Po pravdě: soundtrack z 300vky jsem očekával velmi netrpělivě a dost jsem se na něj těšil. Z mého očekávání jsem pak nepolevil ani při ohlédnutí zpět na nepříliš povedené hudby z velkofilmů typu Trója, Alexander Veliký nebo Království nebeské. Když jsem se dozvěděl, že hudbu pro film komponoval Tyler Bates (mě ne úplně neznámý) přišlo mi to od režiséra Snydera jako jasná volba: se Snyderem spolupracoval již na Úsvitu mrtvých. Zároveň ve mě však trklo (snad právě i proto) a hned mi bylo jasné, že pokud Batese neosvítil Duch svatý nebude to žádná sláva. Přeci jen Batese mám zaškatulkovaného spíše jako skladatele thrillerů a hororových soundtracků a ty, jak je známo nejsou nijak slavné. Takže jaká je vlastně hudba k udatnému boji 300 spartských válečníků proti milionové přesile v Thermopylském průsmyku?

 

Předně je až neuvěřitelně neoriginální a inspiruje se, kde se dá. Mírně (přesně řečeno více) hororový feeling se nezapře a prostupuje téměř každou skladbu. Smutný je ovšem fakt, že při poslechu se nemůžete zbavit dojmu, že posloucháte dobře odvedenou práci pro počítačovou hru. Hned u prvního tracku jsem si říkal: „Aha! Perský princ!“ a po pár vteřinách se mi vybavily vzpomínky na hraní God of War, později na „starořecké“ chóry, které jsme už slyšeli nesčetněkrát předtím (viz. Trója) a následně na poslech Battlestar Galactici od Beara McRearyho a Zimmerův Černý jestřáb sestřelen, a tak pořád dokola až vám to přijde docela otravné. Když k tomu připočtu ještě fakt, že Bates očividně a bez skrupulí vykrádá starší (a na rozdíl od 300vky povedené) dílo kolegy Goldenthala (Final Fantasy: Esence života, Interview s upírem) Titus říkáte si, že už nemůže být hůř. Bohužel ano. Dojem ovšem nedokáží napravit ani některé víceméně podařené skladby u nichž uvedu např. Returns a King (Čím to je, že mi tak připomíná Tita?) a pomalejší a oproti zbytku mnohem citlivější Goodbye My Love. Je to ovšem nesmírná škoda, že z 25 písní, které na albu jsou je vážně dobrých a nadprůměrných jen sotva pět. Valná většina materiálu je pak jakousi směsicí etnických, elektronických a fantasmagorických perkusí, které jsou poskládány bez většího ladu a skladu a bez obrazového podkladu nepůsobí nikterak přesvědčivě. Poté co navíc začnou do doprovodu bitevní vřavy řezat elektrické kytary se celá videohernost díla jen podtrhne. O podobné ražení a zasazení ultradrsných elektrických kytar do starověkého světa se dříve snažil již syn slavného skladatele Jerryho Goldsmithe Joel Goldsmith s kompozicí pro film Kull Dobyvatel. A výsledek byl (snad i díky povaze filmu) poměrně úsměvný. 300vka pak má na rozdíl od Kulla tu výhodu, že onu „drsnost“ si může alespoň dovolit, protože Kevin Sorbo přeci jen vedle krvelačných Sparťanů vypadá jako varietní hudlař. Ale pokročme dál. Soundtrackem 300vky neprochází žádná ústřední melodie, či snad nějaký zapamatovatelný hudební motiv, takže jej tam zbytečně nehledejte. Konečně se tedy zmíním ještě o dvou posledních skladbách Message For The Queen a Remember Us. První zmiňovaná je variací na již rozebíranou Goodbye My Love a na már minut vyzvedává silně průměrnou a místy až podprůměrnou hudbu nad hladinu všednosti. Tesklivé housle a tradiční nástroje  se smutným hlasem exotické zpěvačky Azam Ali (který mimochodem provází většinu alba a jehož majitelku na mnoha českých webech rozebírajících film 300 vydávali z nepochopitelných důvodů za muže) vytváří skutečně povedený dojem. Poslední track je pak jednoznačně nejpovedenější částí tohoto nesourodého celku a ačkoliv se urputně snaží, abychom si tento „opus“ zapamatovali, naplnění přese svůj dramatický konec želbohu nedojde. Z nepochopitelného důvodu pak na albu chybí skladba k závěrečným titulkům. Malou zajímavostí je potom fakt, že celá deska byla nahrávána ve slavném nahrávacím studiu  Abbey Road, kde jak jistě mnozí tuší tvořili i slavní The Beatles…

 

Ať už tedy bylo záměrem tvůrců či nikoliv zabalit i hudbu do výrazně videoherní stylizace vyšlo jim to na výbornou. Dle mého soudu by si film měřítek 300 zasloužil poněkud výraznější hudební podklad, který by jen umocnil jeho nesporné kvality a více rozproudil krev v žilách. Pokud holdujete podobnému stylu a jste nalazeni více moderním směrem, kterým se filmová hudba dnes ubírá, tak si ke konečnému hodnocení přihoďte ještě 20% navíc a výskejte si nad dalším úžasným kouskem. Já však zůstanu vůči albu poměrně chladný a kritický, i když někdo namítne, že takový přístup je přezíravý. Někomu jednoduše elektrické kytary a směsice seriálově temných ne-melodií, které zahráli už stokrát na jiných místech přijde geniální, někdo se radši poohlédne po něčem smysluplnějším a udělá dobře. Ve filmu to celé sice funguje, ale o samotě působí album jako spartské děcko, které rodiče ukryli před jistou smrtí a ono se v dospělosti snažilo být stejně dobré „jako ti ostatní“.

 

 

Hodnocení: 65%

 

 

 

Tracklist:

 

1.  To Victory 2:34

2.  The Agoge 2:24

3.  The Wolf 2:10

4.  Returns a King 2:24

5.  Submission 2:40

6.  The Ephors 1:59

7.  Cursed By Beauty 1:41

8.  What Must a King Do? 1:05

9.  Goodbye My Love 3:22

10.  No Sleep Tonight 2:33

11.  Tree of the Dead 2:25

12.  The Hot Gates 3:00

13.  Fight in the Shade 3:17

14.  Come and Get Them 2:05

15.  No Mercy 2:23

16.  Immortals Battle 1:53

17.  Fever Dream 2:33

18.  Xerxes‘ Tent 3:20

19.  Tonight We Dine in Hell 1:15

20.  The Council Chamber 2:34

21.  Xerxes‘ Final Offer 2:39

22.  A God King Bleeds 2:16

23.  Glory 1:44

24.  Message For the Queen 2:31

25.  Remember Us 2:56  

 

Total Time: 59:43

Komentáře

komentářů

About The Author

20 komentářů

  1. Ján Ščigulinský

    No neviem podľa čoho hodnotíte tie OST, píšete že sú "jemné", tak ale to nieje celkom kritérium. Podľa mňa ide jednak o hudobnú úroveň tej hudby (čo by 300 viac menej malo) a potom o to, ako pasuje k filmu (čo má 300 tak na 25 percent). Áno, ja mám tiež nejaké tie OST napočúvané, ale moc zas nie, väčšinou len k filmom ktoré mám rád, a ja veľa filmov nepozerám. Zatiaľ ma ale najviac oslovil Zimmer, ale už sťahujem OST k Patriot, Saving Private Ryan a Gejša, tak uvidím aký je Williams.
    V každom prípade je to zbytočná debata, podobne ako tá, ktorú som mal s Alcilom o FFX 🙂

    MAX

    • Lavran

      To Max: Patriot a Saving Private Ryan nejsou zrovna ty nejlepší příklady, kde se projevuje Williamsův um, ale budiž. Opravdu je to zbytečná debata…bude to sice znít egoisticky, ale připadá mi, že na hodnocení OST jsem kvalifikovaný dost a tím to pro mě hasne. Každý se věnujme tomu, čemu rozumíme. Jakékoliv další rozprávky o tom, co je lepší a není jsou pro mě bezvýznamné.

      To Martin: Nechápu, proč tu pořád vyzdvyhuješ jen toho Williamse. Co třeba takový Barry, Rosenthal, Goldental, Hermann, Kamen, Silvestri a další…:) Já ho mám sice také rád, ale neexistuje pro mě jen on. Každopádně díky za podporu.:)

      • Ján Ščigulinský

        no možno teraz budem egoisticky znieť ja, ale o hudbe "niečo málo" viem 🙂 ale je to vlastne jedno. Ak by si mohol, bol by som rád, keby si mi nejaké OST doporučil, aj autorov

        Sirius vyzdvihuje Williamsa asi pre to isté ako ja Zimmera :))

      • Lavran

        Možná to bude znít trochu kousave, ale jistě "něco málo" víš o čtení a tak stačí, když se PRO ZAČÁTEK podíváš do mého předešlého postu a v textu najdeš hned několik autorů. Vyjmenovávat ti tu jednotlivé OST by bylo na delší dobu (byly by jich desítky), ale pokud by si snad chtěl, tak se můžeme ještě domluvit.;) + si k těm uvedeným přihoď ještě Jerryho Goldsmithe a například Jamese Newtona-Howarda, Trevora Jonese, Randyho Edelmana, Ennia Moricconeho, Johna Debneyho, Michaela Giacchina, Basila Poledourise, Dannyho Elfmana, Daria Marianelliho, Jamese Hornera, Davida Arnolda a nebo také Patricka Doyla. Jsou samozřejmě i další, ale nechci ti nějak výrazně plést hlavu. A pokud mohu doporučit od Zimmera, tak Beyond Rangoon a pokud tedy tolik holduješ Zimmerovi, určitě také skladatele Klause Badelta…:)

      • Ján Ščigulinský

        Jasne, nebolo to moc kousavé 🙂 ja chápen že sa rozumieš do OST. A preto by som ťa chcel poprosit že či by si mi nemohol nejaký kratší zoznam poslať na mail.
        Bol by som vďačný 🙂

        To: Martin: no počúval som Williamsa, Patriota, nieje to vôbec zlé, ale myslím že s tou jemnosťou je to trošku prehnane, ale inak veľmi pekne 🙂

      • Lavran

        Neber mě moc vážně. Občas mám prostě rýpavou náladu…:) Jsem rád, když se někdo další zajímá o filmovou hudbu hlouběji. Ten seznámek pro tebe, co nejdříve sestavím, to je maličkost.:)

      • Ján Ščigulinský

        mockrát ďakujem a teším sa, totiž myslím že viem oceniť dobrý soundtrack a mnoho filmov sa mi páči aj vďaka OST. Inak čo sa týka Zimmera, pusti si z Pearl Harboru skladbu číslo 2 (myslím že sa volá Brothers) na plné pecky – je to krása 🙂 no áno, o OST sa veľmi zaujímam, pretože ak sa všetko podarí ako zamýšľam, tak by som ich raz chcel tvoriť (alebo sa o to aspoň pokúsiť) – ale to je ďaleká budúcnosť (hudobný základ mám, problém je HW a software…)
        no nič. tak čakám ten zoznam 🙂

      • Lavran

        Co se týče té tvůrčí činnosti s OST, máme asi stejný problém. Hudební základ mám také slušný i velmi dobrý hudební sluch. Ale jak říkáš ty – problém je HW a software. Na mém stařičkém notebooku můžu tvořit leda tak midi.:D Když to šlo, tak jsem čas od času něco složil na klávesách, ale je toho uboze málo…:)

        P.S. – Na OST k Pearl Harboru mám nejradši skladbu Tennessee a pak "japonské téma", které zazní ve skladbě Attack. To jsou velmi podařené části.:) Snad se mi podaří sehnat expandovanou verzi tohoto OST – je totiž dost okleštěný.

  2. Martin

    Jo, bohužel musím s Luďkem souhlasit. Mě osobně hudba k filmu také dost zklamala. A to jsem se na ní opravdu těšil. U první skladby mi to tolik nepřišlo, ale jakmile jsem ten soundtrack naposlouchal celý, tak mé nadšení opadlo. Ta elektronika se mi tam vůbec nelíbila.

  3. Martin

    to Max: nic proti, ale Luděk má jistě naposlouchané i tyto soundtracky. Co se mě týče, nejvíce se mi líbil Pearl Harbor, na kterém spolupracoval i John Williams, takže soundtrack je takový jemný, což se mi libí. Schváleně si zkus nějakého Williamse sehnat a poslechnout, jistě se ti bude líbit. No, ale každý jsem nějaký.

  4. Ján Ščigulinský

    NO, samotný fakt že sa hudba podobá na princa z perzie by nebol taký zlý – veď počítačový princ má hudbu krásnu (dnes som po 10x dohral warrior within 🙂 ) problem je v tom, že hudba je veľmi dlhý čas ticho, respektíve hrá len akési divné ambientné zvuky. A navyše v nej chýba hlavný motív (a ja ako fanúšik H.Zimmera som s tým veľmi nespokojný). Podľa mňa je soundtrack bez hlavnej témy len hŕba skladieb, ktorú spája len ten film. Skrátka chcelo by to viac – viac zvuku vo vypatých momentoch, viac odvahy a menej ticha. Metal neni zly napad, ale treba jemne. A podľa mňa sa to dá všetko zvladnuť aj orchestrom… moje hodnotenie 4/10

    • Lavran

      Tvrdit, že hudba z Prince je krásná mi přijde unáhlené:) A uvádět Zimmera jako příklad pro dobrou filmovou hudbu se zapamatovatelným motivem také:). Jsou mnohem lepší skladatelé než on, minimálně mnohem citlivější. Je pravda, že má svůj vlastní styl a je snadno rozpoznatelný, ale svou německou národnost v "tvrdosti" své hudby nezapře..Pokud od něj obdivuji nějaké dílo tak Beyond Rangoon, ale jinak mě moc nezaujal. Každý jsme holt nějaký:).

      • Ján Ščigulinský

        No skús si pustiť Pearl Harbor alebo Posledného Samuraja, Zimmer rozhodne nieje veľmi tvrdí, ale vie taký byť (ty si už druhý človek, ktorý mi tvrdí, že Zimmer je tvrdý…)
        Čo sa týka princa, myslím že má hudbu ( na pomery PC hier) veľmi dobrú – dobré akčné sekvencie striedané perzskými vokálmi… mňam 🙂
        Ale máš pravdu, každý sme nejaký a každý má rád niečo iné

      • Lavran

        Zrovna o soundtracích se s tebou hádat nebudu.:) Mám toho naposloucháno opravdu hodně..tím myšleno stovky OST a Pearl Harbor nebo Posledního samuraje samozřejmě také a vím o čem mluvím…Pokud máš ovšam Zimmera rád, tak ti to neberu.

  5. Grag

    Průměr ano…jediné co mě mile překvapilo, byly ony zmiňované elektrické kytary. Myslím si že je zajímavý nápad vložit do tohoto filmu nějaký ten metal.

    Jinak hudba z traileru se mi hrozně líbila, když sem si ale stáhnul soundtrack, tak už to bylo horší.
    Vše podstatné bylo řečeno v recenzi. Dal bych 6/10 a to hlavně kvůli zaswazení metalu do 300…

  6. Hawk

    musím potvrdit tvou kritiku. ve filmu nepůsobí hudba špatně, člověk si jí ani moc nevšímá, když se něco děje… později při samostatném poslechu jsem si ale řekl, že to není nic moc
    perské motivy a elektrická kytara opravdu připomínají počítačového Prince 🙂

  7. Lavran

    Hm…jak tak na to koukám, přijde mi hodnocení 65% ještě hodně nadsazené. Snad by se více hodilo 50-55%, ale co naplat.:) Mohu vás však ujistit v jednom: I příště zůstaneme v oblasti starověkého Řecka a pod drobnohled se mi dostane hudba z filmu Souboj Titánů od Laurence Rosenthala. Je to jedna z největších klasik, takže se máte rozhodně na co těšit…:)

Leave a Reply