Bohužel, ne tak docela. Ono to s tím výše zmíněným potenciálem samozřejmě bomba být mohla, že ano. Kdyby…  kdyby nebylo jednoho drobného problému. Režísér režíruje o duši, herci ze sebe dostávají nejlepší, triky jsou famózní, jenomže to, co za tím vším dost pokulhává, je scénář. A ještě jednou bohužel, scénář je základ, a když ten se nepovede, tak vás ani triky za deset miliard nezachrání.

200608021445_250px-Supermanreturnsfortressofsolitude

Scénáristé Michael Dougherty a Dan Harris (X-men, 1, 2 ) udělali vlastně jen jednu jedinou chybu. Shlédli se v trendu současných supermansko-comixových příběhů, který sami pomáhali nastolit, totiž ukazovat comixové heroie "s lidskou tváří," totiž dát prostor jejich vnitřnímu světu, vztahů s okolím, rozporům mezi jejich maskovaným  a všedním "já."  Když nám to vyšlo u X-menů, když to vyšlo u Spider-mana a Batmana, tak proč v tom nepokračovat?

Jenomže Batman je rozervanec s komplikovaným vnitřním světem, Spider-man uťáplý zakomplexovaný studentník, co má problémy s holkama s vrstevníky, a X-meni se musí vyrovnávat nejen se složitými vztahy mezi sebou, ale i pocity věčných vyvrhelů. Ty postavy v sobě nesou potenciál pro psychologické drama, jejïch osobnost je komplikovaná, lidská. Tím pádem o nich můžete klidně natočit film, kde budou polovinu stopáže pouze žvanit a rýpat se ve svých problémech a, když to napíšete dobře, je to koukatelné.  Ale Superman? Sladký, černovlasý sexy hezoun v červené plášťence a červených slipech přes kalhoty, kterého každý miluje a obdivuje hned odpohledu? Jak chcete napsat psychologický film o barevné ikonce, jejíž jediným účelem je bránit americké hodnoty a způsob života, dokazovat, že jsou nejlepší, nejkrásnější, nejdokonalejší atd atd. a každý, kdo si to nemyslí, má dostat nabančeno (být vybombardován, okupován, smeten raketamy apod.)?  O chlapovi, jehož vnitřní svět je složitý asi jako morální kodex Mirka Dušína? Vždyť jediné, co Supermana polidšťuje, je jeho svérázný vztah s Lois Laneovou, která sice miluje Supermana, ale nesnáší jeho uťáplé alter-ego Clarka Kenta, zatímco ten ji miluje v obou svých podobách, čímž vzniká originální milostný trojůhelník mezi dvěma osobami (sic!). A právě toho se scénaristé ve své úporné snaze o zlidšťování postavy (bohužel) chytli.

Výsledkem je dlouhá, táhlá romance, skládající se z úpěnlivých pohledů Clarka na upracovanou Lois, žárlivých pohledů na jejího současného partneru Richarda (který není vůbec žádný křivák, jak by se mohlo divákovi zdát, ale docela prima chlap), úpěnlivých zamilovaných pohledů Lois na Supermana v kostýmu, vzdychání, výčitek "jak jsi mě mohl opustit bez rozloučení," a tak dál, a tak podobně, jistě jste si už představu udělali.

n200608021445_180px-JorELsupermanreturns

Abych nebyl nespravedlivý, film není tak docela špatný a nekládá se VÝHRADNĚ jen z nudné vzdychačky.(on se ten nekřesťanský rozpočet musel někde projevit, že ano). Má i zpoustu kladných stránek. Jednou z nich úcta k původnímu comisu i filmovému zpracování. Autoři ponechali na začátku nejen původní hudební téma Johna Williamse, ale také původní grafiku létatících, modře zářících titulků (samozřejmě digitálně vylepšenou), čímž jistě udělají radost většině supermanských fanoušků. Poctivě dodrželi všechny klasické propriety supermanské mytologie. (Clark je budižkničemu, Lois workoholička, Lex Luthor plešatý, slečna Kitty hloupá atd.). Pozitivum samo o sobě je Kevin Spacey v roli Lexe Luthora. To, že tento vynikající herec dokáže zahrát démonického padoucha, dokázal už například v klasickém thrilleru Sedm. Tady sice nemá takový prostor, Lex Luthor přece jen zůstává comixovou figurkou, ale i tak je to zloduch radost pohledět. Ani nová hudba Johna Ottmana není úplně špatná. Doma by jste si ji sice nepustili, ale filmové scény podbarvuje pěkně.  Ale hlavním kladem filmu jsou brilantně natočené, strhující akční scény, doplněné o několik příjemně vtipných scének a hlášek. Zejména úvodní chytání "rozjetého" Boeingu s raketoplánem na hřbetě stojí za vidění. Ze začátku jsem se sice usmíval okouzlující supermanské naivitě, ale pak mě děsivá katastrofičnost scény úplně strhla. Škoda přeškoda, že takových pasáží ve filmi není víc.

200608021443_th-809

Rýpal by se ještě mohl vyžívat ve vytkách, že si příběh filmu příliš mnoho půjčuje z prvního dílu (nový ďábelský plán Lexe Luthora trošku příliš připomíná megalomanšťější verzi plánu  prvního filmu, v jeho zhatění sehraje jako deus ex machina opět drobnou, ale klíčovou roli slečna Kitty), ale já rýpal nejsem, a proto tyhle drobnosti přejdu mlčením. Zvlášť, když  oproti nastavovanému, řídkému scénáři jsou to opravdu drobnosti.

Nakonec jsem odcházel z kina s pocitem, že to nebyl úplně blbý film, jen by mu neuškodilo, kdyby byl tak o hodinu kratší a kdyby z něj vystříhali ony donekonečna se opakující pasáže typu "má mě rád, nemá mě rád," a radši více zvíraznili akci a humor. Čekali jsme momumentální, trikový akční nářez a dostali jsem plytkou, táhlou, zdlouhavou lovestory s několika skvělými akčními a humorními scénami. Trochu málo na 260 milionů, ne?