The Story

Při prvním spuštění (a překvapivě i při dalších) se přehraje intro. V kvalitně zpracovaném filmečku sledujeme svatbu následníka trůnu Svaté Gryfí Říše Nicolaie s krásnou lady Isabel. Svatba je však překažena zlovolným pekelníkem, který se vynoří z pekla a eliminuje kněze. Zatímco Nicolai se pustí s ďáblem do boje, Lady Isabel v doprovodu generála Godrica je nucena utéct. S Isabel se setkáváme v první kampani hry, kde se snaží zřídit domobranu a získat další spojence na svou stranu. Není to však zdaleka naposledy.

Kampaň je řešena podobně jako ve Warcraft III, čili jeden velký příběh složený z několika menších, které musíme hrát po sobě. Přeskakovat se nemůže, a tak až Isabel shromáždí domobranu, přijdou pekelní démoni v čele se sympaťákem Agraelem, kteří mají zase jiné zájmy. A tak to půjde dál přes nekromanty, temné elfy, lesní elfy až to skončí u mágů. V příběhu se prolnou velmi zajímavá spojenectví a překvapivé zvraty. Vždy je ale někdo větší padouch než naši hrdinové. Pak si můžeme dát singleplayer nebo multiplayer, kde si zábavy užijeme určitě ještě více.

The Enemy

Ono totiž hrát proti umělé inteligenci je docela fuška. Fabricio Cabounet (šéf vývojářů Nival Interactive) si stěžoval, že A.I. není plně vybalancovaná. V původní verzi jsou tři úrovně obtížnosti – normal, hard a heroic (patch 1.1 přidává easy). Hru jsem spustil na normal a nestačil jsem se divit. První tři mise za lidi jsem neměl problémy. Jak by taky ne, když mají sloužit jako tutorial. Od čtvrté mise jsem začínal mít problémy, a nejednou musel restartovat, protože stačila jedna malinká chyba v tahu… a byl jsem v tahu. Třetí misi za démony jsem už nedohrál a čekal na patch 1.1 se slibovanou nižší obtížností. Naštěstí, pro lamu jako jsem já, je lehká obtížnost přesně to pravé.

The World

Noví vývojáři definitivně opustili svět Elrathie a Enroth a vytvořili kompletně nový svět Ashan s vlastní mytologií, historií, geografií a kulturou. Kdo se chce dovědět víc, nechť se podívá na české fan stránky www.heroes-centrum.com.

Hra je opět rozdělena na obvyklé části. Máme hrdinu , kterým pohybujeme po mapě světa. Na této mapě se nacházejí nejenom lesy, hory, řeky, louky a pastviny, ale také doly, pily, města a různé další strategické budovy. Tu a tam lze také narazit na hromádky zlata či jiných surovin, nebo na nějaký krásný artefakt. Nebo na potvory. A protože potvory ve většině případů nebývají přátelsky naladěné, musí mít náš hrdina něco na obranu. Má svoje potvory. A když se potkají dvě bandy bojovně naladěných potvor, strhne se pořádná bitva.

The Might

Jak už jsem se zmínil v preview, bitevní pole se již nadále neskládá ze šestiúhelníků, ale ze čtverců. Rozsah pole je však rozdílný – 10×12 při normální bitvě a 12×14 při obléhání hradu. Pokud máte v armádě 6 nebo 7 velkých potvor (k tomu se vrátím později), musíte jednu nebo dvě prostě oželet a do bitvy se pustit pouze s pěti. Před každou bitvou si můžete zvolit polohu jednotek, protože zároveň vidíte terén, na kterém se bude bitva odehrávat, se všemi překážkami. Nemělo by se tedy stát, že si silnou jednotku zablokujete na začátku bitvy, jako se to stávalo v předchozích dílech. Pořadí jednotek se již neurčuje jejich rychlostí, ale jejich iniciativou. Hrdina může kouzlit nebo útočit, ale nikdo nemůže zaútočit na hrdinu. Až se vypořádáte s nepřítelem, shrábnete zkušenosti a možná pár artefaktů.

The Creatures

Každá ze šesti frakcí má sedm jednotek (plus sedm dalších neutrálních) a každá jednotka má dva stupně, už se tedy nemusíte rozhodovat, jestli postavíte tu nebo tu budovu, na druhou stranu některé jednotky ztrácejí při postupu svoje schopnosti. Také se vrátil systém týdenního nárůstu. Naštěstí i při vylepšení si můžete koupit starší verze svých bojovníků. Zhruba polovina jednotek je „velká“, čili zabírají čtyři pole namísto jednoho. Velkou změnou jsou unikátní schopnosti jednotek a téměř každá nějakou má. Asi nikoho nepřekvapí, že kouzelníci mají vlastní repertoár kouzel, andělé umí oživovat a černí draci jsou imunní vůči magii. Krásný je však třeba střemhlavý útok císařských gryfů, řetězoví střelecký útok ďábelských svůdnic nebo opravování mechanických strojů gremliních mistrů (což zahrnuje i golemy).

The Heroes

Jedineční jsou i hrdinové a jejich schopnosti. Při postupu na další úroveň dostane rek na výběr dvě dovednosti a dvě schopnosti vycházející z dovedností, které již ovládá a přidá se mu jeden bod k jednomu ze čtyř základních atributů (útok, obrana, síla kouzel a znalosti). Existují i speciální schopnosti, které se „odemknou“ pokud zvolíte správnou kombinaci schopností a dovedností. Mimoto má každá frakce svou unikátní schopnost – vojáci rytířů z Azylu způsobují větší škody při protiútoku, páni démonů otvírají pekelné brány a posilují si tak armádu přímo z pekla, nekromanti oživují své nemrtvé (klasika), čarodějové z Kobky používají elementární vazby ve svůj prospěch a navíc částečně ruší magickou imunitu, kouzelníci Akademie zase vybavují své bojovníky jednoduchými artefakty a hraničáři lesních elfů mají své oblíbené nepřátele, kterým působí větší škody. Z těchto dovedností vždy vycházejí tři schopnosti. Vrcholem všeho je pak naprosto unikátní schopnost frakce, ke které se však dostanete jen a pouze pokud si zvolíte ty pravé schopnosti a ty pravé dovednosti, navíc se jí dočkáte tak na třicáté úrovni. Ale taková mystická vševědoucnost, která vám do kouzelnické knihy zapíše všechna kouzla (jako byste ovládali všechny čtyři školy) za tu trnitou cestu rozhodně stojí. A abych nezapomněl – každý hrdina má také zvláštní schopnost, kterou nemá žádný jiný rek.

The Magic

Magie se v nových Heroes dělí do čtyř škol. Magie Světla je oblíbená hlavně u rytířů, obsahuje spíše posilující kouzla a požehnání, na vyšších stupních vzkříšení nebo Slovo Světla, které zraní všechny jednotky pekla a nekropole na bojišti. Opakem je magie Temnoty, která obsahuje kletby a oslabující kouzla, později třeba kouzlo Pán loutek, které donutí nepřítele bojovat na vaší straně. Třetí školou je magie Vyvolávání s kouzly jako Přízračné síly (duplikuje vaši jednotku, ale ta je zničena, pokud utrpí zranění) nebo Oživení Mrtvých, na páté úrovni tu najdete Vyvolání Fénixe, jehož síla závisí na úrovni hrdiny. A posledním druhem je magie Ničení, jejíž inventář tvoří kouzla klasická kouzla jako blesk, ledová střela, ohnivá koule nebo pád meteoritů. Třešničkou je samozřejmě Imploze a Armageddon. Abyste se mohli naučit lepší kouzla, musíte ovládat danou školy pomocí dovednosti. Některá kouzla změnila jména, jiná zmizela úplně (Drakobijce zmizel) a cestovatelská kouzla se zredukovala pouze na čtyři – Přivolání lodě, dimenzionální brána, městská brána a přivolání jednotek. Celkově je kouzel méně, než jich snad kdy bylo, ale právě tak akorát.

The View

Největší novinkou ze všeho je bezesporu přechod do třetího rozměru. A musím uznat, povedl se na výbornou. Ačkoliv zpočátku se může zdát, že je hra příliš nepřehledná, že jste si nevšimli jednotky, která bránila důl nebo artefakt, nebo se nemůžete zorientovat ve svém městě, brzy si na vše zvyknete a pohyby kamery vám přejdou do krve. Štěstí, že Heroes jsou tahovou strategií, jinak by ty věci s kamerou mohly odradit. Kamerou lze dělat vylomeniny i na bojišti, můžete si tak prohlédnout své potvůrky pořádně zblízka. Čas od času vám hra přehraje efektivní útok, kde vidíte jen dvě zainteresované jednotky. Další věc související s grafikou jsou videa a cutscény (videa přímo ve hře). Zatímco videa jsou pouze dvě (intro a outro), cutscén je až až (dokonce i mimo kampaň je několik namluvených). Díky nim asi vzniká ta strhující atmosféra příběhu, který vás prostě vtáhne do sebe. Jinak má hra stále ono kouzlo pěkně namalované pohádky.

The Towns

Když se přepnete do obrazovky města, první co uvidíte, bude velký… obrovský… gigantický hrad. Tedy vlastně to nemusí být hrad, protože elfové si libují v jiném prostředí. Ti lesní dávají přednost stromu a temní mají zase stalagmit – samozřejmě gigantický. Výstavba probíhá podobně jako dříve a jednotlivé budovy jsou přístupné podle toho, kolik předcházejících budov již máte postavených. Ve městě se není těžké vyznat, také díky navigační liště ve spodní straně obrazovky.

The Details

Tak dokonalou hru jako Heroes může jedině poškodit pár bezvýznamných detailů. Trochu mě zamrzelo, že je ve hře tak málo artefaktů, u hrdinů se často opakují. Další věcí je, že hra se v podstatě ještě dodělává. Patche sice nejsou úplně opravné, i tak by třeba jednoduchá obtížnost mohla být i v původní verzi. Zatím chybí editor map, což je velká škoda, protože map není mnoho a trpí hlavně multiplayer, kde nedostatek hracího prostoru způsobuje stereotyp. Také chybí příběhy vázající se k jednotlivým artefaktům a objektům, místo toho na vás hra vychrlí suchý text jako: „zabral jsi důl“ nebo „sebral jsi artefakt.“ Naopak potěší, když si přečtete popisek k jednotlivým nedůležitým týdnům: „Týden holubů: Týden, kdy se všechny sochy musí čistit denně“ nebo hospodský drb, kdy se vám hostinský svěřuje, že by mněl „přejmenovat svoji hospodu na ‚jednovstupový teleport,‘ protože nikdo se nemůže vrátit zpět.“ Je to prostě krásný Heroesácký humor.

The Gem

I přesto je však nový díl série dokonale zpracovaný a najde (našel) si svoje zasloužené místo mezi hráčskou obcí a síní slávy. Hra u nás vyšla v české lokalizaci, může si ji tedy zahrát i ten, kdo příliš neumí anglicky. V dnešní době tato tahová strategie rozhodně boduje a společně s Oblivionem si zaslouží titul hry roku.

Gem Signor, 99%

Komentáře

komentářů

About The Author

Leave a Reply