Dungeons & Dragons

Dungeons & Dragons je fantasy RPG hra (z angličtiny Role Playing Game; znamená: „hra na hrdiny“. To ale asi fantasy nadšenec ví J) Tato hra je jednou z prvních tohoto žánru. Vytvořila definice a také standardy RPG na více než 30 let. Po DnD následovalo mnoho dalších, mnohé jistě znáte, tak třeba české RPG Dračí doupě, které je u nás celkem rozšířené. Také jsem začínal jako hráč DrD (Dračí doupě), ale kvůli nedostatku zkušeností a hlavně kvůli absenci výtisku pravidel jsem přešel na D20 sytém, což je právě ten systém, který využívá DnD. (Na českém webu je ostatně mnohem více překladů DnD, než Dračího doupěte.) Rád bych se pokusil čtenářům Fantasy přiblížit více tento herní systém. Pokusím se zde na pokračování uvést základní vysvětlení pravidel a schopností, uvedu novinky, co je nového (světy, moduly, nové edice, atd.) Pokud máte další zájem o toto téma a nechce se vám čekat, až vyjde další článek, mrkněte se na www.wizards.com.

Hry Dungeons and Dragons již od prvního vydání vyšlo již několik edic (verzí), teď aktuálně je poslední DnD 3.5e. Co popisuje, to zatím moc nesleduji. Pro začátečníka je asi nejlepší začít hrát druhou edici a pak teprve přejít na vyšší. Je to z mé osobní zkušenosti. Protože 3. edice se mi poněkud zdála nesrozumitelná a trvalo mi dost dlouho, než jsem pochopil všechny ty herní „vychytávky“, které tomu dávají tu správnou šťávu. A druhá edice je také o něco jednodušší a obsahuje mnoho nepovinných pravidel, které jsou jen na hráčích, zda je budou používat.

Hráč si vytvoří vlastního hrdinu – obávaného válečníka, nenápadného zloděje, nebo mocného mága. Postavu si vybírejte, podle toho, co je vám nejbližší. Já jsem kupříkladu začínal s několika postavami – čistokrevným bojovníkem začínaje, přes druida  a teď jsem skončil u paladina. Někteří sice tvrdí, že hrát danou postavu pro její dovednosti je nesmysl, ale já si to nemyslím. Prostě si vyberte to, co si myslíte, že vás bude bavit.

 

Vlastnosti

Každá postava musí mít nějakým způsobem určeno, jaká je její síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost a charisma. a další atributy. V herním systému DnD vyjadřuje každou vlastnost číslo od 3 od 18, kde 3 je hodně nízké a 18 hodně vysoké. Toto rozmezí hodnot je možné získat přirozenou cestou. Hodnoty nad 18, nebo pod 3 lze získat nějakým magickým artefaktem, opravou za rasy, nebo přirozeným vývojem postavy.

Setkáváme se zde s pojmem oprava za rasu, myslím si že to je potřeba (alespoň pro nováčky) podrobněji vysvětlit. Asi to bude nejlepší na příkladu:

Elf kouzelník si hodí na obratnost 18 a k tomuto číslu přičte svoji opravu za rasu, která u rasy elfa činí +2 obratnost, což dává dohromady 20. A na druhou stranu třeba odolnost, která padne 4 a oprava je –2, vychází pouhé 2. Takže nám z toho vychází postava, která je sice mrštná a tudíž je hůře zasažitelná, ale když se komukoliv podaří ji zasáhnout, tak to elfa hodně bolí, protože zásah je moc silný. (Samozřejmě také záleží na síle útočníka a na mnoha dalších faktorech.)

  • Síla – určuje svalovou hmotu postavy (rozbije postava dveře?)
  • Obratnost – postřeh a mrštnost (vyhne se letícímu kameni, nebo ne?)
  • Odolnost – imunita ne různé jeda, nemoci, zranění (vydrží dobrodruh působení hadího uštknutí?)
  • Inteligence – něco jako IQ (vyřeší kouzelník hlavolam, který mu otevře cestu k pokladu?)
  • Moudrost – životní zkušenosti (umí zacházet se zvířaty, s magickými předměty?)
  • Charisma – vyjadřuje krásu, jak fyzickou, tak i duševní (přesvědčí diplomat vládce o míru?)

 

Co může postava „stihnout“ za svůj dobrodružný život?

  • prozkoumat starobylou zříceninu, chráněnou složitými pastmi
  • nabodávat ohyzdná monstra na meč
  • vykrást hrobku dávno zapomenutého čaroděje
  • vrhat mocná kouzla pálící a ničící tvé nepřátele
  • zabít toho zombíka vpravo
  • najít magické prsteny, zbraně a další předměty
  • dojednat mír mezi znesvářenými kmeny
  • vrátit se zpět z krajiny smrti
  • postavit se nemrtvým stvořením, která z tebe mohou jediným dotykem vysát život
  • vplížit se do hradu na výzvědy proti nepříteli
  • cestovat do jiných sfér existence
  • vyrobit magickou hůlku
  • zkamenět
  • být proměněna v ropuchu
  • proměnit někoho jiného v ropuchu
  • stát se králem nebo královnou
  • objevit jedinečné a mocné artefakty úžasné magické síly
  • a nebo taky jen zemřít, sotva vystrčí nos z domu 🙂

 

Dungeon Master (Dějmistr, DM)

Plní roli vypravěče stejně jako ve hře Dračí doupě. Často bývá mezi hráči označován jako „ten špatný“, protože on na skupinu dobrodruhů sesílá jedno neštěstí za druhým a ještě ke všemu se u toho výborně baví! Jeho úkolem je zajišťovat chod hry, takže sami si DnD nezahrajete, ani kdybyste chtěli. Jsou k tomu potřeba minimálně dva, ideální počet je dva až tři hráči plus DM.

 

Co je potřeba ke hře?

Abyste mohli začít hrát, budete potřebovat následující věci:

  • příručku hráče, z které se dozvíš, jak vytvořit a hrát svou postavu
  • kopii deníku postavy
  • tužku a papír na poznámky (čtverečkovaný papír je také vhodný)
  • jednu nebo dvě čtyřstěnné kostky (k4), čtyři nebo více kostek šestistěnných (k6), osmistěnnou kostku (k8), dvě desetistěnné (k10), dvanáctistěnnou (k12) a dvacetistěnnou kostku (k20)
  • figurku nebo něco jiného, co bude představovat tvou postavu ve hře (je možné použít i značku z papíru)
  • K tomu navíc potřebuje DM Průvodce dějmistra, který je plný rad, nápadů a doporučení pro hru, a Bestiář, kde najde stovky nestvůr, se kterými se hráči mohou střetnout.

 

Základná knihy pravidel

Příručka hráče

            Obsahuje základní pravidla pro všechny, kteří budou chtít v budoucnu hrát tuto hru, dále zde naleznete návody jak si vytvořit postavu a jak vybrat její vlastnosti.

Příručka DM

            Manuál pro dějmistra, více nebudu popisovat, aby to hráče nelákalo si tuto příručku přečíst. Skutečně by ji měl znát jen DM.

Bestiář

            Moje nejoblíbenější kniha pravidel DnD. Obsahuje stovky nestvůr, draky začínaje, a různými slizy končeje.

Komentáře

komentářů

About The Author

3 komentáře

  1. Ardith

    pokud jde o ty kostky, existujou k4, k6, k8, k10, k10(procenta), k12, k20, k25, k30,k35, k100 a možná i další, ale to neznamená, že je pevně stanovenej počet použíanejch kostek. když si vybereš jako zbran dýku, samo že má malej útok a v boji si házíš k4. ale když máš meč bastard(tuším že útok házíš 2x k6) tak je zbytečný sebou tahat dvě a víc k4-ek… to samý, na co víc jak jednu k6 a tak? to když už, tak ideálná a nejpoužívanější sestava je k6, k10 + k10 na procenta a k20. co já vim, tak hráči DrD co já znam, maj pro jistotu u sebe po jedný k4, k6, k8, k10, k 10(procenta) k12, a k20, nwm, proč by měl mít jeden hráč víc kostek jednoho typu…
    btw, aby se to nepletlo – rozdíl mezi k10 a k10(procenta) je, že k10 je psaná číslama 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a k10(procenta) je popsaná číslama 00, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 – když se hodí oběma najednou, čtou se procenta.

  2. Dalcor

    Docela hezký článek pro úplné nováčky, ale moc inforamtivní není.

    Přesto si dovolím pouze jeden komentář – v žádném případě nedělejt to co autor že z ADnD 2nd Edition přestoupíte na soudobé systémy D20 a DnD 3/3,5E. A to z toho důvodu že je kompletně jiný /asi jako DrD od DrD+ pro normálního českého hráče/ a to v celé řadě aspektů konstrukcí postavy po nový bojový systém.

    Pokud si pak chcete DnD a D20 systém (nabízející také třeba Star Wars) vyzkoušet, organizujeme v Praze otevřené hraní DnD proveřejnost. Více na [odkaz]http://og.hrynahrdiny.cz[/odkaz] a mailu Dalcor@seznam.cz

Leave a Reply