Beowulf. Co se Vám vybaví při tomto pojmu? Pamatujete si ještě ze školy, jak jste se učili o středověké epické básni tohoto jména? Nebo alespoň trochu sledujete, co se děje ve světě filmu, a okamžitě se Vám vybaví včerejší premiéra stejnojmenného snímku?
   
   
Nejprve bych řekl něco málo o původní předloze. Snad mi prominete, že jsem ji tentokrát nečetl. Na to jaksi není čas. 🙂 Báseň Beowulf má nějakých 3000 strof a pochází zhruba z 8. století. Její děj se odehrává o dvě století dříve. Komu za ni vděčíme, není známo. Jejím autorem je jistý anonymní mnich.
Právě doba jejího vzniku zapříčinila prolínání křesťanských a pohanských motivů, díky čemuž se stala terčem kritiky a dlouho byla odsuzována a všeobecně přijímána pouze jako první anglicky psaný text. Zápletka není úplně obvyklá, protože děj se táhne skrz polovinu století a objevují se v něm hned tři záporáci.
Za to, že se toto dílo stalo uznávaným, vděčíme pouze jedinému člověku. J.R.R. Tolkienovi. Byl to první kritik, který se Beowulfa zastal, a vyzdvihoval jeho kvality v několika vědeckých pracech. Tolkien tvrdil, že ona časová mezera v ději přidává příběhu na velikosti. Dokonce ho i přeložil a nechal se jím inspirovat ve svých dílech.
 
S nejnovější adaptací stovky let starého příběhu přišel režisér Robert Zemeckis (bůh ví, jak se to čte), který využívá revoluční technologie „motion capture“. S její pomocí už vytvořil film Polární expres. Ten jsem neviděl, takže ho nemůžu posoudit, a Beowulf byl tedy mým prvním setkáním s touto technologií. Jestli milým, to se dozvíte za chvíli.
Co že je to ta motion capture? Doslova přeloženo to znamená „zachycení pohybu". Herci na sobě mají při natáčení elastické oblečky plné teček, které jsou pomocí kamer zachyceny do počítače. Herci jsou tak převáděni do digitální podoby a poté zasazeni do počítačových kulis a kostýmů.
Sami herci i všichni tvůrci si tuto technologii velmi chválí. Jak jinak? Vždyť veškeré natáčení se odbylo za pár dní, bylo neuvěřitelně snadné a hercům dalo obrovské možnosti. Člověk si nemusí lámat hlavu s make-upem ani kostýmem, nestará se o kulisy ani nic jiného, jen hraje.
   
   
To je sice hezké, že tvůrci nemají žádnou práci s natáčením, ale diváka to moc nepotěší, když se pak musí dívat na bandu počítačově sesmolených postaviček, které nepůsobí úplně věrohodně.
Samozřejmě je nesporným přínosem při natáčení složitých akčních scén, které by šly jinak provést jen těžko. I to se však myslím dá zvládnout. Když se chce, všechno jde. Je to jen otázka odhodlání a pracovitosti. Ostatní režiséři si poradí i bez použití motion capture.
Dalším argumentem pana Zemeckise je fakt, že hlavní hrdina musí být větší a silnější, než je jeho představitel ve skutečnosti. Ten má spíše pár kil navíc. Také tvorové jako drak a další stvůry jsou rázem jednodušší na zpracování. Tady bychom se asi počítačům nevyhnuli.
Zemeckis tedy nechal všechnu práci na animátorech a lidech kolem počítačové grafiky a celé natáčení připomínalo spíše tvorbu nějaké PC hry. Je to dobře vidět, pokud se podíváte na kompletní seznam tvůrců na www.imdb.com. Jestli je tohle správný tah, to si vůbec nejsem jistý.
    
    
Teď něco k ději a hercům.
Když začnou jatka v sále dánského krále Hrothgara, přijede hrdina Beowulf, aby se postavil démonu Grendelovi. Tím, že ho zabije, však příběh teprve začíná. Ještě se musí vypořádat s jeho matkou. To je však nad jeho síly a uchýlí se k jinému řešení, které se neukáže jako nejlepší. Nakonec musí po padesáti letech vybojovat ještě jednu bitvu. Je to příběh o tom, že ani hrdinové nejsou bezchybní.
Co vám budu povídat o hercích? Anthony Hopkins jako věčně opilý Hrothgar je skvělý, Angelina Jolie v roli Grendelovy matky čarodějnice potěší hlavně mužskou část diváků. Crispin Glover alias Grendel se chopil své role dobře a znázornil utrpení své postavy v kontrastu s agresivitou a nekontrolovanou brutalitou. Řeknu vám, kdyby ten film byl hraný, lidé trhaní na kusy by zanechali mnohem větší dojem. A konečně hlavní hrdina. Beowulf v podání Raye Winstona. Jelikož nemusel hrát dvoumetrového svalnatého Vikinga s vlastním tělem a ku prospěchu mu byl spíše hlas, nedopadlo to špatně. Dále bych jmenoval ještě Johna Malkoviche (Unferth) a Robin Wright Penn (královna).
Jak vidíte, režisér měl k dispozici poměrně hvězdné obsazení. Mimo to měl opravdu na čem stavět, což mu zařídili scénáristé Neil Gaiman a Roger Avary. Už jen ta jména mají zvuk. Myslím, že představování není nutné, jen uvedu několik pojmů: Pulp Fiction, Stardust, Neverwhere. Oba jsou výborní scénáristé a Gaiman je jedním z nejuznávanějších autorů fantasy. Vytvořit scénář z tohoto příběhu určitě nebyl žádný med, ale oni se toho zhostili dokonale, jediná chyba byla, že ho do ruky dostal Zemeckis. Jeho úžasná technologie totiž ještě není tak úžasná.
  
    
Desetkrát lépe by vypadal film hraný, s opravdovými herci. Takhle jsou to jen umělé postavičky s prázdnýma očima, ze kterých nevyzařují emoce. Nápad natočit Beowulfa počítačově byl jedinou (za to ale obrovskou) chybou. Moc bych si přál vidět ten film „hraný“. Potom bychom se mohli bavit o konkurenci 300, ale takto Beowulf nevypadá realisticky a tu krev si neužijete, jako když stříká z opravdových lidí.
Zemeckisovým nejlepším dílem pro mě tedy nadále zůstává Forrest Gump.
Atmosféru filmu napravuje výtečná hudba Alana Silvestriho. Už mě nebaví stále chválit skladatele, ale nemůžu si pomoct. V těch našlapaných akčních momentech působí… hledám správné slovo… úžasně.
Co bych ještě dodal? Pokud se vám bude zdát, že herci mluví nějak divně, tak je to jejich napodobování walesko-staroanglicko-dánského přízvuku 😀
Přemýšlel jsem, jestli připojit procentuelní hodnocení, „ale řekl jsem NE!“ …bude to někde kolem ¾.

info o filmu: www.beowulf-film.cz

Komentáře

komentářů

About The Author

Redaktor MFantasy od roku 2006. Kromě vlastní povídkové tvorby se věnuje i publicistice a především knižním recenzím. Pokud narazíte na jeho tvorbu, můžete očekávat vše od temné po humornou fantasy. Za největší výzvu považuje historickou fantasy a vystupování před větším než malým množstvím lidí. Až ho budete žádat o autogram, nedivte se, že hrozně škrábe a namalovat umí jen sluníčko. Všechny články autora zobrazíte kliknutím na jméno v záhlaví článku.

2 komentáře

  1. Katriška

    Drobná poznámka. : motion capture není zase taková idylka. Přítel ho dělal pro jednu počítačovou hru a být navlečený v připitomělém kostýmku pokrytém rozpůlenými pinkponkovými míčky a běhat po holé místnosti předstíraje pohyb v krásné scenérii by bylo moc i na Edmunda Keana.

Leave a Reply