star Wars, a to nielen po ideologickej stránke. Svetelné meče sú vôbec veľmi obľúbenou komoditou ruských režisérov (viď. Nočná hliadka).Aj keď sa Lebedev snažil natočiť 100% pravú slovanskú epickú fantasy, zabezpečil sa hollywoodskymi pákami, ktoré slovanskej náture príliš neprospievajú. Volkodav je odpoveďou na Jacksonovho Pána Prsteňov. A to veľmi okatou, celé putovanie ,,spoločenstva” princeznej s hlavným bodyguardom Volkodavom, nálety ponad karavánu, prepady tolkienovských Wichtkingov pomenovaných Šadoba a gigantické CGI finále na mostíku Khazad-Dûm, oh pardon, mostíku bohyne Moreny jasne dávajú najavo, odkiaľ vietor fúka.

Nielen príbuzenský vzťah k Pánovi Prsteňov, ale hlavne to schádzanie hollywoodskych chodníčkov zasieva na plátno chaos. Volkodavovi nie sú cudzie prehnané až hyperbolizované gore efekty a neprehľadné a rýchle akčné scény okorenené ,,slow motionom”.

200801311654_Volkodav4200801311654_volkodav5
Epickosť Volkodava je vo veľkej miere dosiahnutá aj stopážou. Režisér sa síce vyhol samoúčelným, či zbytočným scénam, ale pri jednoduchosti príbehu pôsobí stopáž 140 minút boľavo. Aby som to uviedol na správnu mieru, film nie je ani tak dlhý, ale slabšie pasáže v zmysle rozťahaných dialógov, či zopár klišé scén uberajú z koncentrácie. V zopár prípadoch skáče Lebedev zo extrému do extrému, máme scénu s Volkodavom odsúdením za zločin, ktorý nevykonal a celé pojednávanie sa nesie v duchu pompéznosti a v princezniných frázach, ktorá nenápadne pokukuje po Volkodavovi a trúsi vety ako: ,,Verím mu. Je nevinný,” pričom Volkodav ešte nepovedal ani pol slova. A po 10 minútovej scéne dohadovania sa, či je, alebo nie je vinný (jasné, že nie) našupuje Lebedev až videoklipovú scénu s prestrihmi medzi dvoma rituálmi, kráľovské vypravenie princeznej na cestu za ženíchom v duchu slovanských tradícií a okultný krvavý rituál vykonaný Šadobou. A to je časť, pri ktorej si Lebedev zabezpečil 100% sústredenosť zo strany divákov a niektorým sa pohne sánka v smere zemskej gravitácie (nie je jediná).

Celý príbeh a priebeh filmu sa nesie v duchu starších RPGčiek, pričom hráči budú mať počas sledovania neraz pocit melanchólie za prebdeným nocami, kedy sa oháňali mečom a mágiou so svojou skupinou hrdinov. Lebedevovi zrejme učarovala práca RPG velikánov Black Isle Studios. To vidím ako pozitívum, koncipovať príbeh formou ,,questov,” aj keď film prekvitá lineárnosťou a predvídateľnosťou.

Môže sa zdať, že som zaujal voči filmu kritické stanovisko, to však nie je pravda, ako prvý pokus o slovanskú a ešte k tomu epickú fantasy je Volkodav vynikajúcim filmom. Režisér sa vyhol hrubým chybám a je pomyselnou kopačkou do Eragornových slabín, ale ešte stále musí používať hollywoodske barličky, aby dohopkal do komerčného finále. Jednoduchý príbeh, využívajúci slovanské reálie, tradície, mýty a spolu s ruskými hercami je nad očakávania funkčný. Tvorcovia sa vyhli častému používaniu CGI, väčšina bola použitá na animovanie Volkodavovho familiára- netopiera, ktorý je od skutočného na nerozoznanie a finálový súboj. Nádherné prírodné scenérie vynikajúco zapadajú do príbehu, a to nielen preto, že sa väčšina z nich točila na Slovensku. Lebedevovo Volkodav je veľkým a sebavedomým krokom vpred na ceste ruskej (nielen) mainstreamovej kinematografie a Ejzenjštejn sa aspoň chvíľu nemusel chytať za hlavu v kinematografickom nebi.

200801311720_volkodav6

Volkodav, Волкодав из рода Серых Псов, Rusko 2006, 136 minút, réžia: Nikolai Lebedev, scenár: Nikolai Lebedev, Mariya Semyonova, hrajú: Aleksandr Bukharov, Oksana Akinshina, Aleksandr Domogarov, Igor Petrenko…a ďalší.

28 komentářů

1. Katriška

Tak na ty transformers pozor 🙂 – už dlouho mě žádný akční scifi spektákl tak nezaujal. Pathos a happy end k tomu patří- je to jak kdybyste chtěli western bez klobouků, koní a zbraní.- znáte animák? Není nic horšího, kdyby se z tohoto typu příběhu někdo snažil udělat hlubokomyslnou realistikou psychostudii. Je to žánr- ten můžete odsuzovat. každý má osobní názor, ale ten o něm něco napoví 🙂 Už jsem transformers komentovala jinde, ale ještě jednou musím připomenout scénu o koordinaci záchranné akce US army – v posledních letech nej scéna, kterou si budu pamatovat nadosmrti.

• Kor-Skarn

Zanr je akcni sci-fi a proti tomu nic nemam. Kdo tu neco rikal o realisticke psychostudii? Koukni se treba na japonskeho Returnera (nevim cesky nazev), rovnez akcni sci-fi, podle me mnohem lepsi dejove. S tou scenou naprosto souhlasim, nejlepsi scena desetileti – nadherne natocene. Jenze to je jenom vizualni stranka, tzv. esteticka. Kazdy film by mel rovnez neco sdelovat (z hlediska kvality).

2. Katriška

Trvám si na svém, že je to o režisérech a scénaristech. Herci jsou v kompetenci režiséra a to jak výběrem tak vedením. Špatné výkony jsou vinou režisára. A i s malým rozpočtem lze natočit dobrý film. Vím že u fantasy to jde těžko, ale triky dnes nic nestojí a i tak jde film postavit na úplně jiných věcech a točit jiným stylem. Spousta "stamiliónových" spektáklů nedopadla dobře i s penězmi vytapetovanými šatnami slavných hvězd.

• Tomáš Říha

Ano, máš naprostou pravdu, já jen říkám, že v tomhle případě je to trochu jinak. A myslím že ty "stamilionové" trháky bývají ze všech nejhorší. Pro mě (a moc mě nekamenujte:-)…) je takovým extra zklamáním Transformers…větší Typical Hollywood Happyend-Love Story
      hovadinu jsem už dlouho neviděl:-). A je to můj osobní názor, já neberu, že se to někomu líbí, ale já osobně bych ten rozpočet poslal do Afriky, a měl bych lepší pocit…
      Naopak tomu mě zaujal nízkorozpočtový film Underworld od Lena Wisemana. Spádný, nenáročný; přesto propracovaný a navíc….Kate Beckinsale:-)

• Kor-Skarn

Myslim, ze tezko muze nekdo namitat, ze Transformers byla totalni americka blbost. Ano, hodne lidem se libil, ja jsem z nej byl nadseny – naramne jsem se pobavil, zasmal i odpocinul. A o tom to taky bylo, film byl od zacatku predkladan jako blbost pro pobaveni s hezkymi efekty a ja jsem ho tak bral. Urcite bych ho vsak nezaradil do sbirky svetove filmove klasiky. Problem nastava ve chvili, kdy se tesis na epickou sagu nevidanych rozmeru (coz na tebe krici plakaty na kazdem druhem rohu), ale dostanes americkou blbost pro pobaveni.

Jenom takova poznamka: Kvalita filmu se podle me neda merit na zaklade toho, kolika lidem se libil. Drive jsem mozna pochyboval, ale ted jsem presvedcen o opaku. Film je bud dobry, nebo spatny. Libil se, nebo nelibil. Film je spatny, protoze se mi nelibil, je nesmyslny vyrok. Prijde mi, ze hodne lidi si to neuvedomuje. (Poznamka se snazi osvetlit myslenku tohoto komentare, neni to primou reakci na komentar predchozi!)

BTW. Underworld se mi taky libil, al

• Kor-Skarn

BTW. Underworld se mi taky libil, ale Kate ukazala kousek kuze az ve dvojce 😉

(To, jak se kus komentare pri vkladani proste usekne, musite milovat… Nenapadna podpora jednoduchych myslenek…)

• Kor-Skarn

S vetsinou toho, co rikas, naprosto souhlasim, ale s temi rezisery a scenaristy je to trochu zjednoduseny pohled. On totiz film ma pod palcem predevsim producent, ten se stara o rozpocet a management kolem toho. Casto muze klast specificke naroky na hlavni herce (treba kvuli investorum apod.) nebo taky muze prijit s nejakym zasadnim marketingovym rozhodnutim uprostred nataceni, ktere posle cely film do kytek. Doporucuji se kouknout na film Simone, je sice trochu o necem jinem, ale tenhle aspekt je tam videt take.

Faktem zustava, ze film neni show jednoho muze, ale prace obrovskeho tymu. A pokud tym neni sladeny a hodne lidi nedela to, co ma, pak ani sebelepsi reziser to proste nespravi. Na rezisera rovnez tlaci terminy a mnohokrat zminovany rozpocet, pretacet kazdou scenu stokrat, protoze herci neumi hrat, zkratka nepripada v uvahu (tohle by sice mely podchytit kamerove zkousky, ale obcas nekdo nejak proklouzne, zvlast osemetne je to u zacinajicich hercu, navic reziser obvykle vybir

• Kor-Skarn

…navic reziser obvykle vybira jen ty hlavni herce).

Zkratka o filmu nakonec rozhoduje ten, kdo tam ma nejjistejsi pozici. Muze to byt sam producent diky penezum, reziser, pokud je to Ridley Scott, Steven Spielberg, Martin Scorsese nebo F. F. Coppola (ti se ale vetsinou podileji i na samotne produkci), ale i hlavni herec, pokud je hlavnim lakadlem (tj. producenti ho maji na prvnim miste). Zacinajici reziser byva zcela vydan na milost producentum a verte, ze ti mu kecaji do vseho.

Ovsem v pripade Eragona to vypada, ze na vine je opravdu reziser. Jak ctu na Wikipedii, byl to jeho prvni rezisersky pocin (a nejspis i posledni) a predtim se pomerne dlouho zabyval rezii specialnich efektu. Na tom filmu je spatne tolik veci (kamera, herci, scenar), ze to skoro krici: Neschopny a nezkuseny reziser!

3. Katriška

Nevidím důvod proč třeba Diablo nezfilmovat. Kdo tyto hry hraje ví, že mimo sekáním je zmíněna i spousta příběhů, které ale ve hře hrají jen motivační roli. Co taky jiného, že? Když se film zaměří právě na ně, má poteciálu k rozvíjení habakuk. Nesuďme nápady a hry, ale scénaristy a režiséry. A k Doomovi- náhodou- já si u filmu odfrkla, což se u mnoha blábolovin typu Eragon říci nedá.
    Jinak recenze se dle mého gusta zaměřovala příliš na kritiku. Sand to nebude tak špatné, jak mi to znělo

• Tomáš Říha

Ano, přesně, všechno záleží na režisérovi. A zrovna u Eragona si myslím nezkolaboval úplně na réžisérovi a ni scénaristech, ale už je na počtu stran knižní předlohy…na tom ostatně kolabují všechny tyto filmy (mluvím hlavně o fantasy, moc jiné žánry nečtu). Potom taky vemte v úvahu nevelký Eragonův rozpočet, s nimiž si ovšem dokázali scénaristé vskutku bravurně poradit!

• Tomáš Říha

(trochu zmatené):-)

• Kor-Skarn

No, neni uplne pravdou – taky zalezi na scenaristech, na hercich a obcas docela dost i na producentech.

Hmm, s tou knizni predlohou, to je prace scenaristy, aby z toho vytesal neco rozumneho. Hold kdyz ji v ramci filmu musi pozmenit, tak at ji pozmeni. Eragon podle me zkolaboval jak na reziserovi, tak na scenaristovi – pribeh absolutne neprehledny, prostoduchy a skace z mista na misto a jeste k tomu hrozne natocene (v zaberu jsou neustale obliceje, jako by to byl konverzacni sitcom). A rozpocet taky neni alpha a omega filmu, pokud se spravne rozhodnes, kde usetrit a kde utratit. Prikladem za vsechny: Svaty gral od Monty Pythonu. Efekty proste nejsou na prvnim miste.

Jinak, pokud to udelaji jako u WoW, pak ten film ma sanci, ale neuverim, dokud neuvidim. A co se tech filmu na zkousku tyce, mohli bychom tu hoooodne dlouho debatovat o kvalite filmu 300 a Lady in the water. (Ne, prosim, nepiste, jak se vam to libilo, ja vim, ze ano.)

• Tomáš Říha

:-D:-D 300 je super, když to bereš tak, že je to natočené podle komiksu:-)
        V tom Eragonovi se asi neshodnem; můžu se zeptat, četl jsi knižní předlohu?
        Jinak máš pravdu s tím, že záleží hodně na hercích apod., jen se mi zdálo, že tady záleželo hlavně na počtu stran knihy. Například u Pána Prstenů se s tím ale vypořádali vcelku pěkně ! (ale Toma Bombadila jim stejně nezapomenu):-D

• Hawk

v Eragonovi to bylo hodně o hercích… ale scénář, počet stran a všechno co zmiňujete samozřejmě taky hrálo roli.

• Kor-Skarn

Necetl, ale nevedel jsem, ze predchozi precteni knizky je zavazne. Panovi Prstenu neodpustim ten zaverecny souboj v Navratu krale, jak si tam Aragorn pribehne jako Herkules a vsechny vybije s tou svou superarmadou duchu. To fakt neni vuci ostatnim fer. Nebo ten souboj ve Dvou vezich u Helmova Zlebu, kdy Gandalf najede s jezdectvem z kopecka na hordu skretu s pikami… Koukni se na Braveheart, jak takovy lehkomyslny utok dopada;-) Ale Pana Prstenu mam plne zuby, uz se o nem nechci bavit. V detstvi to byla moje nejoblibenejsi knizka spolu se Silmarillionem, ted se na to nemuzu ani podivat.

4. Tomáš Říha

Tak pro ty, co zde odsuzují potencionálí Diablo Film (já jsem tak trochu na druhé straně) mám skvělou zprávu! Film s velmi velkou pravděpodoností bude natočen a to hned po zfilmovaném Warcraftu. Ujímá se jich Legendary Pictures (300; Superman returns) a bude to nářez! Pro bližší informace (ale moc jich není) se můžete mrknout na http://www.legendarypict ures.com

• Kor-Skarn

No, nic ohledne zfilmovani Diabla jsem na strankach Legendary Pictures nenasel. Warcraft tam je spolu s dalsi kupou filmu. Takze bud to stahli, nebo se tim boji pochlubit a poradne to schovali (treba pod nejaky neviditelny link). V kazdem pripade stavka scenaristu se uz asi zacina projevovat…

• Tomáš Říha

Byly o tom zmínky na BliZZConu, potom taky jde o to, že pokud se WoW Film chytí, tak Legendary bude ve spolupráci s Activision Blizzard pokračovat…a myslim si, že film bude ve hráčské komunitě dost očekávaný:-)

• Kor-Skarn

No, oni jsou hraci a jsou hraci. Ja jsem treba taky, rekl bych, dost naruzivy hrac PC her a netouzim videt sve nejoblibenejsi hry zfilmovane. Napriklad Morrowind mi prisel skvely, ale na film bych asi fakt nesel. Navic zkusenosti z poslednich dob jen potvrzuji, ze zfilmovani her neni tim nejlepsim napadem na svete, staci si vzit treba Hitmana nebo Dooma.

Samozrejme, jde rovnez o to, kdo to zpracovava, jenze porad plati nepsane pravidlo: chces-li, aby film na motivy hry za neco stal, vytvor vse od zakladu a nech jen volne zminky a vazby na herni svet, jinak to opravdu nema smysl. Bohuzel, vetsina filmaru si mysli, ze to utahnou na efektech a na jakesi nostalgii hracske komunity. To pak neni film, ale 2 hodinovy trailer.

Jinak s tebou musim souhlasit – film bude asi dost ocekavany a nejspis vydela i poradny balik. To mi proste hybe zluci.

• Tomáš Říha

No, Legendary Pictures nevypadá na společnost co dělá filmy jako na zkoušku; buď se povede nebo ne, což, prachů máme dost…:-)
        Všechno se ovšem ukáže při výběru režiséra, protože to bude zcela stěžejní rozhodnutí.
        Jedna věc mě docela zarazila do země…teď jsem zjistil že WoW Film má být hraný:-) Ehm, co? Kdo si dovede představit ve tváři Illidana Stormrage třeba Orlanda Blooma s trochou fialového make-upu, šátkem přes oči, a přilepenými křídly? Já tedy ne:-) Jsem zvědav na zpracování a už teď jsem nadmíru zvědavý co z toho všeho vyleze.
        \A ještě dodatek – film bude (alespoň se k tomu takto vyhadřuje BliZZard) točen z prostředí Warcraftu – tedy z Azerothu – ale nebude se přímo týkat některé knihy či herních scenerií. Příběh bude pouze zasazen do světa hry, a i když je velmi pravděpodoné, že se nějaké známé tváře ukáží, nebudou zřejmě v úplně nejhlavnějších rolích.

5. Kor-Skarn

No, recenze mi prijde trochu zmatena, ale ty podstatne informace tam snad byly. V podstate to vyznelo, ze reziser okopiroval fantasy filmy ze zapadu akorat s jinymi herci a kostymy. Pribeh nic moc, dokonce snad ve forme questu jako trebas Baldur’s Gate?, coz mi prijde uplne padle na hlavu u filmu (to bychom rovnou mohli zfilmovat Diablo). Ale celkove film krasne zapada mezi Pany prstenu a Eragony, takze je vynikajici…

Hmm, co si z toho vzit? Rikas tedy, ze na nej nemame chodit?

• de_H@rdy

…Diablo bolo v rokovani, zda sa mi, ze koloval aj script po sieti…v podstate ide o to, ze je to fantasy toho najklasickejsieho typu, s prilis velkou zapadniarskou vybavou, kostra pribehu je quasi questy, teda hrdina ma ist z A do B a medzi nimi ma XY zastavok a povinnosti…rozhodene polozi detinske trash fantasy ako Eragon, ci The Seeker: The Dark is Rising…univerzalne odporucanie, je si pockat na DVD (v zahranici 8.99 USD)

• Kor-Skarn

Tak jestli nekdo zfilmuje Diablo, ztratim viru ve zdravy rozum… Snad jenom naprosty debil (rozumej stadium dusevniho naruseni) se dokaze divat 2 hodiny na film, kde beha nejaka postava a seka napravo nalevo. I kdyz vzhledem ke stavce scenaristu, nedivil bych se, kdyby se neco takoveho nakonec objevilo.

• de_H@rdy

😀 😀 😀 …tak si urcite nepredstavuj sfilmovane Diablo, jasen,ze by to malo pribeh(nie questy), kilometre criev, hektolitre krvi, tristrvte pekelneho bestiara a rozhodne nie celu dobu zabery z vtacej perspektivy…tiez som za zachovavanie posvatnosti urcitych diel…ako napr. comicsovy Sandman mal 3 scripty a ani jeden nepresiel a ani si nemyslim, ze sfilmovat Sandmana je dobry napad…