Heroes of Might & Magic V
„Černý drak porazí Titána kdekoliv a kdykoliv!“ vykřikl rolník a napil se z korbelu své medoviny. Měl v očích vztek a zdálo se, že všechno rozboří, pokud ještě někdo bude zpochybňovat jeho znalosti. Z toho, že mu oponuje jistě mnohem zkušenější rytíř si nic nedělal. A rytíř již měl dost hádek s rolníky. Všichni jsou hloupí, jsou tu jen proto, aby platili daně. Co by se s nimi zatěžoval.
„Já porazil Černého draka,“ řekl kdosi u vedlejšího stolu. Rytíř i rolník k němu otočili ihned pohled. Oranžový plášť utkaný zlatými nitěmi prozradil vše, bílé vlasy a bitvami ošlehaná tvář jen utvrdila jejich odhad. Před nimi byl mág, patrně z Al-Safir. Hrdina. „Pouze s jedním Titánem,“ dodal a usmál se na hádající se dvojici.
„A jak se vám to podařilo?“ zeptali se rolník i rytíř nastejno. Rytíř věděl, že je mnoho způsobů, jak toho docílit. Krčma utichla a s napětím čekala ne odpověď.
„Snadno,“ odpověděl mág, „seslal jsem na svého miláčka Drakobijce a zaútočil jako první,“ ušklíbl se mág a v krčmě propukl smích, jen rolník seděl a dumal.
Série tahových strategií Heroes of Might & Magic patří k těm nejúspěšnějším vůbec, a  to hlavně díky druhému a třetímu dílu. První se příliš neproslavil, ani nebyl zrovna graficky na úrovni, a čtvrtý vzbudil mezi řadami fanoušků mnoho rozporů, neboť systém hraní byl dost odlišný od předešlých dílů série. Po vydání čtvrtého dílu vydavatel 3DO zkrachoval a mnoho nadšenců zaplakalo. Pokračování Hrdinů Síly a Magie již nemělo nastat. Práva na sérii však odkoupil francouzský gigant Ubisoft a práci na novém pokračování přidělil ruským borcům z Nival Interactive. Černí draci, titáni, archandělé a arciďáblové jsou již připraveni vyrazit ze svých doupat přímo do boje na našich obrazovkách. Co od nich můžeme očekávat?
Řekněme si nejprve, o co v takových Heroes vlastně jde. Vy býváte většinou nějaký generál nebo vojevůdce. Máte k dispozici vlastní hrdiny, vlastní města a vlastní bojové jednotky, to jsou tři základní prvky hry. Vy vylepšujete města a ona vám vydělávají trochu peněz a produkují bojové jednotky. Hrdina pochoduje s bojovými jednotkami po krajině, sbírá artefakty a zkušenosti, obsazuje doly, aby město mohlo růst, až potká cizího hrdinu s cizími bojovými jednotkami náležící cizímu městu a vojevůdci. Vypukne boj. Vlastní bojové jednotky zabíjejí cizí bojové jednotky, vlastní hrdina poráží cizího hrdinu a pak se to může všechno opakovat dokud neovládnete celou mapu, tedy neporazíte všechny hrdiny a nedobyjete všechna města.
Možná se to nezdá, ale je to nádherná zábava na hodiny, neboť boje jsou velmi náročné na taktiku. Heroes V se tedy ponesou opět v tomto duchu. Síla a Magie se opět rozdělila na šest frakcí a vy budete ovládat mágy z Akademie, temné elfy z temného podzemí, lidi z říše Falconu, elfy z království Sylvan, nekromanty nebo pekelné démony z pekelného vězení uprostřed světa Ashan, přičemž každá z frakcí bude mít speciální vlastnost. U nekromantů samozřejmě nesmí chybět nekromancie (to by prostě nešlo), ale třeba mágové mohou svým potvorám vyrábět mini-artefakty, což je velice zajímavé. Nové jednotky budou k dispozici opět po týdnu, tak jako v prvních třech dílech, a každá bude mít svou druhou úroveň. Městu bude dominovat obrovský hrad a ostatní funkční budovy budou odlišitelné od neaktivního okolí. Některé bojové jednotky budou obdařeny i nebojovými schopnostmi, viz daně rolníků zmíněné v úvodu.
Hodně se spekulovalo o bitevním poli. S určitostí vím, že dosavadní hexy (šestiúhelníky) budou nahrazeny čtverci (což mi zrovna nepřijde jako dobrý nápad, ale uvidíme). Rozloha se pak měla určovat podle velikosti armády, ale z toho nakonec sešlo. Zatím platí, že pole bude mít rozměry 8 x 10 čtverců, ale nejspíše se setkáme i s většími bojišti. Hrdina bude moci samozřejmě kouzlit, a to ne jen tak kouzla ledajaká. Zvrátit průběh bitvy už nebude takový oříšek. Navíc bude mít většina jednotek speciální schopnosti jako třeba krvavý tanec tanečníků s meči nebo plošný útok mágů, a dokonce i základní jednotky, jako impové nebo víly, budou mít speciální vlastnosti, které mohou zvrátit i poslední bitvu hry. Také si budete moci sami na hradby umístit lučištníky. A velkých změn dozná samotný průběh boje. Dříve platilo to, že každá jednotka hrála alespoň jednou za kolo a ty nejrychlejší útočily jako první. Nyní je rychlost nahrazena novou vlastností, iniciativou. Podle toho, jak bude jednotka iniciativní, určí se kolikrát za kolo bude útočit. Tato vlastnost bude mít veliký vliv na strategii bitvy, ale ne takový jako…
Dovednosti Hrdinů je totiž kapitola sama pro sebe. Čtyři základní vlastnosti se nemění, a tak tu i po páté máme Útok, Obranu, Sílu Kouzel a Znalosti. Pokud si dobře vzpomínám, vždy jsme mohli mít dovedností osm. Nyní se jejich počet zredukoval na šest, přičemž každý hrdina má již dvě v základní výbavě, ale je tu je jedno velké ALE. Po každé dosažené úrovni se vám samozřejmě zvýší jedna základní vlastnost a budete si moci vybrat z nabídky dvou dovedností a dvou dílčích dovedností (tzv. perků). Tak třeba jednou z hlavních dovedností jsou válečné stroje. Zvolíte si je jako dovednost a když postoupíte dál, můžete si třeba vybrat perk Stan první pomoci a později  Poslední pomoc, který pomocí lékařského stanu zregeneruje již mrtvou jednotku, a ještě později Převezmi kontrolu. Pak nadejte bitva. Vy i nepřítel máte stan první pomoci. Nepřítel je na tom o mnoho lépe, vaše nejúčinnější síly byly rozdrceny. Použijete tedy perk Poslední pomoc a vzkřísíte několik svých nejlepších bojovníků. Ubráníte se útokům v jednom kole a v následujícím můžete použít perk Převezmi kontrolu. Nyní vám i nepřátelský stan vzkřísí nějakou tu jednotku a vy možná získáte přesilu. Avšak záleží na tom, jak pokročilí v dané dovednosti jste, a také kdo jste.
Příběh. Několikrát jsem četl, že příběh v Heroes V je jejich nejslabší část. Bohužel nikde nenapsali, o čem ten příběh bude, když je nejslabší část. Nival si na napsání příběhu najal světového spisovatele a z toho, co jsem četl, se mi příběh docela líbí. Spisovatel (jehož jméno se mi ovšem nepodařilo ani po třech dnech úporného hledání vypátrat) vymyslel každé frakci vlastní a velice zajímavou historii a samozřejmě hlavní kampaň, která ponese název Válka královny Isabel. Falconské císařství se připravuje na svatbu mladého císaře Nicolaie a princezny Isabel. Svatba je však překažena zlovolnými démony. Nicolai táhne na bitevní pole a Isabel posílá do bezpečí Letního paláce. Isabel se však rozhodné svému snoubenci v boji pomoci a posílá pro své spojence, mága Godrica a elfí královnu Beatrice, sama organizuje císařské milice. Díky tomu se však k druhé straně připojí nekromanté, nezapomínajíce pogromy z minulosti od ostatních mágů, a temní elfové, obviněni v minulosti za nespáchané zločiny na lesních elfech. Sám vím, že z tohoto se dá vykouzlit skvělý příběh, uvidíme jak si s tím poradí. Příběh nám bude vyprávěn prostřednictvím mnoha filmečky.
A poslední věcí, o které chci mluvit je grafika. Ručně kresleným pozadím odzvonilo. Nostalgik, jako já, zapláče a se zbytkovým odporem se podřídí novému trendu 3D grafiky. Pátý díl je první ze série, který je kompletně vytvořen ve třetím rozměru. Zatím jsem však s provedením spokojený, ačkoliv nejsem zastáncem skupiny „co je moderní musím mít“, neboť už teď zveřejněné HW nároky jsou dosti vysoké. Město si můžete prohlížet z prvního pohledu (vytváří to efekt procházky) 3D kamerou za doprovodu monumentální epické hudby. Nové Heroes jsou vůbec velice inspirované nejen Etherlords, na kterých Nival pracovali předtím, ale také Pánem Prstenů, a teď nemyslím knihu (neboť právě tou je od začátku inspirovaná celá série), ale hlavně filmem. Hudba i několik videí mi velice připomnělo Jacksonův trhák.
23. ledna 2006 vyšla Heroes of Might and Magic V betaverze, která nabízí celou multiplayerovou část. Mimo pár nadšenců si mnoho hráčů stěžuje, mnoho částí je nedotáhnutých, 3D kamera není dostatečně ovladatelná, hudba se trhá. Ale je to přece jen betaverze, a tak doufáme, že všechno bude v březnu v naprostém pořádku. Některé fakta, která jsem tu uvedl, jsou získaná z betaverze a ve finální verzi se nemusí objevit. Na druhou stranu, když už Nival vymýšlel systém perků takovou dobu, nemyslím si, že by to všechno hodil za hlavu. Oficiální plná verze má dorazit na pulty obchod někdy ve druhém kvadrantu roku 2006 (tedy duben – červen), a to ve všech zemích ve stejný den a u nás navíc v české verzi. Těšíte se?
Naposledy pohlédl na bitevní pole. Jeho poslední Impové sice sežrali většinu many akademickému mágovy, přesto bitvu prohrával. Impové ho nezachrání, nyní se na ně řítí skupina džinů. V této bitvě už nemá možnost úspěchu. Jako démon padne a jeho bratři po něm ani nehlesnou, takoví už jsou. Jeho bratři. Možná by však on mohl udělat něco pro ně. Tento mág je mocný, mana se mu brzy obnoví. Znal jedno kouzlo, kterým by velmi pomohl svým bratrům. Byl velice mocný, ale tohle kouzlo se dá vyřknout jen jednou. Impové tento útok neodrazí, musí zasáhnout. Zavřel své černé oči, pozdvihl svou magickou hůl a zařval hromovým hlasem démona: „Armageddon!“
Převelice děkuji ManiaCovi, že mi sdělil první dojmy z openbety a celému webu www.heroes-centrum,com.

Komentáře

komentářů

4 komentáře

  1. Yuyka

    Hrála jsem hru EtherlordsII, na které pracovali právě ruští programátoři z Nival Interactive. Od začátku mi trochu připomínala Heroes, a to hlavně proto, že zde taky máte hrdinu a vlastní potvůrky v armádě a taky chodíte po mapě a bojujete. To mi připomnělo, že v Etherlords máte v ruce kouzla, která si před bojem nastavíte, a máte tak možnost například vzkřísit mrtvé jednotky, takže myslím, že Heroes5 budou Etherlords hodně podobní.
    O tom, že další pokračování Heroes si vzali na paškál Rusové asi nebude pochyb, už soudě podle toho příběhu – císařství a císař Nicolai… to byste uhádli že to dělali Rusové i kdybyste to předem nevěděli.
    No, můžeme se jen dohadovat jak bude konečná hra vypadat… dokud si ji nezahrajem. Já se pak soustředím hlavně na tu podobnost s Etherlords, doufám že nebude příliš velká. Uvidíme.

Leave a Reply