Ondřej Jireš - Stáčení Temného pivaPrvotina amerického spisovatele Tima Powerse Stáčení temného piva vychází v češtině podruhé. Před sedmi lety ji na náš trh uvedlo nakladatelství Talpress. Nyní přebral vydavatelské žezlo Laser a kniha se objevila v novém kabátě. A je to jen dobře, protože kvalitní a dnes již téměř klasické fantasy literatury není nikdy dost.

Příběh nás zavádí do 16. století, přesněji řečeno do roku 1526. Doba je to poněkud divoká. Evropa je rozhádaná, císař stojí proti papeži, katolíci proti luteránům, Francouzi proti Španělům… a na východě expanduje turecká hrozba, která nezadržitelně postupuje na západ. Znalci historie vědí, že onoho roku dospělo vojsko sultána Suleymana (řečeného Nádherný, nebo také Zákonodárce) na svém tažení až k Vídni, kterou několik měsíců obléhalo. (Alespoň v knize Dějepis pro 6. třídu se to tak píše J). Naštěstí pro Evropu neúspěšně, protože pokud by rakouská metropole padla, tak by to se Starým kontinentem vypadalo dost špatně. Uprostřed tohoto víru nacházíme Bryana Duffyho, starého irského žoldnéře, který toho má již hodně za sebou a kterého již (zdánlivě) nic nemůže překvapit. Z omylu ho vyvede podivný stařík jménem Aurelianus, který jej najme na zdánlivě obyčejnou práci: Duffy má dělat vyhazovače v jednom vídeňském pivovaru spojeném s hospodou, za což má dostat překvapivě bohatou odměnu. Práce to však není tak obyčejná, jak by se mohlo zdát. Jíž cestou z Benátek do Vídně Duffyho pronásledují prapodivné jevy: potká chlapa s kozlíma nohama, při přepadení mu pomůžou trpaslíci, nad hlavou mu létají prapodivné okřídlené potvory… Ani hospoda Herzwest není úplně typickou středověkou krčmou. Podivínský sládek s ještě podivnějším jménem Gambrinus nikdy nevychází ze svého sklepa a hosté, kteří se potkávají v nálevně také nejsou zrovna obyčejní: zlostný asiat s turbanem na hlavě, bláznivý Angličan tvrdící o sobě, že je král Artuš, parta přestárlých a věčně opilích Dánů, kteří jakoby vypadly z příběhů o starých Vikingzích… Navíc se zdá, že ani starý Duffy není jen tak obyčejným žoldnéřem, za kterého se vždycky považoval. A k Vídni se mezitím blíží turecké hordy…

Kniha nadále rozvíjí poutavý příběh, vycházející z kořenů  evropské kultury, ze starých mýtů a legend, založený na (na ne zcela zcestné) myšlence, že vše v naší historii je „trochu jinak“ a že pivo hraje ve vývoji civilizace mnohem důležitější roli, než mu přiznáváme. Samotnému ději se nedá nic vytknout, kromě chyby ke konci knihy, kdy jedna z vedlejších postav, na které Duffymu osobně velmi záleží, zemře částečně jeho vinou.Duffym tahle událost nějak neotřese, smíří se s tím až podezřele snadno, což působí nejen nevěrohodně, ale znehodnocuje to celou jednu vedlejší zápletku. Vůbec konec knihy působí mírně odfláknutě, jakoby měl jí autor plné zuby a chtěl ji mít co nejdřív z krku.

Jinak ale odvedl Tim Powers dobrou práci, zvlášť když se jednalo o prvotinu napsanou v sedmadvaceti letech. Dobovými detaily sice nějak neplýtvá, ale potřebné historické a mytologické pozadí má zvládnuté dobře (na Američana). Ačkoliv téma knihy vybízelo k napsání monumentální „vážné“ ságy, Powers stvořil raději svižnou, rychle ubíhající fabuli, kterou doplnil příjemným smyslem pro humor. Hlavně sarkasmus bitvami a životem otlučeného Duffyho je zdrojem skvělých hlášek a vtipných dialogů. Dialogy jsou u této knihy vůbec zajímavá kapitola. Stáčení temného piva bylo jednou z prvních amerických fantasy knih, kde hrdinové mluvili běžným, hovorovým jazykem a ne v patetických frázích. Postavy jsou pak velmi lidské a mnohem lépe prokreslené (do značné míry jsou totiž charakterizovány právě způsobem řeči).

Pod humoristickým nátěrem má však kniha celkem vážný obsah. Jsou v ní silně emocionální pasáže a dočkáme se také několika vydařených válečných scén s Turky.

Laser vydal knihu v původním talpressovském (vydařeném) překladu Richarda Podaného, včetně překladatelova doslovu, který odhaluje překvapivou historickou pravdivost této zábavné fantasy. Novinkou je již téměř tradiční medailonek autora z pera Martina Šusta. Obálka je tematicky blízká staršímu vydání, ale výtvarně lépe zpracovaná.

Stáčení temného piva je vtipná, napínavá a zábavná historická fantasy. Někomu sice může připadat jako kříženec Narrenturmu, Amerických bohů a několika knih od Holdstocka, ale to ji nijak neubírá na originalitě, neboť výše zmíněné knihy byly napsány až po jejím vydání (1979). Škoda jen, že čeští vydavatelé zatím neuvedli na trh (kromě steampunkové klasiky Brány Anubisovy) žádnou další knihu tohoto skvělého spisovatele. Jak rád bych si přečetl třeba The Stress of Her Regard o básníku Byronovi stíhaném démonickými lamiemi, nebo On Stranger Tides, akční román z prostředí pirátského Karibiku a kultu voodoo…

Powers, Tim: Stáčení temného piva. Přel. Richard Podaný. Obálka Jan Patrik Krásný. Praha Laser 2006, 384 s. Cena 189, – Kč.