Tvorba postavy

Takže, když máte rozmyšleno, co byste chtěli hrát (Neváhejte si s tím dát na čas, protože pak vás možná vaše volba bude mrzet a budete prosit DM, aby vám dovolil změnit si povolání, bez toho, aby postava přišla o všechny určitě pracně nastřádané zkušenosti a vybavení. Celkem pochopitelně vzato to ani jinak nejde udělat…), si už konečně můžete vytvořit postavu. Prostudujte si pravidla (link na stažení české verze je na fóru v sekci MFantasy magazín -> Dungeons and Dragons) k vaší postavě, pak by to ještě chtělo si sehnat někde kopii deníku postavy. A můžete se dát do díla. Napoprvé je vhodné si k sobě vzít někoho zkušenějšího, klidně i PJ z Dračího doupěte, aby vám v případě potřeby mohl poradit. Ze své zkušenosti vím, jak to vypadá, když se začíná jen s pravidly. To je pak co jeden člověk, to jeden výklad. Nikdo si pravidla nepřečte celá, jen to, co se mu hodí a pak vznikají zbytečné dohady a hádky, přičemž je to v pravidlech všechno napsáno. Věřte mi, takhle přesně to vypadalo v mé družině… J

Existuje hned několik metod, jak určit základní vlastnosti postavy. V textu budu používat zkratky SIL pro sílu, OBR pro obratnost, ODL – odolnost, INT – inteligence, MDR – moudrost a CHA znamená charisma. V pravidlech se pravděpodobně setkáte s anglickým pojmenováním vlastností (STR, DEX, RES, INT, WIS, CHA).
I. metoda

Hoďte 3x šestistěnnou kostkou (3k6), vyjde vám číslo od 3 do 18. Toto číslo si poznamenejte k síle. Takto provádějte, až budete mít zaplněná všechna políčka pro hodnoty vlastností. Průměrné hodnoty jsou kolem 12.

II. metoda

Hoďte 3x šestistěnnou kostkou (3k6). Celý proces opakujte ještě 6 krát, výsledné číslo si poznamenejte. A nakonec si součty přiřaďte k vlastnostem.

Tyto dvě metody jsou asi nejrozšířenější, záleží ale na vás, kterou si vyberete. Ale poslední slovo má stejně vždy DM, takž se může stát, že vám tu vaši, nejlepší, zatrhne.

Jako další krok doporučuji všem hráčům, vybrat si postavu, za kterou chcete hrát. Proč až teď, můžete se zeptat. Na to je jednoduchá odpověď: Je to kvůli stárnutí postavy. Ta nejdříve měla jen nějaké vlastnosti a teprve pak začala s určitým povoláním. V tuto chvíli je dobré také si zvolit profesi, kterou postava vykonávala ještě před tím, než začal její dobrodružný život.

Takže máme původní profesi a povolání. Povolání vybírejte s ohledem, na sebe. Takže pokud jste agresivní a problémy nejraději řešíte silou, doporučuji válečníka nebo barbara. Sami poznáte, která postava je vám blízká. A nikdy přece není problém začít znova za jinou postavu, jen je škoda těch zkušeností. Také si můžete udělat mutli-class postavu, ale to až později.

A nakonec vybereme rasu. Pro výběr rasy platí podobná pravidla, jako pro povolání. Při výběru rasy musíme brát v potaz jednu důležitou věc, a tou je oprava za rasu. Pochopitelně, elf je slabé stvoření a proto má postih na odolnost, ale kvůli jejich inteligenci získává nezanedbatelný bonus.
 
Dále je potřeba určit počáteční věk postavy, ten zjistíte podle tabulky v pravidlech a ještě po opravě hodem kostkou.

Věk, kdy postava zemře si určí tajně DM a poznamená si jej. Tajně proto, aby hráči nevěděli, kdy tento okamžik přijde. Hra je pak mnohem zajímavější, když DM najednou řekne, že Van Neteth se najadnou nemůže probudit, a jeho tělo je nějak podivně studené a tuhé. Ono se to sice pravděpodobně nestane, protože se vám podaří „zemřít“ daleko dřívě, než se postavě naplní léta.

Obdobným způsobem určíte také množství zlata, které má postava na začátku hry. Za zlato nakoupíte vybavení, nebo můžete použít tzv. startovacích balíčků, což je předem napsaný souhrn věcí, které máte v inventáři. Dobrý DM vymyslí nějaký příběh, jak jste k věcem přišli. Ten horší vás je nechá prostě nakoupit.

Máte již postavu vybavenou, ale říkáte si, že to ještě není ono? To je správně, protože dalším úkolem, je vybrat si dovednosti. U každého povolání máte vždy výpis vlastností povolání (platí pro DnD 3e), které si za body dovedností „kupujete“. Další body dovednosti získáte, až vaše postava získá novou úroveň. Dovednost povolání stojí jeden bod na získání bonusu +1 a ostatní dovednosti stojí dva body na +1 bonusu. I zde se samozřejmě přičítají opravy za vlastnosti. (Pro tichý pohyb je třeba ještě nějaké OBR, alespoň s bonusem +2. Půlčík zloděj pak může získat až 1k20+6 proti TO na první úrovni.) Na seznam dovedností se podívejte do pravidel.

Na konec jedna malé hláška ze hry:

Dark Regeer (zloděj): „Fakt si myslíš, že tomu fireballu uhneš?!“

Darkreo (čaroděj, upír): „Nemyslím – sem imunní…“ (ale ne na ten fireball)

Komentáře

komentářů

About The Author

3 komentáře

  1. Alatar

    Jenom několik (cca. 3) krátkých poznámek. (Musím se krotit)
    ad1. Na nahazování vlastností doporučuji způsob 3. a podle mých zkušeností nejvýhodnější, ač Zubas by asi nesouhlasil. D6 hoďte čtyřikrát a škrtněte nejnižší číslo. Nezapomeňte na právo přeházet si vlastnosti, pokud vám vyšla ne postava, ale paskvil (viz pravidla PHB).
    ad2. Šikanovat hráče-začátečníka tím, že ho budete nutit zabývat se pravidly pro stárnutí se mi zdá kruté. Koneckonců to stejně vyžere zas jenom DM, protože kdo jiný by měl ubíhání času sledovat, že?
    ad3. Přeji hodně zábavy s výkladem některých protichůdných pravidel, viz. rozdílné parametry a předpoklady pro hraní prestige classes. Je to jeden z důvodů, proč je DnD určeno starším a zkušenějším hráčům než DrD. Je třeba prokázat velkou míru tolerance a rozumnost.
    Jinak vesele do toho, ať se naše komunita rozrůstá 😉

Leave a Reply